• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212976
+
-

ویترین

رونمایی از دیوارنگاره شب یلدا
همزمان با فرارسیدن شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال که به شب چله هم نزد ایرانیان معروف است، جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب اسلامی با طرحی برگرفته از آداب و رسوم بلندترین شب سال و دورهمی خانواده‌ ایرانی اکران شد. در این طرح  بیت «مهر تو چون از افق دل دمید/ رنگ شب از چهره یلدا پرید» با هشتگ خانواده ایرانی نقش بسته است.


رونمایی از تمبر جشنواره قصه‌گویی
در جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی از تمبر یادبود ربع قرن برگزاری جشنواره قصه‌گویی ایران رونمایی خواهد شد. برای این منظور هماهنگی‌های لازم با اداره پست صورت گرفته است و طرح آن شامل پوستر جشنواره بیست‌وپنجمین جشنواره و تلفیقی از عنوان یزد پایتخت قصه ایران خواهد بود. از این تمبر ارزشمند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار یزد، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در آیین پایانی رونمایی می‌شود و این تمبر به تمام شرکت‌کنندگان در مرحله پایانی جشنواره قصه‌گویی هدیه داده خواهد شد


سابقه 7‌هزار ساله یلدا در فرهنگ ایرانی
مراسم شب یلدا با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد و مؤسسه مهرگان فرهنگ و دفتر یونسکو در مجموعه سعدآباد برگزار شد. ضرغامی در این مراسم گفت: یلدا ثبت جهانی شده و این آیین متعلق به تمام مردم دنیاست. یلدا در آیین ما سابقه‌ای 7هزار ساله دارد و از سنت‌های پاک و نیک اجتماعی به شمار می‌رود که ادیان الهی به‌ویژه اسلام بر رسوم آن تأکید دارند.


جشن یلدا در خانه هنرمندان برگزار می‌شود
به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان، ویژه برنامه «یلدای خرمروز» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. سخنرانی و نمایش فیلم درباره آیین یلدا و خرمروز، اجرای موسیقی، برپایی نمایشگاه، اجرای نمایش و... ازجمله بخش‌های این ویژه برنامه هستند. خانه هنرمندان ایران، «یلدای خرمروز» را با همکاری ایکوم، خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن هنرمندان نقاش ایران و انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن تصویرگران ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن هنرمندان سفال و سرامیک، جامعه مهندسان معمار ایران و انجمن شاعران ایران برگزار می‌کند. در آیین ایران باستان، روز اول دی با نام «خرمروز» شناخته می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید