• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12349
+
-

این جاده خطرناک است

افزایش عرض جاده؛ تنها راهکار ایمن‌سازی محور گنجنامه - تویسرکان

گزارش
این جاده خطرناک است




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

راه ارتباطی قدیم همدان به تویسرکان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر است که از محور گردشگری گنجنامه می‌گذرد.
 این مسیر به دلیل عرض کم به اذعان پلیس‌راه هر سال حدود 2 یا 3 نفر کشته می‌دهد و ایمن نیست.

 امسال محور گنجنامه ـ تویسرکان 14 روز زود‌تر از سال قبل بازگشایی شده است و امکان دارد باز‌ هم حوادث سال قبل در آن تکرار ‌شود. در این محور پیچ در پیچ کوهستانی هر آن احتمال سقوط تخته سنگ‌های بزرگ از فراز کوه روی خودرو‌های عبوری وجود دارد. مسئولان در این گزارش نظرات خود را درباره بهسازی این مسیر مطرح کرده‌اند. 


اقدامات بی‌فایده

رئیس پلیس‌راه استان همدان درباره خطرات این محور قدیمی که فضای کوهستانی و گردشگری دارد به همشهری می‌گوید: هر سال 2 یا 3 نفر از افرادی که برای تفرج یا عبور این محور را انتخاب می‌کنند به دلیل عرض کم جاده از جاده منحرف می‌شوند یا با خودرو‌های دیگر برخورد می‌کنند و به دل دره‌های عمیق آن پرت می‌شوند. 
این محور خطرناک است و از نظر کارشناسان پلیس‌ باید تا زمانی که مسئولان برای افزایش عرض آن و بهبود مسیر اقدامات لازم را انجام دهند، بسته بماند. سرهنگ رضا عزیزی با تأکید بر اینکه راهداری برای افزایش ایمنی این محور‌ کوهستانی اقدام‌هایی را انجام داده است، می‌افزاید: این اقدام‌ها به دلیل عرض کم محور ‌کوهستانی راه قدیم همدان به تویسرکان کافی نیست و مردم نباید برای کوتا‌ه‌کردن مسافت خود تا این شهرستان جان خود و دیگران را به خطر  بیندازند. 


 نصب نیوجرسی

رئیس پلیس‌راه استان همدان ادامه می‌دهد: نصب نیوجرسی در اطراف راه منتهی به دره هم در تأمین ایمنی جاده تأثیری ندارد و حتی عرض جاده را کمتر می‌کند و تصادف‌های بیشتری ایجاد خواهد شد. هر نیوجرسی حدود 60 سانتیمتر از عرض محور را می‌گیرد. در حالی که این محور خصوصیات یک راه روستایی با عرض 4 تا 6 متر را دارد و اگر این موانع را در کنار محور قرار دهند، تصادف‌های شاخ به شاخ را بین رانندگان شاهد خواهیم بود. 
سرهنگ عزیزی با بیان اینکه تنها راه‌حل کاهش تصادفات در این راه، ترانشه‌برداری و افزایش عرض محور از سمت کوه است اضافه می‌کند: به این ترتیب هم جاده عریض می‌شود هم امکان ریزش کوه و آسیب به خودرو‌های عبوری کمتر می‌شود. ضمن اینکه رانندگانی که از این مسیر عبور می‌کنند باید با احتیاط لازم عبور کنند، چراکه پیچ‌های تندی در این مسیر وجود دارد و یک سمت راه به کوه و سمت دیگر به دره‌های عمیق کوهستان الوند منتهی می‌شود.


امداد جاده ای

حمید عرفی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان می‌گوید: در مسیر راه گردشگری قدیم گنجنامه به تویسرکان پایگاه امداد جاده‌ای نداریم اما به دلیل نزدیکی این مسیر به شهر همدان به سرعت می‌توانیم خدمات مورد نیاز را از شهرستان همدان برای حوادث احتمالی تامین کنیم.

دکتر حبیبب معصومی رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان همدان هم می‌گوید: از بلوار دانشگاه علوم پزشکی که مسیر گنجنامه به تویسرکان را طی کنید در دانشگاه علوم‌پزشکی همدان یک پایگاه امداد جاده‌ای داریم. همچنین در گنجنامه هم پایگاه دیگر فوریت‌های پزشکی مستقر است. به مسیر گردشگری همدان گنجنامه و تویسرکان که وارد می‌شوید هم در ورد‌آورد تویسرکان(27 کیلو‌متر جلوتر) پایگاه دیگری را مستقر کرده‌ایم، در خود تویسرکان 20 کیلو‌متر جلوتر از این مسیر هم یک پایگاه برای امداد‌رسانی جاده‌ای جانمایی و مستقر شده است.


نصب علائم و بهسازی مسیر

رئیس اداره ‌راهداری شهرستان همدان در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا راهی با این مشکلات بازگشایی شده است، می‌افزاید: این محور کوهستانی که جاذبه طبیعی گردشگری هم دارد با هماهنگی پلیس‌راه هر سال در فصل گرم باز ‌می‌شود. امسال هم با این هماهنگی 14 روز زودتر از سال قبل بازگشایی شده است. برای تأمین ایمنی محور، ریزش‌های کوه را جمع‌آوری، گاردریل‌های آسیب‌دیده را اصلاح و علائم مخدوش را مجدد نصب کردیم. 

رسول ابراهیم‌خانی می‌افزاید: به دلیل سردسیر و باد‌خیز بودن این محور، همچنان برف در کنار کوه و بخشی از مسیر باقی مانده بود که این مسیر هم پاکسازی شده است. برای پیشگیری از سقوط خودرو‌‌ها به درون دره هم اطراف راه گاردریل نصب و 500 متر خاکریزی شده است. امکان نصب روشنایی در محور به دلیل عرض کم و ریزش‌های مداوم کوه و هزینه‌‌های بالا وجود ندارد، اما خط‌کشی محور را اصلاح کردیم. 
وی با بیان اینکه امسال تاکنون در این محور حادثه‌ای نداشته‌ایم، اضافه می‌کند: برای تأمین ایمنی این محور از زمان بازگشایی تا زمان مسدود شدن هرروز یک دستگاه کامیون، یک دستگاه گریدر و یک دستگاه لودر آن را از ریزش‌های کوه پاکسازی می‌کنند تا خطری برای رانندگان ایجاد نشود. اگر نیوجرسی در اطراف محور نصب کنیم برای برف‌روبی محور مشکل ایجاد می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید