• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120927
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWm2L
+
-

رازهای خفاش شب

پرونده‌ای که مغلوب ترس شد

روانکاوی معاصر
رازهای خفاش شب


 جمال رهنمایی   

آدم‌ربایی، سرقت، آزار، تجاوز و قتل اتهامات غلامرضا خوشرو، یکی از معروف‌ترین قاتلان زنجیره‎‌‎ای ایران بود که در سال1376 به دار آویخته شد.
قتل‎‌‎های پی‌در‌پی و مشابه او در بهار و تابستان سال76 موجی از ناامنی و اضطراب در تهران به راه انداخته بود. قاتل به شیوه‎‌‎ای یکسان زنان و دختران جوان را در پوشش مسافرکشی سوار اتومبیل خود می‎‌‎کرد و پس از آزار و تجاوز آنان را کارد‌آجین می‌کرد و جسد آنان را می‎‌‎سوزاند. او پس از ارتکاب 9فقره قتل به‎‌‎صورت اتفاقی دستگیر شد و با خونسردی اتهامات را رد کرد و آرام تسلیم دار مجازات شد. در گزارش‎‌‎هایی که از جریان دستگیری، محاکمه و اعدام او منتشر شده، هیچ اشاره‎‌‎ای به تهیه گزارش‎‌‎های بررسی متخصصین روانشناس یا روانپزشک از متهم نشده است. شیوه عملکرد، بی‎‌‎رحمی و خشونت عریان و انتقام‎‌‎جویی بی‎‌‎هدف و آرامش غیرطبیعی در جریان محاکمه و اعدام و همچنین سوابق قبلی او در سرقت، تجاوز و فریب و فرار از دست مأموران و حتی تلاش برای جازدن خود به‎‌‎عنوان جاسوس بین‎‌‎المللی نشان‌دهنده عمق اختلالات عجیب شخصیتی او بوده‎‌‎اند.
بررسی روانشناختی اینگونه مجرمین منحصر به فرد، رمزگشایی سؤالات بسیاری درباره شرارت‎‌‎های منحصر به فرد این افراد جنایت‌دوست است درحالی‎‌‎که متهم خیلی زود پس از دستگیری زیر فشار شدید افکار عمومی و التهاب و ترس مردم و شاید به‎‌‎دلیل ترس از متواری شدن مجدد او با عجله و بدون واکاوی این رازهای مخوف اعدام شد. او با زیرکی پس از هربار دستگیری هویت اصلی خود را پنهان می‎‌‎کرد و در آخرین دستگیری خودش را تبعه افغانستان معرفی کرد و به همین علت مهاجران افغانی در آن ایام مورد حمله و صدمات مالی و جانی در سراسر ایران قرار گرفتند و همین ناآرامی‎‌‎ها هم یکی دیگر از دلایل سرعت بخشیدن به اجرای مجازات و تسکین خشم و ناآرامی عمومی بود.
غلامرضا خوشرو از سوی مطبوعات «خفاش شب» نام گرفت و نام او حتی پس از مرگ مدت‎‌‎ها آرامش کشور را از بین برده بود. مجازات سریع او بازگشت آرامش به شب‎‌‎های تهران را در پی داشت اما چرایی‎‌‎های این جنایت‌پیشگی و رازهای مگو و تاریک او نیز با خودش به خاک سپرده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید