• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217212
+
-

ویترین اقتدار

رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بازدید کردند

گزارش
ویترین اقتدار

امیر قشقایی، علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز (دوشنبه) در 2نوبت صبح و عصر از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل که در محل حسینیه امام خمینی(ره) برپا شده بود، بازدید کردند. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال تولید داخل با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید بود. در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع‌دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاوردها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند.


اتاق عمل کاملا ایرانی

بخش معدن، صنایع معدنی و فلزی و ماشین‌آلات سنگین ازجمله بخش‌های این نمایشگاه بودند که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را عرضه کرده بودند. بخش زنجیره تولید خودرو نیز از دیگر بخش‌های مربوط به صنعت خودروسازی بود. یکی از بخش‌های قابل‌توجه این نمایشگاه، اتاق عمل کاملاً ایرانی بود که تمام تجهیزات آن در داخل تولید شده بود. بخش صنایع بسته‌بندی، تولید خوراک آبزیان، مدیریت آبیاری و آبیاری هوشمند، تولید نهال و دانه‌های زراعی، آبخیزداری، محصولات باغی، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنجیره تولید مرغ و گوشت از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بودند. تولیدات صنایع‌دستی و ظرفیت‌های متنوع کشور در این زمینه نیز در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل عرضه شده بودند. شبکه ملی اطلاعات و تجهیزات مربوط به زیرساخت آن و همچنین شرکت‌های مرتبط با ساخت ماهواره ازجمله بخش‌های نمایشگاه بودند. خانه تمام ایرانی با محصولاتی کاملا ایرانی از بخش‌های قابل‌توجه در نمایشگاه بود. فعالیت‌های صنعت هواپیمایی و بخش مسکن و حمل‌ونقل نیز در نمایشگاه ارائه شده بودند. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه برق و نیروگاه نیز دستاوردها و توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند. شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت آب و اقتصاد دریامحور نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

تولید 8هزار مگاوات برق
در هنگام بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه دانش بنیان‌ها در حوزه برق و نیروگاه‌ها، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌و‌گو  با رهبرمعظم انقلاب با اشاره به برنامه‌های دولت در این بخش گفت: در شروع دولت سیزدهم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی، 2بخش را پیش‌بینی کردیم؛ یکی رفع ناترازی و دیگری مدیریت مصرف و بهینه‌سازی‌. در بخش توسعه نیز موضوع تولید انرژی و شبکه را مدنظر قرار دادیم؛ چراکه همزمان با توسعه نیروگاه، نیاز است تا شبکه نیز توسعه پیدا کند. در بخش تولید انرژی، ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دادیم. همچنین قرار شد در نیروگاه‌های حرارتی در اقصی نقاط کشور 10هزار مگاوات انرژی تولید شود که تاکنون 8هزار مگاوات آن انجام شده است. عمدتا این نیروگاه‌ها خورشیدی هستند، اما نیروگاه‌های بادی نیز در میان آنها وجود دارد. همچنین به نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی مطابق توصیه‌های شما توجه شده است. در حال حاضر نیز نیروگاهی قوی در خمین در دست اجراست که کل زنجیره از سیلیکون تا تولید پنل را پشتیبانی می‌کند.

راهبرد دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ
در جریان بازدید رهبرمعظم‌انقلاب از غرفه‌های صنعتی نیز یکی از مسئولان وزارت صمت با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و شرکت‌های تولیدکننده‌ای که عمق ساخت داخل دارند را در 8صنعت شناسایی کردیم، گفت: قصد داریم استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را به شرکت‌های بزرگ صنعتی تبدیل کنیم و گام‌های بلندی را در این مسیر برداریم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان بازدید از این غرفه با اشاره به راهبرد دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ، به راهکار تحقق این موضوع اشاره کردند و فرمودند: این موضوع با متصل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک انجام می‌شود.
در ادامه این بازدید، مسئولان مربوطه با اشاره به طراحی راهکارهایی به‌منظور متصل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک به یکدیگر و تبدیل آنها به شرکت‌های بزرگ، گزارشی از اقدام‌های انجام شده در این زمینه به رهبر معظم ‌انقلاب ارائه کردند.

افزایش تولید محصولات دیم
غرفه دستاوردهای حوزه کشاورزی که درآن محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه به نمایش درآمده بود، بخش دیگری از بازدید رهبرمعظم ‌انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل را تشکیل می‌داد. مسئولان حاضر در غرفه کشاورزی، در جریان این بازدید اعلام کردند درحال‌حاضر 98درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود. همچنین اعلام شد با جهش تولید در مزارع دیم، شاهد افزایش 20درصدی تولید این نوع محصولات هستیم.

درخشش دانش‌بنیان‌ها
توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع حفاری چاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها یکی از بخش‌های این نمایشگاه بود .افزون بر این، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه برق و نیروگاه نیز دستاوردها و توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند. همچنین خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و شارژرهای آنها و موتورهای بهینه‌سازی شده خودرو با مصرف پایین در معرض دید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بودند. از طرفی، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی و همچنین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در بخش‌های مختلف در این نمایشگاه توضیح داده شد. صنعت فولاد و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش و همچنین در بخش صنایع معدنی همچون مس بخش دیگری از این نمایشگاه بود.

بازدید از غرفه‌داران صنعت پتروشیمی
یکی از طراحان کاتالیست‌ها در هنگام بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه طراحان و سازندگان تجهیزات صنایع حفاری چاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها درباره اهمیت این حوزه گفت: مهم‌ترین رکن دانش‌فنی در پتروشیمی، کاتالیست‌ها هستند. یک گرم از کاتالیست به‌دلیل ترکیبات نانو، سطحی معادل با یک زمین فوتبال در داخل خودش ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر، موضوع تسریع در واگذاری مجوزهای کسب‌وکار در این بخش نیز در این گفت‌وگو مطرح شد. یکی از فعالان این حوزه در این خصوص خاطرنشان کرد: فرایند مجوز دادن باید کوتاه شود؛ چراکه این مورد به تحریم و به عوامل خارجی مربوط نیست؛ برای مثال برای انجام یک پروژه دانش‌بنیان نیاز است تا 14مجوز از دستگاه‌ها اخذ شود.

نسل جدید موتورهای کم‌مصرف

هنگام بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و شارژرهای آنها و موتورهای بهینه‌سازی شده، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به رهبرمعظم انقلاب گفت: یکی از چالش‌های جدی که در آینده با آن مواجه خواهیم بود، موضوع بنزین و آلودگی محیط‌زیست است. یکی از موضوعاتی که در مسیر این انتقال باید دنبال شود، تبدیل موتورهای قدیمی به موتورهای جدید است که کم‌مصرف هستند. در ادامه منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت نیز با اشاره به طراحی موتور 3سیلندر جدید و کم‌مصرفی که پیش ‌از این وعده آن داده شده بود، از راه‌اندازی خط تولید این نوع موتورها در سال‌آینده خبر داد و گفت: یکی از دستاوردهای حاضر در نمایشگاه، موتورهای معمولی پایه‌گازسوز شده‌است. یکی از راهبردهای مدنظر وزارت صمت، استفاده از موتورهای کم‌مصرف است و در تولیدات این حوزه، به اجرایی‌سازی راهبردها به‌منظور کاهش مصرف سوخت توجه ویژه‌ای شده‌است.

12ماهواره دیگر در صف پرتاب به فضا
بازدید از غرفه حوزه فضایی کشور از دیگر برنامه‌های حضور رهبرمعظم‌انقلاب در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل در نوبت عصر بود. در این غرفه توانمندی‌های پژوهشگاه فضایی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این عرصه به نمایش گذاشته شده بود. در شرایطی که طی روزهای اخیر 3ماهواره ایران با موفقیت به فضا پرتاب شده‌اند و این دستاورد بازتاب جهانی گسترده‌ای را نیز به‌دنبال داشته‌است، در جریان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از غرفه حوزه فضایی کشور اعلام شد تا پایان سال 12ماهواره دیگر آماده پرتاب خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید