• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12335
+
-

جنگ زرگری در بازار ارز و طلا

تحلیلگر اقتصادی استان: باید اجازه داد بازار به ثبات برسد و قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضای واقعی تعیین شود

بازار
جنگ زرگری در بازار ارز و طلا




فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

 روند افزایش نرخ دلار و قیمت دلار از روزهای پایانی تعطیلات نوروز در کشور آغاز شد و هفته گذشته به اوج خود رسید، به‌گونه‌ای که هر دلار از قیمت حدود 6000 تومان هم گذشت و قیمت هر سکه بهار آزادی به حدود 2میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت‌ها در گام نخست باعث ایجاد جو روانی شدید در جامعه و نگرانی مردم از کاهش ارزش پول آن‌ها شد و نتیجه این امر صف‌های طولانی برای خرید دلار و همچنین هجوم مردم برای خرید سکه در بازار بود.

در شرایطی که تقاضا بالا می‌رود هم کمبود پیش می‌آید و هم قیمت‌ها بالاتر می‌رود و از همین‌رو در بسیاری از بازارها با کمبود دلار مواجه شدیم و دیگر دلاری برای خرید افراد وجود نداشت.
همه این موارد اگرچه مربوط به کل کشور بود، اما بازار کرمانشاه را نیز تحت تاثیر قرار داد، در شرایطی که بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید دلار و یا سکه هستند دیگر عرضه دلار به میزان کافی انجام نمی‌شود و از سوی دیگر بسیاری از مغازه‌های طلافروشی نیز از عرضه سکه خودداری می‌کنند.


دلار کمیاب شده 

«هوشنگ مرادی» یکی از فروشندگان دلار در بازار آزاد است و می‌گوید: صرافی‌ها حتی به افرادی که از قبل با آن‌ها کار می‌کردند نیز دلار نمی‌فروشند چون دلاری باقی نمانده و کمیاب شده است. وی اضافه می‌کند: در گذشته حجم زیادی از دلار روی دست صرافی‌ها و فروشندگان آزاد می‌ماند اما اکنون در حالی که مشتری زیادی برای خرید دلار داریم اما دلاری برای فروش وجود ندارد و این کمبود خود باعث بالا رفتن قیمت می‌شود و برخی حتی در بازار سیاه دلار را با قیمت بالاتری هم می‌فروشند.
این فروشنده آزاد دلار بیان می‌کند: چنین افزایش ناگهانی قیمتی در بازار دلار کم سابقه بوده است و این افزایش‌ها حتما ناشی از جو روانی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد و دلار به قیمت نرمال خود باز می‌گردد. مرادی معتقد است که در این شرایط مردم نباید با هجوم برای خرید دلار و سکه به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند.


افزایش تقاضا برای خرید سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه نیز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید سکه از سوی مردم در بازار، می‌افزاید: برخی از طلافروش‌ها عرضه سکه را متوقف کردند. «مجتبی فیروزی» ادامه می‌دهد: طلافروش‌ها از قبل طلای خود را با قیمت پایین خریدند و این نگرانی را دارند که اگر حالا طلا را بفروشند مجبور باشند سکه را با قیمت بیشتری بخرند و جایگزین کنند که این به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

وی با بیان این‌که عمده طلافروشان تمایل دارند طلای معمولی عرضه کنند، اضافه می‌کند:‌‌ مردم رغبتی به خرید طلای معمولی ندارند چون با اجرت و سایر هزینه به بیش از گرمی 200 هزار تومان می‌رسد و برای مردم معمولی به‌صرفه نیست.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با بیان این‌که بسیاری از مردم فقط با هدف حفظ ارزش پول خود به سمت خرید سکه می‌آیند، می‌افزاید: از افرادی که وارد بازار می‌شوند سوال می‌کنیم که هدف آنها چیست و حفظ ارزش پول را تنها هدف خود اعلام می‌کنند، همه این افراد مردم عادی از جمله کارمند، معلم و... هستند که با هدف پس انداز پولی که دارند و جلوگیری از کم شدن ارزش آن سکه می‌خرند.
فیروزی می‌گوید: در شرایطی که تقاضا زیاد و وجود سکه در بازار کم باشد به‌خودی‌خود باعث بالا رفتن بیشتر قیمت خواهد شد.


اهمیت ثبات بازار 

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز درباره وضع دلار و افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌گوید: امکان این‌که قیمت دلار به صورت دستوری ثابت بماند وجود ندارد و این امر نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت، پس باید اجازه داد بازار به ثبات برسد و قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضای واقعی تعیین شود.
دکتر « سهراب دل انگیزان» بخش زیادی از افزایش قیمت دلار و سکه در بازار را مربوط به جو روانی می‌داند که وجود ظرفیت‌های زیاد اطلاع‌رسانی و دسترسی فراوان مردم به فضای مجازی نیز مزید علت آن شده است. 

وی می‌افزاید: بخش دیگری از این افزایش دلار نیز مربوط به مسائل ساختاری اقتصاد کشور و هجمه زیاد نقدینگی موجود در کشور است که گاهی درجایی به‌یکباره مقداری از آن که پیش از این کنترل شده بود بیرون می‌زند و وارد هر بازاری از جمله سکه، دلار، و... می‌شود آن بازار را می‌ترکاند.
این استاد دانشگاه کنترل شرایط و ایجاد ثبات در بازار را اولین گام برای کنترل بازار سکه و ارز و مدیریت قیمت‌ها در این بازار می‌داند. دل انگیزان می‌افزاید: البته تیم اقتصادی دولت دوازدهم هم باید بیشتر پای‌کار باشد و خود را به قدرتمندی تیم اقتصادی دولت یازدهم نزدیک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید