• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12021
+
-

هایپر مارکت‌ها علیه سوپرمارکت‌ها

فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای کالاها را عمده، نقدی و با نرخ پایین‌تر می‌خرند و ارزان‌تر به فروش می‌رسانند

بازار
هایپر مارکت‌ها علیه سوپرمارکت‌ها




زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار:


این روزها فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بیشتر نقاط شهر به چشم می‌خورد و راه‌اندازی هریک از این فروشگاه‌ها علاوه بر راحتی دسترسی افراد به اقلام مصرفی مورد نیاز منجر به تعطیلی سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی بقالی‌های محلی شده است.اکنون این فروشگاه‌ها به‌سرعت در حال گسترش هستند و واحدهای صنفی کوچک مانند سوپرمارکت‌ها از این امر آسیب فراوانی می‌بینند، زیرا با ساخت یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از این واحدها به دلیل سرریز شدن مشتری‌ها به سمت فروشگاه‌ها مجبور به تعطیلی می‌شوند. با این حساب در کنار راحتی افراد برای خرید و دسترس بودن تمام اقلام مصرفی با تخفیف‌هایی تا 50 درصد و تنوع محصولات، دیگر توان رقابتی برای سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها باقی نمی‌ماند.


مزایای فروشگاه‌های بزرگ از نگاه شهروندان

یکی از شهروندان که با سبد خرید خود در حال انتخاب کالای مورد نظر خود است، با اشاره به مزیت‌های فروشگاه‌ها می‌گوید: کاری که قبلا یک روز کامل طول می‌کشید اکنون در چند ساعت انجام می‌شود. چند سال قبل باید خیابان را از بالا تا پایین پیاده قدم می‌زدید، مجموعه‌ای از مغازه‌ها را بازدید می‌کردید، در صف خرید و پرداخت می‌ایستادید و هنگامی که بالاخره با چندین کیسه‌ خرید به خانه باز می‌گشتید، دیگر شب شده بود.
«لعیا گرجی» می‌افزاید: تنوع محصولات در فروشگاه‌ها زیاد است و شامل همه چیز می‌شود، از محصولات مقرون به صرفه گرفته تا محصولات خاص با قیمت‌های متفاوت. در برخی از فروشگاه‌ها نیز امکان استفاده از پارکینگ‌ رایگان و دیگر تسهیلات مانند خدمات مالی نیز وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: البته فعالیت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و شیوه تبلیغات آنها به گونه‌ای است که باعث ترغیب بیش از حد برای خرید می‌شود. تخفیف‌های متعددی که آنها ارائه می‌دهند باعث می‌شود تا از نظر ذهنی و روانی برای خرید بیش از پیش ترغیب شویم و ناخواسته به جای اقلام ضروری زندگی و به اندازه نیاز، گاهی غیرضروری خریداری کنیم.


سایه روشن فروشگاه‌های زنجیره‌ای

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران درباره سایه - روشن‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: در این سال‌ها واحدهای صنفی زیادی به ما مراجعه کردند و از فعالیت فروشگاه‌ها و کسادی کسب و کارشان گلایه کردند، اما باید بگویم این مسئله مختص شهر ما نیست و سراسری است.«جمشید حامدی» ادامه می‌دهد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در مناطقی ایجاد شوند که سوپرمارکت، خواربارفروشی، قصابی و سایر مغازه‌ها برای رفع احتیاج مردم وجود نداشته باشد، اما زمانی که این فروشگاه‌ها در کنار این موارد به وجود می‌آیند، در واقع تهدیدی برای این مغازه‌ها محسوب می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: اما هیچ‌جای قانون به ما اجازه تعطیلی یا صادر نکردن پروانه به این فروشگاه‌ها را نمی‌دهد و تمام فعالیت آنها قانونی است. مردم هم از آنها استقبال می‌کنند. پس نمی‌توان گفت که کار اشتباهی صورت گرفته است.
حامدی با اشاره به تخفیف‌هایی که این فروشگاه‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند می‌گوید: فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای با اجناسی که قیمت نسبتا کمتری دارند در دسترس هستند، چراکه آنها کالاها را عمده و نقدی می‌خرند و فروش زیادی دارند. این کار باعث می‌شود کالا را با قیمت مناسب خریداری کنند. به این ترتیب هزینه‌ اداره‌ فروش کمتر می‌شود و آنها سود کمتری از مشتری می‌گیرند.
وی اضافه می‌کند: ما هم با چند شرکت صحبت کردیم که به سوپرمارکت‌ها نیز این تخفیفات را بدهد تا بتوانند از این طریق به فعالیت خود ادامه دهند. اگر سوپرمارکت‌دارها نتوانند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کنند، در آینده‌ای نزدیک منجر به تعطیلی آنها خواهد شد و بیکاری عده زیادی را در پی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران کرج ادامه می‌دهد: درست است که این فروشگاه‌ها باید در نقاط پرتردد، میدان‌ها و مکان‌هایی که واحدهای صنفی وجود دارند تاسیس شوند، اما چند سالی است که قانون حریم صنفی برداشته شده و این اجازه به افراد داده شده که هرجا می‌خواهند فروشگاه تاسیس کنند. حامدی درباره تاسی فروشگاه توسط خود سوپرمارکت‌داران می‌گوید: در حال حاضر این اتفاق می‌افتد و مجوز بسیاری از فروشگاه‌ها مانند امیران و خلیج فارس توسط خود اتحادیه داده 
می‌شود. با این تفاصیل، درحالی که اغلب افراد استفاده از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای را بیش از سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها ترجیح می‌دهند، باید دید چه تدبیری برای این صنف درنظر گرفته می‌شود تا به بیکاری دامن نزند.


فروشگاه‌های بزرگ؛ مانعی برای کسب و کارهای کوچک

یکی از سوپرمارکت‌داران که مغازه‌اش در نزدیکی یک فروشگاه بزرگ تازه‌تاسیس قرار دارد، می‌گوید: با تاسیس فروشگاه زنجیره‌ای در این محل کسب و کار عده زیادی از کسبه تحت تاثیر قرار گرفته است و بسیاری از افراد از کم شدن مشتری‌های خود گله دارند.«ناصر رحمانی» می‌افزاید: در این سوپرمارکت امکان تخفیف‌های زیاد وجود ندارد. به همین دلیل، مشتری‌ها با مقایسه اجناس، خرید از فروشگاه زنجیره‌ای را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با داشتن تمامی مایحتاج مصرفی خانوار را از مواد پروتئینی و لوازم خانگی گرفته تا نیاز به میوه و سبزی تامین می‌کنند. این امر در حالی به واحدهای خرده‌فروشی آسیب می‌رساند که با احداث یک فروشگاه بزرگ تعداد زیادی از واحدها از جمله خواربارفروشی‌ها، میوه‌فروشی، قصابی‌ها و فروشگاه‌های لوازم خانگی به تعطیلی کشیده می‌شوند.
رحمانی اضافه می‌کند: دور از عدالت است انتظار داشته باشیم شخصی که بیشترعمر خود را در سوپرمارکت محلی خود گذرانده حالا بخواهد در 60 سالگی تغییر شغل دهد. وجود این مراکز در شهر بد نیست، اما با توجه به نرخ بیکاری در مناطق مختلف به‌خصوص شهرستان‌ها این نوع عرضه محصولات نمی‌تواند مفید باشد و تاثیر منفی زیادی بر ایجاد و توسعه اشتغال می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید