• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12029
+
-

جاذبه‌هایی که ناشناخته می‌ماند

کارشناسان می‌گویند تبلیغات هدفمند می‌تواند تعداد سفر و مدت ماندگاری گردشگران را در اردبیل افزایش دهد

گردشگری
جاذبه‌هایی که ناشناخته می‌ماند

 


یاشار پورمجید| اردبیل- خبرنگار:

صنعت گردشگری استان اردبیل با ضعف تبلیغات حرفه‌ای و هدفمند در معرفی ظرفیت‌های خود مواجه است.
طبیعت بکر و آب و هوای پاک و معتدل مناطق مختلف استان، آب‌های معدنی سحرانگیز و جاذبه‌های طبیعی به ویژه وجود 37 روستا و منطقه نمونه گردشگری ظرفیت بالقوه بی‌نظیری برای توسعه صنعت گردشگری استان ایجاد کرده است.
با این حال، به دلیل ناشناخته ماندن ظرفیت‌های گردشگری اغلب مناطق، گردشگران داخلی و خارجی در سفر کوتاه خود به استان تنها به سرعین می‌روند یا حداکثر سری هم به مشگین‌شهر می‌زنند، به گونه‌ای که متوسط مدت اقامت گردشگران در استان اردبیل هنوز به 2 روز نرسیده است.


اهمیت تبلیغات  

به عقیده کارشناسان می‌توان با اتخاذ سیاست‌های درست تبلیغاتی و شناساندن جاذبه‌های بکر مناطق مختلف، تعداد مسافران جذب شده و مدت اقامت آنها را در استان افزایش داد. در عین حال، کارشناسان معتقدند تبلیغات مناسب برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان از مهم‌ترین لازمه‌های جذب سرمایه‌گذاران برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تبلیغات هدفمند را در صنعت گردشگری ضروری می‌داند و می‌گوید: مقصود از تبلیغ، آگاه کردن مصرف‌کننده و تغییر دادن رفتار وی است. در صنعت گردشگری هم تبلیغات به جهت‌دهی به رفتار مسافران در انتخاب مقصد گردشگری، انتخاب وسیله سفر، محل اقامت و رستوران و خدمات مربوط می‌انجامد.  « حبیب ابراهیم‌پور» می‌افزاید: کسی که بخواهد برای گذراندن چند روز تعطیل به نقطه‌ای مسافرت کند، تصمیم‌گیری او باید از چندین مرحله بگذرد تا مقصد مسافرت را تعیین کند و تبلیغات هدفمند در این مرحله بسیار مهم است.


نگاه تک بعدی

غلامرضا خوشزاد، کارشناس جغرافیای گردشگری هم می‌گوید: مناطق مختلف استان جاذبه‌های بی‌شماری برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی دارد که خیلی از آنها هم برای سرمایه‌گذاران و هم گردشگران ناشناخته مانده است. این موضوع باعث تشدید نگاه تک‌بعدی به توسعه آبدرمانی‌ها و بی‌توجهی به سایر جاذبه‌ها شده است.


بودجه‌های تبلیغاتی اندک

کارشناس تبلیغات گردشگری می‌گوید: علاوه بر آنکه سهم بودجه تبلیغاتی در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل اندک است، خود بودجه صرف شده هم معمولا درست هزینه نمی‌شود.
کمال نعیمی می‌گوید: در موضوع معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، تکیه عمده دستگاه‌های متولی صنعت گردشگری بر برنامه‌سازی‌های صدا و سیماست. صدا و سیما - اگرچه در معرفی کلی جاذبه‌های گردشگری نقش مهمی دارد - نمی‌تواند در انتخاب زمان و روش درست مسافرت و برنامه‌ریزی لازم در طول آن کمک چندانی به گردشگران ارائه دهد.

وی ادامه می‌دهد: خیلی از گردشگران با دیدن تصاویری از طبیعت استان از شبکه‌های ملی به استان سفر می‌کنند، اما چون به تورهای تخصصی معرفی نمی‌شوند و از راهنمایی جزئی‌تر و حرفه‌ای‌تر محروم می‌مانند. آنها در نهایت نمی‌توانند برنامه‌ریزی زمانی درستی در طول سفر داشته باشند و با سفر به شهرهای پرآوازه‌ای مانند سرعین یا مشگین‌شهر، بدون دیدن اغلب جاذبه‌هایی که واقعا دوست دارند، استان را در کوتاه‌ترین زمان ترک می‌کنند.


همکاری با مستندسازان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل می‌گوید: شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، انتشار عکس‌ها و بروشورهای تبلیغاتی و حمایت از مستندسازی از جمله عمده‌ترین راهکارهای این اداره کل برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان بوده است.
قادر تقی‌زاده با اذعان به ضعف تبلیغاتی در معرفی جاذبه‌های استان در سطح جهان برای جذب گردشگران خارجی می‌گوید: سال گذشته با هماهنگی‌های انجام شده 2 گروه مستندساز از کشور چین برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان، با مشاوره و همکاری میراث فرهنگی، مسافرت کردند. حاصل آن تولید 2 مستند با موضوع مناطق مرکزی و جنوب استان اردبیل از جمله شیروان دره‌سی، مجموعه آبدرمانی ملک‌سویی و آلاچیق عشایر دامنه سبلان و جاذبه‌های جاده خلخال به اسالم است.

وی همچنین از انعقاد قراردادهای مستندسازی با برخی شرکت‌های تبلیغاتی داخلی برای معرفی ظرفیت‌های بوم‌گردی و روستاگردی استان اردبیل خبر می‌دهد و می‌گوید: مرحله نخست این برنامه‌سازی با معرفی روستای کزج انجام می‌شود.
آنچه مسلم است اینکه توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات، در فرایندی مشخص، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند که بدون توجه به آن، دستیابی به رشد سریع در بخش گردشگری استان دور از دسترس خواهد بود.


نقش مهم شهرداری‌ها در هدایت تبلیغات گردشگری

مشاور رسانه‌ای شهردار سرعین می‌گوید: شهرهای مختلف استان و به ویژه سرعین به فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و تخصصی نیاز دارند تا از این طریق جاذبه‌های آنها به مخاطبان معرفی شوند.
صادق پناهی با یادآوری توانمندی‌ها و امکانات شهرداری‌های مناطق مختلف استان می‌گوید: ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف آن‌گونه که شایسته است در رسانه‌های سراسری، برون‌مرزی و حتی داخل استان اردبیل معرفی نشده است. ضرورت دارد و به نظر می‌رسد شهرداری‌های استان باید نقش بیشتری در حمایت از تبلیغات گردشگری ایفا کنند.
وی استفاده از ظرفیت سایت‌های اجتماعی، تولید محتوا برای فضای مجازی و تعامل بهتر با رسانه‌ها و خبرنگاران را از جمله راهکارهای این مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: حمایت از فیلم‌سازان، نمایش‌نامه‌نویسان و حتی پایان‌نامه‌های دانشجویی و نیز حمایت از انتشار بروشورها و کتاب‌های تخصصی برای شناساندن مراکز تفریحی و گردشگری باید به صورت تخصصی مورد توجه شهرداری‌ها قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید