• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123982
+
-

نبض تجارت دنیا در دست زنان

انگازی اکونجو ایوالا به‌عنوان نخستین رئیس زن سازمان تجارت جهانی مشغول به‌کار خواهد شد

جهان‌نما
نبض تجارت دنیا در دست زنان

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

انگازی اکونجو ایوالا، در طول سال‌ها فعالیت به‌عنوان یک سیاستمدار، چیزهایی به‌خود دیده که تصورش هم برای دیگران غیرممکن است؛ از ربوده شدن مادرش گرفته تا فضای به‌شدت زن‌ستیز در نیجریه، ایوالا روزهای سختی را سپری کرده و حالا قطعا برای مذاکرات پیچیده تجاری بیشتر از هر فرد دیگری صلاحیت دارد.
به‌گزارش فایننشال تایمز، ریاست او بر سازمان تجارت جهانی وقتی قطعی شد که دولت آمریکا اعلام کرد به‌صورت قاطعانه از رهبری او حمایت می‌کند. روز جمعه همچنین یو میونگ هیو، دیگر نامزد زن ریاست سازمان تجارت جهانی که از حمایت‌های کمتری برخوردار بود اعلام کرد که از نامزدی خود انصراف می‌دهد.
باتوجه به این اتفاق‌ها، سازمان تجارت جهانی به‌زودی او را به‌عنوان رئیس جدید خود انتخاب خواهد کرد هرچند جدول زمانی مشخصی برای این کار ارائه نشده است.
اکونجو ایوالا در توییتر گفته است که قدردان حمایت دولت آمریکاست. پیش از این دولت دونالد ترامپ از نامزد کره‌ای حمایت می‌کرد. او همچنین گفته است که سازمان تجارت جهانی باید توجه خود را به همه‌گیری کرونا و بهبود اقتصاد جهانی از پیامدهای گسترش این بیماری معطوف کند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، اقتصاددان 66ساله نیجریه‌ای که از رده‌های پایین در این سازمان، خود را به نایب‌رئیسی آن رسانده، نخستین زنی خواهد بود که رهبری این سازمان را عهده‌دار خواهد شد. او همچنین نخستین آفریقایی در این پست به شمار می‌رود.
اکونجو ایوالا اخیرا تابعیت آمریکا را گرفته با این حال تأکید زیادی بر هویت آفریقایی خود دارد و لباس‌های سنتی کشورش را می‌پوشد.
او که در هـاروارد تحصیل کرده و یکی از اقتصاددان‌های توسعه‌ای سرشناس دنیا به شمار می‌رود، به سخت‌کوشی‌اش شهرت دارد و حالا کاری را در سازمان تجارت جهانی انجام خواهد داد که قبل‌تر گفته بود انجام آن در این سازمان ضروری است؛ «آنها به چیز متفاوتی نیاز دارند، نمی‌شود شرایط مثل قبل ادامه داشته باشد. آنها به کسی نیاز دارند که حاضر باشد اصلاحات را اعمال کند و رهبری آن را به‌عهده بگیرد.»
او در طول 25سال فعالیت در سازمان تجارت جهانی، به‌خاطر ارائه چند ابتکار برای کمک به کشورهای کم‌درآمد، اعتبار کسب کرده است. یکی از طرح‌های‌ او، جمع‌آوری 50میلیارد دلار کمک خیریه برای اتحادیه توسعه بین‌المللی، ‌یکی از صندوق‌های بانک جهانی، بوده است.
با این حال، اوج فعالیت‌های اصلاح‌گرایانه او به 2دوره حضورش در دولت نیجریه به‌عنوان وزیر دارایی برمی‌گردد. در یکی از اقدامات چشمگیر، او موفق شد در سال2005 میلادی با طرح‌هایش 18میلیارد دلار بدهی دولت را صاف کند.
اوبه خاطر مبارزه خستگی‌ناپذیر علیه فساد سیستماتیک در نیجریه و به‌خصوص مبارزه با عوامل فاسد بخش سوخت در کشورش، متحمل هزینه سنگین شخصی شد؛ در سال2012، افرادی که اکونجو ایوالا منافع آنها را به خطر انداخته بودند، مادر 82ساله او را ربودند و در مقابل، ‌خواستار دریافت پول و استعفای او شدند. با این حال، او هردو درخواست آدم‌ربایان را رد کرد. مادر او 5روز بعد به شیوه‌ای که مشخص نشد آزاد شد.
اکونجو ایوالا احتمالا بیشتر از تمامی رهبران تاریخ سازمان بهداشت جهانی معنی فقر را می‌داند چون خودش در شرایطی بسیار سخت بزرگ شده است. او تا 9سالگی پیش مادربزرگش زندگی می‌کرد چون والدینش برای تحصیلات به خارج از کشور رفته بودند. او در روستا، پابه‌پای مادربزرگش کار می‌کرد و در مصاحبه‌هایش بارها گفته است که فقر را از نزدیک دیده و به خوبی می‌داند فقر چیست.
در دوران نوجوانی او، جنگ‌های داخلی باعث شد تا خانواده اکونجو ایوالا تمامی پس‌اندازهایشان را از دست بدهند و فقر دوباره به سراغ او آمد. او گفته است به خوبی می‌داند سختی‌کشیدن در زندگی چیست و همین حالا هم می‌تواند همچون سال‌های نوجوانی‌اش روی زمین سرد بخوابد.
اوج‌گیری‌ او در دنیای سیاست در نیجریه، ثمره روحیه سخت‌کوشانه او بوده است چون آنطور که جوزفینا افا چوکووما به بی‌بی‌سی گفته است، یک زن به راحتی نمی‌تواند در جامعه نیجریه اینقدر پیشرفت داشته باشد؛ «او باعث افتخار زنان شده است چون برای یک زن، پیشرفت در کشوری مردسالار و زن‌ستیز مثل نیجریه، کاری بسیار سخت و محال است. او صادق، شفاف و پاسخگو بوده است، یعنی ویژگی‌هایی را دارد که مقامات در نیجریه با آنها آشنا نیستند.»
این اقتصاددان که در هیأت مدیره توییتر عضویت دارد و نماینده  ویژه سازمان بهداشت جهانی در مسئله مقابله با کروناست، قبلا به شوخی به ایندیپندنت گفته است که به‌نظر او، ‌زنان کمتر به فساد آلوده می‌شوند؛ «زنان بیشتر صادق هستند و تمرکز بیشتری روی کاری که می‌کنند دارند و تکبر کمتری دارند. نمی‌دانم به‌خاطر غریزه زنانه است یا نه اما اداره یک اقتصاد، مثل اداره یک خانه است.»
او اهمیت زیادی به حضور زنان در سازمان تجارت جهانی می‌دهد و گفته است که می‌خواهد از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی، ‌به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه حمایت کند.

 انگازی اکونجو ایوالا در یک نگاه
  متولد 1954در نیجریه
  تحصیل در هاروارد در دهه70 و گرفتن دکتری از دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی در ماساچوست در ابتدای دهه80
  وزیر دارایی نیجریه در سال‌های 2006-2003 و 2015-2011. او نخستین زنی است که این سمت را گرفته است
  به‌عنوان نخستین زن، مدت کوتاهی وزیر خارجه نیجریه در سال2006 بود
  عضویت در هیأت مدیره توییتر بانک استاندارد چارتر و گاوی (اتحاد جهانی برای واکسن و ایمنی‌سازی)
   نامزد شدن به‌عنوان رئیس سازمان بهداشت جهانی در سال2020

این خبر را به اشتراک بگذارید