• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12026
+
-

بازی خطرناک

۲۲ مورد حریق و حادثه در شهربازی‌های مشهد طی سال ۹۶ روی داد

گزارش
بازی خطرناک





مهسا رهنما |  خراسان‌رضوی-خبرنگار:

سال‌هاست کوهستان پارک شادی مشهد، جنب باغ وحش وکیل‌آباد و از قدیمی‌ترین شهربازی‌های شهر، تعطیل است و هنوز خبری از بازگشایی این شهربازی خاطره‌انگیز به گوش نمی‌رسد. گفته می‌شود دلیل اصلی تعطیلی این شهربازی، پلمب دستگاه‌های آن از سوی اداره استاندارد بوده است. در خبر‌ها آمده بود که 2 شهربازی در نوروز امسال پلمب شدند که این اتفاق منجر به نارضایتی پیمانکاران و سرمایه‌گذاران شده است. با توجه به اینکه در ماه‌های آتی استقبال از مجموعه‌های تفریحی افزایش می‌یابد، وضعیت استاندارد تجهیزات شهربازی‌ها را جویا شدیم. 


پلمب ۶۲۰ دستگاه شهربازی 

به گفته مدیرکل استاندارد خراسان رضوی، به تجهیزاتی که گواهینامه ایمنی یا بازرسی دارند، اجازه بهره‌برداری داده می‌شود و اگر به هر دلیلی اعم از غیر استاندارد بودن یا پیگیری نکردن بهره‌بردار دستگاه گواهی‌نامه بازرسی نداشته باشد، پلمب شده و اجازه بهره‌برداری داده نمی‌شود. «علیرضا جمیع» مدیرکل استاندارد خراسان رضوی درباره نحوه نظارت بر شهربازی‌ها این گونه به آن پاسخ می‌دهد: گاهی تجهیزاتی در مکان‌هایی مثل مجتمع‌های تجاری مستقر می‌شود. اداره استاندارد گشت‌هایی دارد که این تجهیزارت را شناسایی کرده و بعد از شناسایی از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کنند تا بحث استانداردسازی را انجام دهند، اما یک سری مکان‌ها هستند که شناخته شده و از سال‌ها قبل وارد روند استانداردسازی شده‌اند. بنابراین مشخص است که چه زمانی تاریخ اعتبار تجهیزات تمام می‌شود. در سامانه نظارت بر تجهیزات تفریحی نیز تاریخ آغاز و پایان یک گواهی مشخص است. علاوه بر این بازرسی‌هایی نیز به صورت فصلی انجام می‌دهیم چون ممکن است تجهیزات جدیدی در طول این دوران اضافه شود. 

به گفته وی حساسیت‌ها روی تجهیزات سنگین بیشتر است چون دامنه آسیب رساندن و خطرآفرینی آن‌ها بیشتر است. در سال گذشته، ۶۲۰ دستگاه پلمب شده و برای ۲۳ تجهیز سنگین، ۵۱ تجهیز نیمه‌سنگین و ۶۳۴ تجهیز سبک گواهی بازرسی استاندارد صادر شده است. او ارائه آمار دقیق از شهربازی‌ها را غیرممکن دانسته و می‌گوید:  نمی‌توان آمار دقیقی از شهربازی‌ها داشت زیرا تجهیزاتی که در فضاهای تجاری قرار می‌گیرد، به اسم یک مکان تفریحی شناخته می‌شود و مشمول استاندارد می‌شود. بنابراین عدد دقیقی نیست چون دائم در حال افزایش یا کاهش هستند. وی از نبود آمار مبنی بر اینکه دستگاهی گواهی استاندارد دریافت کرده باشد اما پس از آن دچار حادثه شده باشد، خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: که افرد می‌توانند در صورت مشاهده علائمی مبنی بر غیر استاندارد بودن دستگاه، موضوع را به اداره استاندارد خبر دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود. 


۲۲ حادثه و حریق در شهربازی

از سوی کار‌شناسان اداره پیگیری آتش‌نشانی مشهد از شهربازی‌های روباز مشهد در ۶ پارک شامل پارک‌های سرافراز، خورشید، ملت، وحدت، کوهسنگی و پردیس بازدید انجام شده و دستورالعمل ایمنی دریافت کرده‌اند.  به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد از ۷ شهربازی مسقف بازدید شده است که از این تعداد موارد مربوط به پارک وصال، شهربازی آجری در کیان سنتر ۲، پروما، فاز یک بازار مرکزی، مجتمع آرمان و شهربازی پایانه است  که تأییدیه 3 ماهه کوتاه مدت از آتش‌نشانی گرفته و باید برای سال ۹۷ اقدام کنند. همه پارک‌های مشهد نیز که مجهز به وسایل بازی مانند تاب و سرسره بوده‌اند در جریان طرح استقبال از بهار مشهد بازدید و رفع نقص شده است که این‌ها هم باید در سال ۹۷ تأییدیه ایمنی را 
بگیرند. 

آتشپاد «حسن جعفری» به ۲۲ مورد حریق و حوادث در شهربازی‌ها طی سال ۹۶ اشاره کرده و می‌گوید: از این تعداد ۹ مورد به حریق و ۱۳ مورد به حوادث برمی گردد که منجر به فوت نشده است. از ۱۳مورد حادثه، ۵ مورد گیر کردن اعضای بدن مانند گیرکردن دست یا پای کودک بین میله‌ها بوده، ۳ مورد مشاهده مار و ۳ مورد محبوسی افراد در آسانسور، سرویس بهداشتی یا کتابخانه بوده است. یک مورد انتقال از کوه به دلیل کسالت و یک مورد هم  گازگرفتگی داخل چادر مسافرتی  بوده است، اما در نوروز ۹۷ موارد گازگرفتگی به وفور گزارش شده است. به گفته وی، با این وجود، نمی‌توان به طور قطعی گفت که حادثه‌ای منجر به جرح یا فوت در دستگاه‌های شهربازی رخ نداده است؛ چون تنها حوادثی به آتش‌نشانی اعلام می‌شود که قرار به انجام عملیاتی در قالب آنها باشد. 


استاندارد شهربازی

برای هرکالایی که مشمول استاندارد اجباری است، بروشوری به نام بروشور استاندارد ملی موجود است که در آن ویژگی‌های مربوط به کالا قید شده است. تجهیزات تفریحی هم چنین بروشوری دارد که مبنای بازرسی‌های اداره استاندارد قرار می‌گیرد. آنچه در تجهیزات، سنگین، نیمه‌سنگین و سبک کنترل می‌شود، نحوه جوش تجهیزات بود؛ در وسایل مرتفع مانند چرخ و فلک داشتن صاعقه‌گیر، کلید محافظ برق و سیستم اتصال زمین برای دستگاه‌هایی که جعبه برق دارند و ... از مواردی است که بررسی می‌شود. بحث استحکام بنا و تأییدیه‌های آتش‌نشانی نیز برای شهربازی‌های سرپوشیده مورد توجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید