• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120934
+
-

تابستان کنار دریا چرت می‌زند

«کنسرت در جهنم» ۱۳۷۶ آغاز راه رسول یونان است، شاعری که یکی از تأثیرگذارترین شاعران سال‌های بعد خواهد شد

شعر
تابستان کنار دریا چرت می‌زند


مرتضی کاردر 

«این شهر/ شهر قصه‎‌‎های مادر بزرگ نیست/ که زیبا و آرام باشد/ آسمانش را هرگز آبی ندیده‎‌‎ام/ من از اینجا خواهم رفت/ و فرقی هم نمی‎‌‎کند/ که فانوسی داشته باشم یا نه/ کسی که می‎‌‎گریزد/ از گم شدن نمی‎‌‎ترسد». 
 «کنسرت در جهنم» که جلدی شبیه کتاب‎‌‎های عامه‎‌‎پسند دارد، آغاز راه شاعری است که یکی از تأثیرگذارترین شاعران سال‎‌‎های بعد می‎‌‎شود. رسول یونان شاعری است که حرکت آرام خود را، فارغ از جریان‎‌‎ها و پسند زمانه، آغاز می‎‌‎کند و سال‎‌‎ها ادامه می‎‌‎دهد و به‌مرور زمان یکی از محبوب‎‌‎ترین شاعران امروز می‎‌‎شود.
رسول یونان وقتی آغاز می‎‌‎کند که شعر امروز ایران آوردگاه جریان‎‌‎های گوناگون است، جریان‎‌‎هایی که شماری از آنها براساس نظریه‎‌‎ها شکل گرفته‎‌‎اند. او زمانی آغاز می‎‌‎کند که بسیاری از شعرها دشوار و بلند و پیچیده‎‌‎اند و خوانندگان پس از تأمل بسیار در شعرها چیزی از آنها در نمی‎‌‎یابند، زمانی که بازی‎‌‎های زبانی جزء جدایی‎‌‎ناپذیر شعر شده است، جریان‎‌‎های گذشته نیز به حیات خود ادامه می‎‌‎دهند، اما رسول یونان نه شاعری زبان‎‌‎گرا و اهل بازی‎‌‎های زبانی و نظریه زبانیت زبان است، نه وابسته به جریان‎‌‎های گذشته، نه شاعری است که اهل نظریه باشد.
شعر رسول یونان شعری ساده است، بدون برجسته‎‌‎سازی‎‌‎ها و تمایزهای زبانی. شعر او بیشتر از اینکه در زبان اتفاق بیفتد، می‎‌‎کوشد چشم‎‌‎اندازی تازه به‎‌‎دست دهد. شعر او شعر زندگی روزمره است، شعری است که شاعرانگی را در نگاه متفاوت به اشیا و اتفاق‎‌‎های روزمره جست‎‌‎و‎‌‎جو می‎‌‎کند. رسول یونان شاعری تصویرگرا و روایتگر است. روایت‎‌‎های ساده او خیلی وقت‎‌‎ها پایانی فراواقعی می‎‌‎یابند. بسیاری از شعرهای او عاشقانه‎‌‎اند و اغلب روایت نرسیدن؛ درونمایه‎‌‎ای تکرارشونده که در اقبال عمومی به شعر او تأثیرگذار بوده‎‌‎اند. دستمایه اصلی او برای خلق شعر، ارائه تشخیص و جان‎‌‎بخشیدن به اشیای گوناگونی است که در شعر او حاضرند. جان‎‌‎بخشیدن به اشیا بسیار به کمک کارکرد فراواقع‎‌‎گرایانه‎‌‎شان می‎‌‎آید.
در عین حال منتقدان شعرهای رسول یونان همواره او را متهم کرده‎‌‎اند که شعرهایش ایرانی نیست و عاری از فضاهای بومی و تحت‎‌‎تأثیر ترجمه است. چه او ترجمه‎‌‎های بسیاری از شاعران ترک نیز به‎‌‎دست داده است. تصویرگری‎‌‎های ویژه او شاید از شعر دیگر شاعران الهام یافته باشد، اما بسیاری از آنها مخصوص خود او است. تخیل قدرتمند او را نمی‎‌‎توان انکار کرد.
وقتی خوانندگان شعر از دشواری‎‌‎های دهه 70 خسته می‎‌‎شوند و جریان‎‌‎ها و حلقه‎‌‎ها و شاعران مدعی پس از دوسه مجموعه، شعر را کنار می‎‌‎گذارند، شعر ساده شاعرانی مثل رسول یونان جلوه می‎‌‎کند، شعری که به‎‌‎مرور زمان خوانندگان خود را می‎‌‎یابد و در سال‎‌‎های بعد فراگیر می‎‌‎شود و شاعران بسیاری را تحت‎‌‎تأثیر قرار می‎‌‎دهد. نباید از نظر دور داشت که او شعر خود را درست در ازدحام جریان‎‌‎های دهه 70 آغاز کرده است.
«تنهایم/ مثل مرغ سفید دریایی/ بر دکل کشتی. / عقربه‎‌‎ها به خواب رفته‎‌‎اند/ باد در نوزیدن اصرار می‎‌‎کند/ ابر در نیامدن/ باران در نباریدن/ و تابستان کلاه حصیری بر سر گذاشته/ کنار دریا چرت می‎‌‎زند». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید