• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123731
+
-

آشنایی با ورزش‌هایی که تمرکز را افزایش می‌دهند

یک تیر و دو نشان

قریب به اتفاق مربیان و کارشناسان ورزشی معتقدند ورزشکارانی که حین تمرین و مسابقه تمرکز بیشتری دارند، کیفیت به‌مراتب بالاتری را بروز می‌دهند و به همین دلیل آمادگی جسمانی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهند. این قاعده در بیشتر رشته‌های ورزشی رعایت می‌شود اما در برخی ورزش‌ها یک رکن اساسی است و برخی مربیان شگردهای مختلفی را برای بالابردن تمرکز ورزشکاران به‌کار می‌گیرند. انجام ورزش‌هایی که به تمرکز بالایی نیاز دارند نوعی تمرین برای تقویت قوای ذهنی است و به همین دلیل در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد. این گزارش ورزش‌هایی را که انجام آنها نوعی تمرین تمرکز است معرفی می‌کند.

بوکس
شاید باورش برای‌تان کمی سخت باشد که بوکس به‌رغم خشونت ذاتی‌اش یکی از ورزش‌هایی به‌شمار می‌رود که تمرکز بالایی را می‌طلبد. بوکس به‌عنوان یک ورزش آزاد و نفسگیر شناخته می‌شود و یک بوکسور نمی‌داند در طول مسابقه چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. بوکسوری که با تمرکز بالا وارد رینگ می‌شود به‌راحتی از صدم ثانیه‌ها برای به‌گوشه رینگ‌بردن حریف یا در امان‌ماندن از مشت‌های ناگهانی بهره خواهد برد و شاید به همین دلیل بسیاری از اسطوره‌های بوکس با کری‌خوانی‌های نامتعارف برای بر‌هم‌زدن تمرکز حریف تلاش می‌کنند.

فری استایل
فوتبال نمایشی یا همان فری‌استایل یکی از ورزش‌های نوپا به‌شمار می‌رود اما کارشناسان این رشته ورزشی مهیج درهمین مدت زمان نسبتا کوتاه به این نتیجه رسیده‌اند که آمادگی ذهنی و تمرکز بالا در این ورزش حرف اول و آخر را می‌زند. در فری استایل که ترکیبی از حرکات فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و پارکور است، صدم ثانیه‌ها سرنوشت ورزشکاران را در مسابقات مهم تعیین می‌کند. این ورزش در سه وقت 30ثانیه‌ای برگزار می‌شود و ورزشکاری که در همین سه وقت کوتاه، بیشترین و زیباترین حرکات را با توپ انجام بدهد، امتیاز بیشتری می‌گیرد.

سنگ‌نوردی
خیلی‌ها تصور می‌کنند بالا‌رفتن از صخره‌های صعب‌العبور صرفا به قدرت ‌بدنی و آمادگی جسمانی نیاز دارد و عده‌ای دیگر هم آن را یک ورزش آسان و سرگرم‌کننده می‌دانند. کارشناسان این رشته ورزشی بر این باورند که سنگ‌نوردی یکی از چالش برانگیز‌ترین ورزش‌ها به‌شمار می‌رود و بیش از آمادگی جسمانی به قوای ذهنی نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از مربیان سنگ‌نوردی تمرین‌های ذهنی مثل یوگا را به شاگردان خود توصیه می‌کنند و آمادگی جسمانی را در اولویت بعدی قرار می‌دهند. یک سنگ‌نورد حرفه‌ای ابتدا باید مسیر مسابقه را در ذهنش تصویر‌سازی‌ کند وگرنه  در طی‌کردن مسیر ناکام خواهد ماند.

قایقرانی
این ورزش هم در نگاه اول بسیار مفرح و آسان به‌نظر می‌رسد اما پای صحبت قایقران‌های حرفه‌ای که بنشینید از تمرین‌های سخت و فشرده ذهنی برای موفقیت در این ورزش برای شما می‌گویند. قایقران حرفه‌ای در هر دقیقه باید حدود 30بار پارو بزند و این کار هر بار باید با کیفیت بهتری انجام شود. ایجاد هارمونی در قایقرانی دو نفره و دراگون بوت که 20نفر به‌طور همزمان پارو می‌زنند اهمیت زیادی دارد و تمرکز بیشتری را می‌طلبد؛ چرا  که یک حرکت اشتباه می‌تواند روی حرکت سایر پاروزن‌ها تأثیر منفی بگذارد و حرکت قایق را مختل کند. به‌خاطر همین قواعد سختگیرانه است که خیلی‌ها قایقرانی را کابوسی در بیداری می‌دانند.

تالو
ورزش‌هایی که شامل انجام حرکات نمایشی می‌شوند ناخودآگاه به افزایش قوای ذهنی کمک می‌کنند اما تالو یا همان اجرای فرم در رشته ووشو، بدون داشتن تمرکز معنای چندانی ندارد. تالو، مجموعه‌ای از حرکات آکروباتیک در حالت ایستاده و نشسته است و گاهی ضربات قدرتی را هم در بر می‌گیرد. تالوکارهای حرفه‌ای می‌گویند برای اجرای فرم باید مثل شاعری که می‌خواهد یک شعر ناب بگوید از تمرکز و آرامش بالایی برخوردار باشید وگرنه یک حرکت اشتباه، سناریوی شما برای یک اجرای دقیق و صحیح را بر هم خواهد زد. در برخی از فرم‌های تالو، ورزشکار از سلاح سرد هم استفاده می‌کند و عدم‌تمرکز ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

تنیس
اگر مسابقات تنیس را از تلویزیون تماشا کرده باشید، حتما با سکوت محض تماشاگران هنگام برگزاری مسابقه مواجه شده‌اید. تنیس ازجمله ورزش‌هایی محسوب می‌شود که تمرکز بالایی را می‌طلبد و یکی از قوانین کلیدی تماشای مسابقات آن، سکوت برای جلوگیری از بر‌هم‌خوردن تمرکز تنیسورهاست. توماس بردیچ، تنیسور معروف اهل جمهوری چک هم تمرکز را مهم‌ترین وجه بازی تنیس می‌داند و معتقد است تنیسوری برنده خواهد شد که حین مسابقه تمرکزش را از دست ندهد. بیشتر تنیسورهای مطرح دنیا علاوه بر پشت‌سر‌گذاشتن دوران بدنسازی، مربیانی را استخدام می‌کنند که روی بالابردن قوای ذهنی مهارت داشته باشند.

ژیمناستیک
اگر به ژیمناستیک علاقه دارید قبل از هر چیز باید بدانید که این ورزش یک چالش ذهنی تمام‌عیار است و به حافظه، قدرت‌بدنی و تمرکز نیاز دارد. ژیمناستیک‌کار حرفه‌ای مثل دانش‌آموزی است که در روز امتحان باید همه مسائل را در ذهنش حل کند و سپس روی کاغذ بیاورد. حرکات آکروباتیک که در این ورزش انجام می‌شود فی‌البداهه نیست و حاصل آمادگی ذهنی ورزشکار برای مرور حرکات از پیش طراحی‌شده، قوای جسمانی و تمرکز است. تمرین‌هایی که مربیان ژیمناستیک برای بالا‌بردن تمرکز ورزشکار درنظر می‌گیرند، شامل 5جلسه سه‌ساعته در هفته است و اگر از حوصله‌تان خارج است باید سراغ ورزش دیگری بروید.

شنا
پریدن در آب و حرکت به سمت نقطه پایان با استفاده از حرکات هماهنگ دست و پا حتما به تمرکز بالایی نیاز دارد. شناگران حرفه‌ای به خوبی با چنین قاعده‌ای آشنایی دارند اما گاهی اوقات ناخواسته وارد «چرخه خرابکاری» می‌شوند و این همان وضعیتی است که در چشم بر‌هم‌زدنی آنها را از کورس رقابت خارج می‌کند. الکا گراهام، یکی از قهرمانان سرشناس شنا معتقد است  که شناگران در تمرین 90درصد روی قدرت بدنی و 10درصد روی تمرکز تکیه می‌کنند اما حین مسابقه این روال بر عکس می‌شود چون شناگر موفق کسی است که حین مسابقه استرس و اضطرابش را به خوبی کنترل کند.

دوچرخه‌سواری
حتما تاکنون با تصاویر زمین‌خوردن یا حتی مرگ برخی دوچرخه‌سوارها حین مسابقات مهم دوچرخه‌سواری مواجه شده‌اید یا خبر عبور‌نکردن دوچرخه سوار از خط پایان را شنیده‌اید. اتفاقاتی از این دست معمولا برای دوچرخه‌سوارهایی رخ می‌دهد که از تمرکز بالایی برخوردار نیستند. در این ورزش اگر از تمرکز لازم برخوردار نباشید، کنترل اعصاب‌تان را از دست خواهید داد و نمی‌توانید تعادل لازم را بین رکاب‌زدن و حرکت صحیح پاها برقرار کنید. ورزش دوچرخه‌سواری بهترین تمرین برای انتخاب استراتژی‌های درست در شرایط سخت است و اگر به لحاظ ذهنی خودتان را تقویت نکنید، آمادگی جسمانی هم چندان به‌کار نمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید