• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190673
+
-

با افزایش 10 تا 16هزار تومانی نرخ مصوب

مرغ و تخم‌مرغ تعیین تکلیف شدند

بازار مرغ و تخم‌مرغ بعد از ماه‌ها آشفتگی قیمت، روز گذشته با ابلاغ نرخ‌های مصوب جدید این دو کالا تعیین تکلیف شد.
به گزارش همشهری و براساس اعلام تولیدکنندگان، هر کیلو مرغ گرم تازه با 10هزار تومان افزایش، 73هزار تومان و هر کیلو تخم‌مرغ با 16هزار تومان رشد قیمت، 56هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین قیمت شدند و این نرخ‌ها روز گذشته به واحدهای تولیدی ابلاغ شده است. یک عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی دیروز درباره جزئیات افزایش قیمت مصوب مرغ گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید ظرف چند‌ماه گذشته، قیمت مرغ زنده در مرغداری ۵۲هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان حداکثر ۷۳هزار تومان با ‌شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک‌سال تعیین شد. عطاءالله حسن‌زاده، دلیل این اقدام را جلوگیری از افزایش زیان تولیدکنندگان در پی بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و رشد هزینه‌های تولید اعلام کرد. تا پیش‌ از این قیمت هر کیلو مرغ در مرغداری 40هزار تومان و قیمت برای مصرف‌کننده کیلویی 63هزار تومان مصوب شده بود.
 کاهش شدید تقاضا و افزایش عرضه مرغ در نیمه دوم سال گذشته ضرر هنگفتی به تولیدکنندگان وارد کرد.
زمستان پارسال قیمت مرغ تا 13هزار تومان زیر نرخ مصوب پایین آمد و به کیلویی 50هزار تومان رسید. کاهش قیمت مرغ در شرایطی که تولید با هزینه‌های بالا ادامه داشت باعث شد دولت که خود به درخواست مرغداران برای خرید حمایتی پاسخ مثبت نداده بود، از مردم بخواهد با خرید بیشتر مرغ از مرغداران حمایت کنند. زیان مرغداران طی سال گذشته که به‌گفته دبیر کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی 12هزار میلیارد تومان برآورد شده عده زیادی از تولیدکنندگان را از چرخه تولید خارج کرد.

قیمت جوجه یک‌روزه کاهش پیدا کرد
افزایش قیمت جوجه یک‌روزه طی سال گذشته یکی از عوامل رشد هزینه‌های تولید مرغداران ارزیابی می‌شد. قیمت جوجه‌ یک‌روزه که در ماه‌های ابتدای سال گذشته 7هزار تومان بود تا پایان سال 3برابر شد و در روزهای اخیر تا 24هزار تومان هم رسید، اما با تصمیم جدید مسئولان امر ترمز این رشد قیمت کشیده شد و قیمت‌ها به زیر 20هزار تومان بازگشت. در نرخ‌گذاری جدید، دامنه قیمت جوجه یک‌روزه برای تحویل به مرغداران براساس نژاد، جنس و سن جوجه بین 15.900 تا 16.900 تعیین شد. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور ضمن تأیید این مطلب، همکاری با تشکل‌های تولیدی را پیش‌نیاز تامین گوشت مرغ مورد نیاز کشور دانست و گفت: در نظر داریم جوجه یک‌روزه را با قیمت مصوبی که طی جلسات کارشناسی تعیین شده است در اختیار واحدهای تولید‌کننده مرغ گوشتی قرار دهیم.

مکث
تخم‌مرغ کیلویی 56هزار تومان


درحالی‌که هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها 120هزار تومان به فروش می‌رسد، نرخ مصوب جدید اعلامی برای این کالا نشان می‌دهد احتمالا خبری از کاهش قیمت در بازار نخواهد بود. در قیمت‌گذاری جدید، هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری 47.300تومان و برای مصرف‌کننده 56هزار تومان تعیین قیمت شده که با این حساب یک شانه 2کیلویی تا 112هزار تومان قیمت می‌خورد. این در حالی است که تا دیروز و در شرایطی که همچنان نرخ مصوب 40هزار تومانی مبنای نرخ‌گذاری بود، قیمت‌ها در بازار 30هزار تومان با برآوردها اختلاف داشت.  حمیدرضا کوچک‌کاشانی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن علت نرخ‌گذاری جدید را ایجاد انگیزه و امکان تداوم تولید دانست اما باید دید نرخ مصوب جدید می‌تواند ضمن ایجاد انگیزه بیشتر در تولید‌کنندگان جلوی رشد بیشتر قیمت در بازار را هم بگیرد یا خیر؟

این خبر را به اشتراک بگذارید