• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123698
+
-

ویترین/ پاریس 1919

ویترین/ پاریس 1919

کتاب پاریس 1919با زیر عنوان «شش ماهی که دنیا را تغییر داد» نوشته مارگارت مک میلان را افشین خاکباز به فارسی برگردانده که به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.
سال ۱۹۱۹ بعد از پایان «جنگی برای پایان دادن به همه جنگ‌ها»، 3 مرد قدرتمند جهان، وودرو ویلسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیوید لوید جورج، نخست‌وزیر بریتانیا و ژرژ کلمانسو، نخست‌وزیر فرانسه 6‌ماه در پاریس برای برقراری صلحی پایدار با یکدیگر گفت‌وگو کردند. مارگارت مک ‌میلان در این اثر برجسته، تاریخِ روایی ژرف‌اندیشانه و هیجان‌انگیزی از آن روزهای سرنوشت‌ساز ارائه می‌دهد. روزهایی که به پیدایش کشورهای جدیدی همچون عراق و یوگسلاوی و فلسطین از ویرانه‌های امپراتوری‌های ورشکسته و ترسیم دوباره مرزهای دنیای مدرن انجامید و بذرهای جنگ جهانی دوم و فجایع آن را در خود پروراند، فجایعی که تا امروز نیز ادامه دارد.
مارگارت مک ‌میلان تاریخ‌نگار کانادایی، استاد دانشگاه آکسفورد و کالج ترینیتی و دانشگاه تورنتو و کارشناس روابط بین‌الملل است. تخصص اش در حوزه امپراتوری بریتانیا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. او نوه دیوید لوید جورج، یکی از بازیگران اصلی سیاست جهانی قبل و بعد از جنگ جهانی اول است.
آماده شدن برای صلح، نظم نوین جهانی، باز هم بالکان، مسئله آلمان، در میان شرق و غرب، بهار پر دردسر، به آتش کشیدن خاورمیانه و پایان کار، عناوین 8 بخش این کتاب خواندنی‌اند. 18 صفحه از کتاب نیز در برگیرنده تصاویر و نقشه‌های تاریخی با شرح هستند. پاریس 1919در 808 صفحه با شمارگان هزار و100نسخه به بهای 182هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید