• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12348
+
-

جیره‎‎بندی آب در کمین یزدی‎‎ها

حقابه انتقالی به یزد 10 درصد کاهش یافت

گزارش
جیره‎‎بندی آب در کمین یزدی‎‎ها




محترم مسقطی‌باف| یزد - خبرنگار:

تعرض به خط انتقالی آب به یزد و کاهش ذخایر سد زاینده‏‏رود در اثر کمبود بارندگی، موجب تصمیم‏‏گیری‎های جدید درباره حقابه انتقالی یزد شد و آب انتقالی به استان از 66 میلیون مترمکعب به 60 میلیون مترمکعب کاهش یافت.
کاهش 65 درصدی بارندگی در سال زراعی 97-96  نسبت به سال‎‎های گذشته، بحران آب را در یزد جدی‎‏تر کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‏‏ای یزد، در صورتی که یزدی‏‏ها نسبت به سال‏‎های گذشته 10 درصد صرفه‌جویی نکنند، احتمال جیره‏‎بندی آب در تابستان بسیار زیاد خواهد بود.البته این وضعیت در حالی است که به تازگی نیز برخی کشاورزان محلی در مسیر خط انتقال، آب یزد به تاسیسات این خط آسیب می‌رسانند. بنابراین بعید نیست همانند سال‎‎های قبل در ایام پیش رو مجدداً شاهد قطع آب انتقالی به یزد و بحران تامین آب باشیم.
 

امکان کاهش مجدد حقابه انتقالی یزد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در اثر کاهش ذخایر آبی سد زاینده‎‎رود 10 درصد از سهمیه آب آشامیدنی استان‌های یزد و اصفهان کاهش یافت، بیان می‎‎کند: این میزان برای استان یزد از 66 میلیون مترمکعب به 60 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.«محمدمهدی جوادیان‌زاده» همچنین با بیان اینکه در صورت تداوم خشکسالی‎‎ها، امکان کاهش این میزان نیز وجود خواهد داشت، می‎‎گوید: به دنبال منابع جدید زیرزمینی برای تامین آب در استان هستیم؛ هر چند پایین آمدن کیفیت آب امری اجتناب‎‎ناپذیر است، ولی تمام تلاش خود را برای تهیه آب با کیفیت قابل قبول انجام می‎‎دهیم.

وی ادامه می‎دهد: با توجه به اینکه حدود ۶۵ درصد آب آشامیدنی استان از طریق آب انتقالی انجام می‌شود، مردم با صرفه‎‎جویی 10 درصدی می‌توانند از جیره‎‎بندی آب جلوگیری کنند، ولی در غیر این صورت، امکان جیره‎‎بندی بالا خواهد بود.
جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه امسال میزان بارندگی استان نسبت به دوره بلندمدت ۶۵ درصد کاهش داشته است، می‎‎افزاید: کاهش نزولات آسمانی در استان‌های اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری نیز اتفاق افتاده و این موضوع موجب افزایش احتمال ادامه روند کاهشی حقابه استان یزد است. وی با اشاره به اینکه برداشت صحیح منابع آب فرهنگسازی نشده است، اظهار می‎‎کند: برداشت بی‌رویه آب خیانت به نسل‎‎های آینده است.
جوادیان‌زاده با بیان اینکه نمی‏‏توان به سادگی از مساله آب و بحران آب گذشت، ادامه می‏‏دهد: در شرایط کنونی باید منابع آب موجود را حفظ و مدیریت کنیم.


افزایش 180 هزار متر مکعبی مخازن آبی خط انتقال

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه برای مدیریت قطعی‎‏های احتمالی، مخازن آبی در مسیر انتقال آب را افزایش می‎‎دهیم، می‏‏افزاید: 3 مخزن 20، 40 و 50 هزار مترمکعبی در حال ساخت است که پیشرفت 10 تا 45 درصدی دارند.
وی با بیان اینکه این طرح‎‎ها به بودجه 6 میلیارد تومانی نیاز دارد، می‏‏گوید: تاکنون 30 درصد از این بودجه محقق شده و برای پرداخت مابقی آن قول مساعد داده شده است.
جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه پس از اجرای این مخازن که در مجموع 110 هزار مترمکعب هستند، ساخت مخزن دیگری را نیز در برنامه داریم، اظهار می‎‎کند: ساخت مخزن 70 هزار مترمکعبی را در بازه زمانی 2 سال کلید خواهیم زد که با توجه به پیش‏‏بینی‏‏ها درباره نرخ تورم، بودجه مورد نیاز برای آنها 6 تا 5/6 میلیارد تومان برآورد شده است. وی درباره مخازن کنونی نیز بیان می‎‎کند: مجموع حجم مخازن استان 240 هزار مترمکعب است.


افزایش 5/2 برابری مصرف آب در تابستان

مدیر عامل شرکت آبفای یزد با اشاره به افزایش مصرف آب در تابستان، می‏‏گوید: به طور معمول نیاز آبی استان در تابستان تقریبا 2 تا 5/2 برابر ماه‎‎های دی و بهمن است و قریب 45 درصد از مصارف مربوط به سه ماه خرداد، تیر و مرداد است.
«علی اسلامی» با اشاره به کاهش بارندگی‎‎ها و کم شدن منابع آبی، اظهار می‎‎کند: در بعضی شهرها استفاده از منابع محلی بدون اختلاط با آب انتقالی برای تامین آب آشامیدنی مردم امکان‎‎پذیر نیست.وی یادآور می‏‏شود: با تداوم این وضعیت، انتقال آب باید ادامه پیدا کند و برای افزایش جمعیت و صنعت در آینده باید فکر اساسی شود. اقداماتی نیز شروع شده تا با شیرین‎‎سازی آب‎‎های غیرمتعارف که در استان وجود دارد، بتوانیم مقداری از مشکلات را کاهش دهیم.

اسلامی با اشاره به کیفیت نامناسب آب استان، تصریح می‏‏کند: کیفیت آب در شهرهای استان متفاوت است و در بعضی شهرها مانند اردکان و میبد، بافق و بهاباد کیفیت آب، نازل است و بدون اختلاط با آب انتقالی اصلاً قابلیت آشامیدن ندارد؛ به همین دلیل در این شهرها، مخزن جداگانه‎‎ای برای آب شیرین داریم که در مواقع اضطراری از طریق ایستگاه‎‎های برداشت، آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان قابل تامین باشد.
وی می‎‎افزاید: در شهرهای دیگر استان هم کیفیت آب پایین است، ولی منابعی که در اختیار داریم به هیچ وجه تامین‌کننده نیاز آب آشامیدنی شهروندان نیست. در حقیقت، در استان 40 درصد آب مورد نیاز شهروندان را از نظر کیفی می‎‎توانیم تامین کنیم. این مسئول درباره فعالیت‏‏های صورت‌گرفته برای  تامین آب، تاکید می‎‎کند: با توجه به کمبود منابع آب استان، آبفا 3 اقدام اساسی شامل ‌واگذاری اجرای تاسیسات فاضلاب به بخش خصوصی با هدف جلوگیری از منابع محدود آب زیرزمینی، بازچرخانی پساب و استفاده از آن در فضای سبز و صنعت و همچنین شیرین‏‏سازی آب از محل آب‎‎های غیرمتعارف و جداسازی آب آشامیدنی از بهداشت را در نظر دارد که در شهرهای اردکان و میبد با ساخت 30 ایستگاه برداشت آب آشامیدنی در دست اقدام است.

وی مهم‏‏ترین برنامه ‏‏ها و اقدامات آبفا در سال 97 را نیز توسعه اجرای تاسیسات فاضلاب در دیگر شهرهای استان برای حفظ منابع محدود آب و بازچرخانی پساب، شیرین‏‏سازی آب از محل آب‎‎های غیرمتعارف، اصلاح و بازسازی شبکه‎‎های آبرسانی برای کاهش هدررفت و اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی در مورد مصرف بهینه آب عنوان می‎کند.
اسلامی در ادامه ایجاد محدودیت مصرف برای ادارات و سازمان‏‏ها و مکلف کردن آنها برای استفاده از روش‎‏های نوین آبیاری، جداسازی شبکه آب شهر و فضای سبز شهری، اقدامات فرهنگی برای گروه‎‎های مؤثر ازجمله مدارس و دانشگاه‏‏ها را از دیگر اقدامات بیان  می‎‎کند.


قطع آب انتقالی استاندار را راهی تهران کرد

استاندار برای رفع مشکل قطع کردن آب انتقالی به استان به قید فوریت، استان را برای جلسه با وزرا و شورای امنیت کشور ترک کرد.به گزارش ایسنا، به دنبال تخریب مجدد و قطع آب انتقالی استان در شامگاه شنبه (۲۵ فروردین)، «محمود زمانی‌قمی»، استاندار یزد، به قید فوریت و شبانه به تهران عزیمت کرد تا از نزدیک با وزرای کشور، نیرو و اعضای شورای امنیت کشور جلسه برگزار کند و مانع این تحرکات شود.استانداری یزد در پیامی اعلام کرد نتیجه جلسات استاندار با وزرا و اعضای شورای امنیت کشور به اطلاع مردم دارالعباده خواهد رسید.این در حالی است که با اتمام تعمیر بخشی از تاسیسات خط انتقال آبرسانی به این استان که جمعه (25 فروردین) در پی اقدام تعدادی از افراد در شرق اصفهان آسیب دیده بود، جریان آب دوباره برقرار شده است.


افزایش 15 هزار مترمکعبی ظرفیت مخازن آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، با اشاره به ناکافی بودن مخازن ذخیره آب شهر یزد، می‏‏گوید: به همین منظور مناقصه ساخت یک مخزن 15 هزار مترمکعبی را با اعتبار 5 میلیارد تومان برای شهر یزد در حال برگزاری داریم.
اسلامی با بیان اینکه مخازن یزد در 5 مجموعه و در درون شهر قرار دارند، می‏‏افزاید: مجموع آب قابل ذخیره در این مخازن 270 هزار مترمکعب است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید