• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123108
+
-

پرش تورم از مرغ به تخم‌مرغ


در دی‌ماه رکورد کمترین و بیشترین تورم ماهانه اقلام خوراکی به مرغ و تخم مرغ تعلق گرفته‌است؛ شاید این نتیجه همان هشدارهایی باشد که برای تعطیلی واحدهای تولید تخم‌مرغ و کشتار مرغ تخم‌گذار داده می‌شد. به گزارش همشهری، اطلاعاتی که مرکزی آمار ایران از تحولات بازار اقلام خوراکی در دی‌ماه منتشر کرده نشان می‌دهد در این‌ماه میانگین قیمت تخم‌مرغ نسبت به‌ماه قبل 18درصد افزایش پیدا کرده درحالی‌که همزمان میانگین قیمت گوشت مرغ در این‌ماه با کاهش 23درصدی روبه‌رو بوده است.

مرغ یا تخم‌مرغ
در چند‌ماه گذشته افزایش قابل تامل قیمت خوراک دام به‌خصوص کنجاله‌سویا که مواداولیه اصلی تولیدکنندگان تخم‌مرغ محسوب می‌شود، بارها حاشیه‌ساز شد و به داغ شدن شایعاتی مبنی بر تعطیلی واحدهای تولید تخم مرغ دامن زد. در آن دوره، فعالان این صنعت و کارشناسان حوزه کشاورزی بارها هشدار داده بودند که تداوم این وضعیت می‌تواند بازار تخم مرغ را برای دوره طولانی تحت‌تأثیر قرار دهد. حالا روایت آمارهای منتشر شده از بازار اقلام خوراکی در دی‌ماه به‌گونه‌ای است که گویی کنترل بازار مرغ به قیمت کشتار مرغ‌های تخم‌گذار و متشنج شدن بازار تخم‌مرغ محقق شده است. اگر چنین احتمالی صحت داشته باشد، بازار تخم مرغ به‌زودی روی آرامش را نخواهد دید چراکه احیای یک واحد مرغ تخم‌گذار و جایگزینی مرغ‌های کشتار شده به 5‌ماه زمان نیاز دارد و البته سرمایه در گردش قابل توجهی نیز طلب می‌کند. پیش از این ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفته بود که براساس برآوردها، بیش از 8میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار راهی کشتارگاه شده است و بسیاری از واحدهای مرغ تخم‌گذار در حال تعطیلی هستند. 
این اظهارات نبی‌پور در حالی بود که همزمان قیمت خرید جوجه مرغ تخم‌گذار (پولت) در حال افزایش بود و در میانه آذرماه از 34هزار تومان برای هر قطعه به 45هزار تومان رسیده بود چراکه بخشی از واحدهای تعطیل شده به‌دنبال کاهش التهابات ارزی و آرامش نسبی در بازار خوراک دام در حال احیای دوباره واحدهای خود بودند و باید به جای مرغ‌های کشتار شده، دوباره اقدام به جوجه ریزی می‌کردند.

سبقت موز از دلار
یکی دیگر از اتفاقات بازار اقلام خوراکی در یکی دو‌ماه اخیر، جهش شدید قیمت موز بوده که به واسطه توقف ثبت سفارش این کالا رخ داده و در دی‌ماه نیز ادامه پیدا کرده است. قیمت موز که به‌طور متوسط در اغلب ایام سال در بازار داخلی معادل یک دلار فروخته می‌شود، در دی‌ماه به بالاترین حد در سال‌های اخیر رسیده و از مرز 40هزار تومان نیز گذشته است. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد تهران فارغ از نوساناتی مقطعی در محدوده 24هزار تومان تثبیت شده و میل به کاهش قیمت آن نیز مشهود است. گرچه برخی واردات انحصاری را دلیل گرانی موز عنوان می‌کنند؛ اما دلیل اصلی این اتفاق، ممنوعیت ثبت سفارش واردات موز و قرار گرفتن این کالا در گروه هفت است؛ گروهی که هیچ ارزی به آن تخصیص نمی‌یابد و ثبت سفارش برای آن انجام نمی‌شود. حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: اگرچه موز مورد نیاز مردم و کشور است؛ اما چون کالای اساسی به‌حساب نمی‌آید، وجود محدودیت‌های ارزی برای مدیریت واردات موجب شده است تا این کالا در گروه هفت قرار بگیرد.



  تورم سالانه خوراکی‌ها

بررسی وضعیت قیمتی 53قلم خوراکی منتخب در گزارش مرکز آمار ایران نشان ‌دهد در دی‌ماه امسال از مجموع این اقلام فقط قیمت گوجه فرنگی نسبت به‌ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش پیدا کرده و قیمت مابقی اقلام در این بازه زمانی بین 10تا 165درصد افزایش داشته است. براساس آمارهای رسمی، در دی‌ماه امسال پرتقال، با رشد 164.2درصدی نسبت به دی‌ماه پارسال رکورددار افزایش قیمت بوده که دلیل آن می‌تواند افزایش صادرات این محصول به کشورهای منطقه و کاهش عرضه محصول در بازار داخلی باشد. البته پیش از آغاز فصل برداشت این محصول در استان مازندران، عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری از پرتقال کاران خواسته بود محصول خود را با قیمت پایین به دلالان نفروشند. بعد از پرتقال، عدس با رشد 159.5درصدی و برنج خارجی درجه یک با رشد 148.7درصدی تورم نقطه به نقطه در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. طبق اعلام مرکز آمار ایران، از مجموع 53قلم خوراکی منتخب در گزارش دی‌ماه، تورم سالانه 38قلم بالاتر از نرخ تورم نقطه ای کل کشور (46.2درصد) بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید