• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120358
+
-

ساخت مصلای تهران آغاز شد

پرویز مویدعهد با دریافت نخستین بودجه رسما کار را آغاز کرد

معماری
ساخت مصلای تهران آغاز شد


 سعید برآبادی   

در بیست‌و‌سوم آبان‌ماه سال1367، نامه‌ای مهم از سوی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی (ائمه‌جمعه تهران) به رهبر انقلاب می‌رسد که موضوع آن درخواست کمک ایشان برای ساخت مصلای تهران است.
آنها در نامه خود به زمینی در عباس‌آباد اشاره می‌کنند که در مالکیت شهرداری شناسایی شده و از امام تقاضا می‌کنند برای رفع مشکل حقوقی و تشریفات انتقال قانونی آن، «اجازه فرمایید به مقدار یک‌میلیون مترمربع از اراضی مزبور در حد فاصل خیابان شهید بهشتی به سمت شمال، که قسمت اعظم آن نیز با موافقت شهرداری محصور گردید و در اختیار مصلا است به ساختمان مصلا و تا حد لازم در محور قبله از شمال آن برای سایر مرافق اختصاص یابد و تصدی امور آن با امام‌جمعه تهران باشد.» همزمان با موافقت امام‌راحل با این درخواست و تأکید ایشان بر دوری از زرق و برق ساختمان‌های مساجد اسلام آمریکایی، نخستین قدم‌ها برای ایجاد مصلای تهران به‌عنوان مرکز اقامه نمازجمعه و برگزاری انواع آیین‌های مذهبی برداشته شد. ساخت مصلا اما نیاز به معماری داشت که بتواند علاوه بر طراحی متفاوت و منحصر‌به‌فرد نخستین سازه رسمی نظام تازه برپا شده، فاصله‌گذاری معماری انقلاب را از معماری دوران پهلوی به نمایش بگذارد. 3سال پیش از این نامه تاریخی، ائمه‌جمعه سراسر کشور در هماهنگی کامل، در خطبه‌های نمازجمعه، ایده ساخت این مصلا را مطرح و از طراحان خواسته بودند آثارشان را به دبیرخانه بفرستند. با پرویز موید‌عهد نیز به عنوان داور-کارشناس، گفت‌وگو شده بود که از میان این طرح‌ها یکی را به عنوان برنده اعلام کند. برنده‌ای اعلام نشد بلکه مویدعهد با ترکیب و تفریق ایده‌های رسیده، ماکت خود را برای ساخت مصلای تهران ارائه کرد. طرح در همان لحظه نخست پذیرفته شد و مویدعهد که پیش‌تر در نوفل لوشاتو از نزدیک با امام(ره) دیدار کرده بود، در فاصله این سال‌ها بخش عمده‌ای از وقت خود را صرف تئوریزه‌کردن نگاه خود به معماری از دریچه انقلاب اسلامی کرد.
رحلت رهبر کبیر انقلاب و طراحی آرامگاه او توسط مویدعهد و البته مسائل مالی و بودجه‌ای باعث شد که ساخت مصلا عملا با تخصیص نخستین بودجه از سال1374 آ‌غاز‌شود؛ پروژه‌ای آن قدر بلندپروازانه که انتقادهایی را هم نسبت به هزینه‌ها و تأخیرهای مکرر در بهره‌برداری به دنبال داشت. در مصلای تهران نیز همه‌چیز رنگ و بوی نشانه دارد؛ 14گلدسته به نیت 14معصوم، 12صحن به احترام تشیع، ارتفاع ایوان بزرگ، 72متر به یاد کشتگان کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع، 63متر به عدد سال‌های عمر پیامبر‌اکرم صلی‌الله علیه‌وآله‌و‌سلم و امیرمومنان علی علیه‌السلام. در بهمن 1394، پرویز مویدعهد از عهد خود برای ساخت این مصلا و تأکیدش بر نوع معماری خود دست‌شست و به دیار باقی رفت آن هم در حالی ‌که نسل جدیدی که این سازه را در بازدیدهایش از نمایشگاه کتاب دیده بود، با انتقادهای فراوان از زمان کش‌دار بهره‌برداری از این پروژه و صرف هزینه هنگفت، او را منزوی کرده‌بودند. عهد مویدعهد اما همچنان در حال اجرا بوده و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان یکی از مهم‌ترین پیمانکاران حال حاضر کشور در حال اجرای طرح او در زمین‌های عباس‌آباد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید