• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12033
+
-

یزد روشن‏‏تر می‎‎شود

شهرداری یزد ساماندهی و افزایش روشنایی این شهر را مورد توجه قرار داده است

شهری
یزد روشن‏‏تر می‎‎شود




سمیه گلابگیریان| یزد - خبرنگار

اقلیم و شرایط آب‌و‌هوایی یزد به‌ویژه در فصول گرم سال طوری است که مردم در این ایام اغلب در عصرگاهی و اوقات شب در محیط‎‎ها و فضاهای تفریحی شهر حضور می‎‎یابند، ولی از عمده مشکلاتی که در این رابطه در یزد شاهد هستیم ضعف روشنایی معابر و فضاهای شهری است.
روشنایی مناسب شهر در شب هنگام علاوه بر ارتقای امنیت شهر و شهروندان، می‎‎تواند شرایط راحت‌تری را برای حضور  مردم در فضاهای شهری در این اوقات فراهم آورد و منجر به ایجاد نشاط و شادابی در جامعه شود.


وضعیت روشنایی شهر 

«علیرضا منصورآبادی» یکی از شهروندان یزد است که از کمبود روشنایی در بسیاری از معابر و میادین شهر گلایه می‎‎کند و می‎‎گوید: نبود روشنایی لازم در معابر شهر به هنگام شب باعث بروز برخی حوادث رانندگی و تلفات جانی برای راکبان وسایل نقلیه و عابران پیاده می‎‎شود.
وی اضافه می‎‎کند: این وضعیت در برخی پارک‎‎های شهر نیز حاکم است، به طوری که برخی بخش‎‎های فضاهای تفریحی در هنگام شب آنقدر در تاریکی فرو می‏‏رود که کسی جرات مراجعه و تردد در این بخش‎‎ها را ندارند.
«رضا کریمی» یکی دیگر از شهروندان که در بافت تاریخی شهر زندگی می‎کند نیز می‎‎گوید: بافت تاریخی یزد اکنون به‌عنوان یک محدوده جهانی در معرض دید جهانیان است، ولی معابر زیادی از بافت تاریخی از نابسامانی و ضعف روشنایی رنج می‏‏برد و حضور گردشگران و حتی ساکنان را در هنگام شب دچار مشکل می‎‎کند.

وی ‎‎اظهار می‎‎کند: شبکه‎‎های هوایی برق در این محدوده از شهر دچار نابسامانی بغرنجی است که چهره نازیبایی به شهر داده است و باید از سوی مسئولان تدبیری برای آن اندیشیده شود.
کریمی از ضعف نورپردازی برخی اماکن تاریخی و نماد‎‎های نصب‌شده در شهر  گلایه می‎‎کند و خواستار اهتمام مسئولان در این مورد است.
«غلامرضا بندری» شهروند دیگر یزدی نیز از ضعف روشنایی و استاندارد نبودن آن در برخی معابر گلایه می‌کند. او از  اقدامات اخیر شهرداری در مورد تعویض و ساماندهی چراغ‎‎های برخی معابر شهر، به‌ویژه ورودی‎‎های شمالی و غربی شهر یزد که قبل از ایام نوروز اتفاق افتاد، قدردانی کرد.
وی می‏‏گوید: امیدواریم این طرح در سال جاری نیز ادامه یابد و مشکل روشنایی محلات و کوچه‌‌های شهر نیز مورد رسیدگی قرار گرد تا یزد روشن‎‎تری داشته باشیم.


تاکید شهرداری بر تغییر و تحولات در روشنایی شهر 

دبیر کمیته روشنایی و منظر شهری شهرداری یزد در همین رابطه به نصب روشنایی‎‎های ال.ای.دی در معابر شهر اشاره می‏‏کند و بازتاب نصب پایه‎‎های روشنایی و تغییر و تحولاتی را که در مقوله روشنایی معابر شهر قبل از ایام عید نوروز اتفاق افتاد، از سوی مردم خوب توصیف می‎‎کند.
«مهدی پهلوانی» اظهار می‎‎کند: اصلاح روشنایی معابر شهر یکی از موضوعات مورد تاکید شهردار بود و در رایزنی‎‎هایی که با شرکت توزیع برق استان صورت گرفت، مقرر شد این طرح در قالب 4 فاز اجرایی مختلف انجام شود.
وی در این باره تصریح می‎‎کند: به منظور ساماندهی و اصلاح روشنایی بلوارها و خیابان‎‎های شهر که بیشتر مورد درخواست شهروندان بود، مقرر شد در 4 فاز به صورت هم‌راستا مشکل برطرف شود. در فاز اول موضوع ورودی‎‎های شهر مانند بلوار جمهوری که پایه‎‎های آن فرسوده شده بود، در اولویت قرار گرفت و مقرر شد تا همه پایه‎‎های چراغ این معبر با پایه‎‎های فانتزی و کتیبه‎‎های مناسب‌‌ جایگزین شود.

وی می‎‎افزاید: به همین منظور تقریباً 173 پایه چراغ فانتری با چراغ‎‎های ال.ای.دی در این معبر در اواخر سال گذشته نصب شد که در حال بهره‎‎برداری است.پهلوانی دومین ورودی یزد را بلوار جانباز از پل مهندس تقوی تا میدان مدرسی و از میدان مدرسی میدان امام علی(ع) ذکر می‎‎کند و می‎‎گوید: با توجه به گستردگی رفوژ این بلوار قرار شد چراغ‎‎های ال.ای.دی به سبک پایه‎‎های چراغ بلوار جمهوری ولی با زاویه بازتر نصب شود.
به گفته وی، در این مسیر نیز تقریباً 103 فونداسیون پایه چراغ و 206 چراغ ال.ای.دی نصب شد و مورد بهره‎‎برداری قرار گرفت.


زیباسازی 850 پایه‎‎ چراغ معابر با نصب کتیبه 

دبیر کمیته روشنایی و منظر شهری شهرداری عنوان می‎‎کند: فاز دوم این طرح با هدف زیباسازی منظر شهری و با اضافه کردن کاورها و کتیبه‎‎ها روی پایه‎‎چراغ‎های سالم معابر داخل شهر انجام شد. این اقدام در اواخر سال گذشته در قالب 840 تا 850 مورد به صورت شبانه‏‏روزی آماده شد. وی در این رابطه از ساماندهی و اصلاح پایه چراغ‎‎های بلوار‎‎های منتظرقائم، آیت‌الله طالقانی، صدوقی شمالی و جنوبی، آزادگان، تیمسار فلاحی و بخش‎‎های از خیابان آیت‌الله کاشانی خبر می‌دهد که معبر آخر تا پایان فروردین‎‎ جاری به طور کامل بهره‎‎برداری خواهد شد.

پهلوانی با بیان اینکه در برخی مناطق شهر ازجمله اطراف میادین پایه‎‎ چراغ‎‎های روشنایی وجود نداشت که مورد درخواست شهروندان نیز بود، اضافه می‏‏کند: به همین منظور، به‌عنوان نمونه، اطراف تقاطع میدان‌های معلم و آیت‌الله مدرسی، پایه‎‎های فونداسیون چراغ و تامین روشنایی نصب شد. وی با اشاره به فرسودگی برخی پایه چراغ‎‎های خیابان آیت‌الله کاشانی که گاه منجر به خسارت مالی به شهروندان شده بود، اظهار می‎‎کند: در همین رابطه پایه چراغ‎‎های حدفاصل چهارراه فاطمیه تا سه‌راه چمران به طور کامل با همان سبک پایه چراغ‎‎های فانتزی تعویض شد.


همسان‎‎سازی و زیباسازی پایه‎های روشنایی

پهلوانی فاز چهارم طرح اصلاح و ساماندهی روشنایی معابر شهر را مربوط به رنگ‎‎آمیزی مابقی پایه چراغ‎‎های سطح شهر به رنگ فیروزه‎‎ای عنوان می‌کند. شهرداری سعی دارد امسال تمام این پایه‎‎ها را رنگ‎‎آمیزی و به‌منظور زیباسازی منظر شهری 80 درصد کتیبه‎های پایه چراغ‏‏های باقیمانده را طراحی و نصب کند. وی در‌مورد پایه‏‏های سالم جمع‌آوری‌شده نیز می‎‎گوید: با توجه به فاقد روشنایی بودن برخی نقاط شهر مانند مهرآوران، از این پایه‎‎ها برای تامین روشنایی این مناطق و حتی در مناطق خارج از محدوده شهری، بهره خواهیم گرفت. وی درمورد روشنایی و نورپردازی المان‏‏های نصب‌شده در شهر نیز عنوان کرد: این موضوع را نیز با رایزنی کمیته سیما و منظر شهری و همکاران خدمات شهری در دستور کار داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید