• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12350
+
-

تبریزی‌ها در آستانه خداحافظی با لیگ برتر

نتایج ضعیف تراکتورسازی در دیدارهای پایانی لیگ برتر حدس و گمان‌ها برای سقوط این تیم را قوت بخشیده است

مستطیل سبز
تبریزی‌ها در آستانه خداحافظی با لیگ برتر




یعقوب کامرانی| تبریز – خبرنگار: 

تراکتورسازی امسال بدترین فصل حضور خود در لیگ برتر فوتبال را پشت سر گذاشت؛ فصلی که به احتمال زیاد با حضور تراکتور در یک سوم انتهایی جدول رده‌بندی به پایان می‌رسد. 

هواداران این تیم که به بالانشینی تراکتورسازی در لیگ برتر عادت کرده بودند، این بار در تلاش هستند تا با حمایت خود تراکتور را از سراشیبی سقوط بازگردانند. این تیم روزهای سختی را در هفته‌های آتی پشت سر خواهد گذاشت تا بتواند برای فصل آینده فوتبالی کشور مهیا شود. 


ناکامی‌های تراکتور

ناکامی‌های این فصل تراکتور، محدود به لیگ برتر نیست. این تیم در بازی‌های جام حذفی نیز بسیار زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت، از دور رقابت‌ها کنار رفت. تراکتورسازی که معمولا یک پای فینال این جام بود و فصل گذشته نیز عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد، این بار مجال حضور در نیمه نهایی را نیز پیدا نکرد. از سوی دیگر، تراکتورسازان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز موفق به کسب پیروزی نشدند. این در حالی است که در فصل‌های گذشته حداقل یک برد در کارنامه آسیایی تراکتور به چشم می‌خورد و این تیم سابقه صعود از گروه خود را نیز دارد. 

در لیگ برتر فوتبال ایران، تراکتورسازی تنها در اولین سال حضور خود موفق نشده بود که بالانشین باشد. این تیم در ادامه مسیر و از سال دوم، همیشه یک پای رقابت برای کسب عنوان قهرمانی بوده و در بدترین حالت نیز موفق به کسب سهمیه آسیایی شده بود. اما این بار تراکتورسازی برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کند و مشکل نتیجه نگرفتن این تیم با تغییر سرمربی نیز رفع نشد. 


ضعف‌های تکنیکی بازیکنان 

تراکتورسازان به دلیل مشکلات ناشی از محرومیت نقل و انتقالی با خط دفاعی که از بازیکنان قدیم و بازیکنان جوان این تیم شکل گرفته بود، به میدان رفتند و ضعف‌های دفاعی هیچ‌گاه تراکتورسازان را تنها نگذاشت.

 مصدومیت «هادی محمدی» و دور بودن یک ساله او از میادین نیز مزید بر علت شد تا جوان‌ها سکان این بخش را بر عهده بگیرند. «محمد نادری» و «محمدرضا مهدی‌زاده» به همراه «محمد ایرانپوریان» و «محمد مسلمی‌پور»، 4 دفاع این تیم را تشکیل می‌دهند و گاهی نیز «عارف آغاسی» به کمک تراکتوری‌ها آمده است. تراکتورسازی تیمی است که راحت گل می‌خورد و اگر بخواهد فصل آینده دوباره به جمع مدعی‌ها برگردد، باید در فهرست بازیکنان دفاعی خود تجدیدنظر کند. 

این تیم به‌رغم وعده‌های داده شده، موفق به خرید بازیکن مطرح دفاعی نشد. «محمدرضا شربتی» به همراه دفاع خارجی این تیم نیز که از نیم‌فصل به جمع تراکتورسازان وارد شده بودند، چنگی به دل نزدند و به خصوص مدافع خارجی تراکتورسازی تنها در 20 دقیقه حضور خود در جمع تراکتوری‌ها مقصر اصلی دریافت 2 گل حساس بود. «جوردی آلمیدا»، دروازه‌بان برزیلی تراکتور نیز ممکن است در انتهای فصل از تراکتورسازی برود و قرمزهای تبریز باید علاوه بر دفاع به فکر جذب دروازه‌بان نیز باشند. در این میان بیشتر بازیکنان قدیمی تراکتورسازی و بازیکنان تازه به خدمت گرفته شده سرباز این تیم نیز نتوانستند در حد انتظارها ظاهر شوند. 

ابراهیمی و ایرانپوریان، کیفیت سال گذشته را ندارند و نزدیک به 10 پنالتی از دست رفته تراکتورسازان در طول یک فصل و بازی‌های آسیایی نشان دهنده ضعف‌های عمده‌ای است که این تیم دارد. تراکتورسازی تیمی است که از ضربات کرنر و آزاد بسیاری که به دست آورده، نتوانسته است گلی وارد دروازه‌های حریف بکند و این نیز به پایین بودن تکنیک فردی بازیکنان برمی‌گردد. تعداد تک به تک‌های از دست رفته از سوی مهاجمان این تیم نشان می‌دهد که بازیکنان خط میانی و خط حمله تراکتور نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستند. 


مشکلات تراکتورسازی برای خریدهای خارجی
 
مشکلات اقتصادی و نوسان قیمت ارز باعث می‌شود که تراکتورسازی و دیگر تیم‌های حاضر در لیگ برتر، در زمینه خریدهای خارجی به خصوص در جذب سرمربی به مشکل بخورند؛ برای نمونه قرارداد ساغلام برای یک فصل بیشتر از 8 میلیارد تومان است که به خودی خود رقم بالایی است و با بالاتر رفتن احتمالی نرخ ارز، این باشگاه باید رقمی بالاتر از 10 میلیارد برای سرمربی خود بپردازد. این در حالی است که تراکتورسازی امکان خرید 3 بازیکن خارجی را نیز دارد که در صورت خرید بازیکنان با‌کیفیت، همین مشکل وجود خواهد داشت. این تیم در سال‌های گذشته نیز بارها با مشکل تهیه ارز مورد نیاز برای پرداخت به بازیکنان و مربی خارجی مواجه شد و این کار با شکایت به فیفا و به همت بازاریان تبریز ختم به خیر شد. 
باوجود هزینه سنگین خارجی‌ها برای تراکتور، اگر این تیم نتواند از امتیاز حضور خارجی‌ها در تیم استفاده کند، با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. هم اکنون بیشتر تیم‌های مدعی، بازیکنان تاثیرگذار خارجی دارند و تراکتور در صورت نخریدن بازیکن خارجی توان رقابت با دیگر مدعی‌ها را از دست خواهد داد.


مخالفت با حضور سربازها

پرشورهای تبریز بارها مخالفت خود را با سربازگیری عنوان کرده‌اند و در روزهای اخیر نیز این مخالفت‌ها به اوج خود رسیده است. پرشورها استفاده از بازیکنان جوان تیم را به استفاده از سربازان باتجربه اما کم انگیزه ترجیح می‌دهند و بارها این موضوع را در رسانه‌ها و ورزشگاه به زبان آورده‌اند. اگرچه سربازگیری یک فرصت مناسب را برای جذب بازیکنان میلیاردی به کمترین قیمت ممکن فراهم می‌آورد اما با مقایسه آماری می‌توان مشاهده کرد که تراکتورسازی قبل از حضور سربازها، بازی‌های بهتر و زیباتری را ارائه می‌کرد. 

با حرف و حدیث‌هایی که این روزها درباره تراکتورسازی، مالک و مدیرعامل این تیم به گوش می‌رسد، ممکن است تراکتور در روزهای آتی تغییراتی را در سطوح بالا شاهد باشد و به نظر می‌رسد که این تغییرات احتمالی حتی می‌تواند حضور سربازها را در این تیم متوقف کند. اگرچه سربازان جدیدی پشت درهای باشگاه منتظر پایان فصل و حضور در تراکتورسازی هستند و بهتر است که تکلیف این موضوع قبل از پایان فصل کنونی مشخص شود.


دو ستاره سرخپوش، فصل را از دست دادند

دو ستاره تراکتورسازی تا پایان فصل قادر به همراهی تیمشان نیستند. «احسان پهلوان» و «دانیال اسماعیلی‌فر» که در بازی تراکتورسازی مقابل سپیدرود رشت به علت آسیب دیدگی حضور نداشتند، در دو بازی آینده تیم خود نیز غایب خواهند بود. اسماعیلی‌فر دچار پارگی عضله همسترینگ شده و پهلوان هم با وجود بهبودی، در بازی قبلی با سپاهان بار دیگر مصدوم شد تا نتواند مقابل سپیدرود به میدان برود. بر اساس اعلام پزشک تراکتورسازی دوران نقاهت این دو ستاره زمان می‌برد و به همین خاطر آن‌ها در دو بازی پایانی لیگ هفدهم مقابل صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان نیز غایب خواهند بود که به نظر می‌رسد ادامه غیبت این دو بازیکن مشکلات بیشتری برای تراکتورسازی ایجاد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید