• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12343
+
-

همه سورنا نوازان در ایلام

جشنواره ملی سورناوا با حضور هنرمندان 20 استان کشور در حال برگزاری است

هنر
همه سورنا نوازان در ایلام




جشنواره ملی سورناوا دردره شهرایلام آغاز به کار ‌کرد.
دبیرعلمی جشنواره موسیقی «سورناوا»  درگفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: این جشنواره در دو بخش مقاله و سورنا نوازی باهدف ساختن روحیه، گسترش فرهنگ شادی و شور و امید و با رویکرد برپاداشتن همدلی و همبستگی در میان اقوام ایرانی تا 28 فروردین 97 در شهر تاریخی سیمره برگزار می‌شود.

صادق چراغی افزود: بیش از 250 اثر از هنرمندان 20 استان کشور به دبیرخانه رسیده است که از این میان 40 اثر موسیقایی و مقاله پذیرفته‌شده‌اند. برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌شده تا مقاله‌ها و گزارش تحلیلی مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده در این جشنواره، گردآوری و مدون شود و به‌صورت کتاب جشنواره در دسترس دانشجویان و دوستداران این‌گونه جستارهای فرهنگی قرار گیرد. کتابی که در آن، پژوهشگران مناطق گوناگون ایران‌زمین، به جایگاه این ساز کهن در سامان خود پرداخته‌اند. 


اهمیت ساز سورنا

وی ادامه داد: ساز سورنا به سبب پیشینۀ بسیار کهن خود می‌تواند سازی ملی به شمار آید. کاربرد این ساز در پهنۀ بسیار گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون، فراوان و بسیار است. به سبب همۀ این‌هاست که پیش‌تر از این می‌بایست به آن می‌پرداختیم.
به گفته دبیر علمی جشنواره سورناوا اجرای برترین‌های سورنا نوازی و گرامیداشت پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران از دیگر برنامه‌های اجرایی این جشنواره است. از استادانی چون همت‌علی رضایی، علی‌دوست فلاحتی، مرادعلی نجات‌پور همچنین استاد حسین فرجی که از خوانندگان مطرح اقوام زاگرس نشین هستند و همگی نقش به سزایی در پاسداری و گسترش موسیقی این دیار داشته‌اند تقدیر به عمل می‌آید.


مهمانان جشنواره

دبیرعلمی جشنواره موسیقی «سورناوا» در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: محمدرضا درویشی پژوهشگر نام‌آشنای کشورمان، میهمان افتخاری این جشنواره خواهند بود. 
چراغی دراین‌باره گفت: سال پیش بود که من برآن بودم تا کتاب «نرمه‌نای» خودم که دستاورد بیش از 15 سال درنگ و کنکاشم است را منتشر کنم. هم‌زمان استاد درویشی هم با بخش سازهای بادی کتاب دانشنامه بزرگ خود دست ورزی داشتند. همین هم‌زمانی و هم‌زبانی دستاویزی شد تا برای هم‌افزایی، گفتگوهای بسیار سودمندی به میان آمد. 


ارزش‌های پژوهش

دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» به پژوهشگرانی که نتوانستند به سبب دوری راه یا گرفتاری در این همایش حضورداشته باشند نوید داده‌ که با نوشتن مقاله، در بخش کتاب «سورنا» نقش داشته باشند. 
وی تصریح کرد: من سال پیش، در دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از گروه داوران بودم و همان‌جا هم به دست‌اندرکاران و برنامه ریزان پیشنهاد دادم در برخی از رویه‌های خود تجدیدنظر کنند. توضیح دادم در این‌گونه همایش‌ها، گزارش‌های نوشته‌شده و کتاب است که می‌تواند به ادامه داشتن اندیشه‌ورزی‌ها و جستجوگری‌ها دامن زند. چراغی درباره چرایی‌ پرداختن به این زمینه در جشنواره موسیقی «سورناوا» گفت: امید دارم برگزاری این همایش تخصصی، نمونه‌ای باشد تا پژوهشگران و اندیشمندان در مناطق گوناگون به یاری دست‌اندرکاران بیایند و با یاری آن‌ها این‌گونه همایش‌ها، درباره سازهای دیگر نواحی هم رخ بدهد. 

جشنواره «سورناوا» تا 28 فروردین‌ماه در شهر تاریخی دره شهر (سیمره کهن) استان ایلام با حضور استادان موسیقی نواحی و پژوهشگران مطرح این حوزه برگزار خواهد شد. این رویداد بزرگ‌ترین رخداد سالیانه با زمینۀ ساز سورنا در کشور به شمار می‌رود. این جشنواره با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره شهر و انجمن موسیقی ایلام برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید