• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120930
+
-

هنر شاید شغل باشد

د رانتظار تأسیس انجمن هنرمندان تجسمی

تجسمی
هنر شاید شغل باشد


    حافظ روحانی       

مهر‎‌‎ماه سال1376 تاریخ بسیار مهمی است؛ در این تاریخ یک انجمن به‎‌‎طور رسمی ثبت و تأسیس شد؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، و نخستین نشست مشورتی جهت تأسیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در 21مهر‎‌‎ماه برپا شد. این دو رخداد به واقع نخستین گام‎‌‎ها در به رسمیت شناختن فعالیت هنری به‎‌‎عنوان یک شغل بود.
 در عین‎‌‎حال این دو انجمن سنگ‌بنای تأسیس 7انجمن دیگر در طول یک دهه بعد را نیز گذاشتند. هر چند مشکلات انجمن‎‌‎ها همچنان پابرجاست؛ اول از آن‎‌‎رو که تقریباً هیج‎‌‎کدام هنوز به‎‌‎ معنای واقعی مستقل نیستند و به واسطه کهنه بودن قوانین کار در ایران هنوز نتوانسته‎‌‎اند هنر را به شکل فعالیتی حرفه‎‌‎ای به تأیید وزارت کار (که هم‎‌‎اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانده می‎‌‎شود) برسانند. از طرف دیگر درحالی‎‌‎که در جریان شکل‎‌‎گیری هنر جدید سخت بتوان شاخه‎‌‎های هنری را به شیوه قدیم از یکدیگر تفکیک کرد، این انجمن‎‌‎ها مستقل از هم عمل می‎‌‎کنند و هنوز با هم یکی نشده‎‌‎اند تا انجمنی بزرگ‎‌‎تر نظیر انجمن هنرمندان تجسمی ایران شکل بگیرد.
نخستین گام برای تأسیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در 20مهر‎‌‎ماه سال1376 و در حاشیه چهارمین دوسالانه نقاشی تهران برداشته شد، اما خود انجمن به تاریخ 13دی‎‌‎ماه سال1377 ثبت و رسماً تأسیس شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید