• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120928
+
-

فرج بعد از شدت

پیروزی وزیر اسبق ارشاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سینمای ایران را از برخی محدودیت‌ها رها می‌کند

سینما
فرج بعد از شدت


سعید مروتی 

در بهار76 سینمایی‎‌‎ها متاثر از دوقطبی ایجاد شده در جامعه، در دو جبهه متفاوت ایستاده بودند. بیشتر سینماگران با هدایت خانه سینما سمت حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی ایستاده بودند و گروهی دیگر در همراهی با وزارت ارشاد سمت حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری. رقابت چپ و راست به سینما هم کشیده شد. برای نخستین بار برای نامزدهای انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری فیلم تبلیغاتی ساخته می‎‌‎شد. طیف خانه سینما که سینماگران مورد حمایت انوار و بهشتی در دهه 60 بودند فیلم تبلیغاتی خاتمی را ساختند. سینماگران نزدیک به هیأت اسلامی هنرمندان هم فیلم ناطق‌نوری را کارگردانی کردند. یک طرف سیف‎‌‎الله داد و درویش و افخمی ایستاده بودند و طرف دیگر بهزاد بهزادپور و رفقایش. حتی هشدار وزیر راست‌گرای ارشاد هم نتوانست تأثیری بر همراهی اکثریت جامعه سینمایی کشور با کاندیدای جناح چپ بگذارد. در انتهای سال75 وقتی سیاست‎‌‎های سینمایی سال جدید اعلام می‎‌‎شد، ضرغامی فکر نمی‎‌‎کرد فرصت تکمیل برنامه‌هایش برای سینمای ایران را نخواهد یافت. درجه‌بندی فیلم‎‌‎ها اعلام شده و گفته شد کارگردان‎‌‎های فیلم‎‌‎هایی که درجه کیفی «ب ستاره» و «ج» دریافت کرده‎‌‎اند سال76 حق کارگردانی نخواهند داشت. در فهرست منتشر شده فیلم «سلطان»، ب ستاره گرفته بود و طبق ضوابط ارشاد مسعود کیمیایی حق فیلمسازی در سال76 را نداشت. سینمایی که به‎‌‎گفته ضرغامی پشت‌گرم به حمایت‎‌‎های مالی ارشاد، وام‎‌‎ها و سهمیه نگاتیو بود و اصلا مشکل مالی نداشت. موجی که بعد از عید در جامعه به راه افتاد همه را غافلگیر کرد و کاندیدای کم‌امید مجمع روحانیون مبارز که به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید بیشتر اهل فرهنگ از او شناخت دارند تبدیل به رقیب جدی رئیس مجلس پنجم شد. دوم خرداد که رسید، داستان برای سینمایی‎‌‎هایی که دل خوشی از سختگیری‎‌‎های ارشاد در اختیار راست سنتی نداشتند شیرین شد. بعد از اعلام نتایج ریاست‎‌‎جمهوری، معاون امور سینمایی دیگر پا به وزارت ارشاد نگذاشت. طولی نکشید که سیف‎‌‎الله داد معاون امور سینمایی شد تا دورانی تازه آغاز شود. پرتماشاگر‎‌‎ترین فیلم اکران76 «آدم برفی» بود که پس از 3سال توقیف، پروانه گرفت و با آنکه خیلی‎‌‎ها نسخه ویدئویی قاچاق و بی‎‌‎کیفیتش را دیده بودند؛ در اکران عمومی تماشاگران پرتعداد یافت؛ بیش از 4میلیون و 470هزار نفر به تماشای فیلم داوود میرباقری شتافتند. با فاصله‎‌‎ای قابل توجه «عقرب»، «جوانمرد» و «نابخشوده» جزو پرمخاطب‎‌‎ترین فیلم‎‌‎های سال بودند. رونق بخش اکران اما «لیلا»ی مهرجویی و «سلطان» کیمیایی بودند. دو فیلمساز قدیمی با دو فیلم که از بهترین‎‌‎های کارنامه‎‌‎شان، شوری در جوان‎‌‎های علاقه‎‌‎مند به سینما آفریدند.
این درحالی بود که فیلم‎‌‎های مهم نسل پس از انقلاب، مخاطب چندانی نیافتند. هرچند که منتقدان کوشیدند جبران مافات کنند. «بچه ‎‌‎های آسمان» مجیدی، «سرزمین خورشید» درویش و «نون و گلدون» مخملباف گرچه صندلی‎‌‎های خالی بسیاری در اکران عمومی داشتند ولی نشریات با صفحات بسیار به استقبالشان رفتند.
جشنواره شانزدهم نخستین فستیوالی بود که در دولت خاتمی برگزار می‎‌‎شد. بیشتر فیلم‎‌‎ها هم در دوره مدیریت سابق ارشاد مجوز گرفته بودند ولی نشانه‎‌‎های دوم خرداد را می‎‌‎شد در «آژانس شیشه‎‌‎ای»، «بانوی اردیبهشت» و «درخت گلابی» مشاهده کرد. فیلم تند و تیز حاتمی‌کیا بیشتر جوایز را به‎‌‎ خود اختصاص داد و جناح چپ به ستایش و جناح راست به نکوهشش مشغول شدند. جشنواره‎‌‎ای که «جهان پهلوان تختی»، «تولد یک پروانه»، «مرسدس» و «سیب» هم جزو آثار پرسر و صدا و بحث برانگیزش بودند؛ نشانه‎‌‎هایی از فرج بعد از شدت را به نمایش می‎‌‎گذاشت. دوران تازه‎‌‎ای آغاز شده بود؛ دوران دوم خرداد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :