• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119693
+
-

کلیات 3طرح در پارلمان شهری تهران تصویب شد

الزام شهرداری به ارائه برنامه مسئولیت اجتماعی

شورا
الزام شهرداری به ارائه برنامه مسئولیت اجتماعی

دویست و پنجاه‌وهشتمین جلسه شورا روز گذشته با ریاست سیدابراهیم امینی برگزار شد و  3طرح الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده یا به خانواده آنهایی که جان خود را از دست داده‎اند، الزام شهرداری به تهیه و ارائه لایحه نظامنامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی و طرح تعیین حسابرسان منتخب شورا، در دستور کار اعضا قرار گرفت. کلیات این 3طرح درنهایت به تصویب رسید.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز، فرارسیدن سال نوی میلادی را به هموطنان مسیحی تبریک گفت و در ادامه به روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اشاره و عنوان کرد: در مواجهه با بلایای طبیعی و انسانی بزرگ، علاوه بر نقش پررنگ وظایف ستاد مدیریت بحران در مدیریت پیش و پس از حادثه، آگاهی شهروندان از واکنش مناسب احتمالی هم اهمیت زیادی دارد.  پس از صحبت‌های امینی، اعضا به بررسی طرح الزام شهرداری تهران برای اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‎اند، پرداختند که بعد از ارائه نظرات و پیشنهادات درنهایت کلیات این طرح با 11رأی تصویب شد.

طرح تعیین حسابرسان
پس از آن نوبت به بررسی طرح تعیین حسابرسان منتخب شورا برای انجام عملیات حسابرسی سال1399 شورای شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته رسید و مجید فراهانی درباره آن گفت: «برای کسب اطمینان از گردش صحیح امور مالی در شهرداری تهران و رعایت قوانین و مقررات و مصوبات، کمیسیون برنامه و بودجه شورا از طریق انتشار فراخوان عمومی، با ارزیابی کیفی مؤسساتی که برای حسابرسی اعلام آمادگی کردند، به انتخاب مؤسسات دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس مؤسسات واجد صلاحیت اقدام کرد.»
سید حسن رسولی هم با تأکید بر اینکه انتخاب حسابرس بر عهده شورای شهر است، گفت: «شهرداری و کلیه واحدهای تحت پوشش موظفند با حسابرسان همکاری کنند.» اعضا با برخی از بخش‌ها و موارد این طرح موافق و مخالف بودند که پس از استماع نظرات در پایان 15عضو به کلیات این طرح رأی مثبت دادند.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی
دیروز درباره  طرح« الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظامنامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی» بهاره آروین گفت: «با گذشت 5سال حتی یک بند از این طرح اجرا نشده و مطابق متن مصوبه تمدید آن منوط به دریافت گزارش عملکرد در صحن شورای شهر است.» محمد جواد حق‌شناس هم در جریان بررسی ارائه لایحه نظامنامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: «این مصوبه در شورای چهارم به تصویب رسیده و مدت اجرای آن 5ساله بوده که این مدت شهریور امسال به پایان رسیده و با توجه به اثرات مثبتی که روند اجرای این مصوبه داشته است باید ادامه یا عدم‌ادامه آن مشخص شود.» محمد سالاری هم با اشاره به اینکه مصوبه نظامنامه تدوین‌شده در دوره قبلی شورا بسیار خوب است و این موضوع از حوزه‌هایی است که مغفول مانده، گفت: «این مصوبه در اواخر شورای گذشته به تصویب رسید و قرار شد تا شهریور99 اجرا شود. اما هیچ مصوبه‌ای در شورا زمان‌دار نیست و به‌نظرم در انشاء اشتباه شده است که چون گزارش عملکرد شهرداری نیامده، پس پایان مصوبه را اعلام کنیم.» الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در موافقت با این طرح گفت: «برای مصوبه‌ای که تمامی مسائل آن روشن است، نباید تفسیر و تحلیل صورت گیرد و حتی احتمالاتی از مقصود آن اعلام شود. در این مصوبه بازه زمانی تعریف ‌شده و هدف  از ارائه فوریت این طرح این بود که اقدام مثبت و ارزشمندی که توسط اعضای محترم شورای چهارم انجام‌شده، دچار خلل و وقفه نشود. همچنین آسیب‌های حین اجرا و مسائلی که وجود داشته نیز اصلاح‌شده است.» سایر اعضا هم در مورد این طرح اظهارنظر کردند و درنهایت با 14رأی تصویب شد.
درخواست عضو شورا از شهردار:

برپایی جمعه‌بازار در تپه‌های عباس‌آباد

احمد مسجدجامعی در جلسه روز گذشته پارلمان شهری با بیان اینکه جمعه‌بازار پروانه محل گردهمایی هنرمندان، دانشجویان و سرپرستان خانواده بود گفت: «راه‌اندازی جمعه‌بازار پروانه بحثی جدی است که از شهردار می‌خواهم برای آن مسئله چاره‌ای بیندیشد. می‌شود در همین مکان یا در تپه‌های عباس‌آباد و یا مکان دیگری محلی را در نظر بگیرد و این فعالیت مدنی شهری را که سال‌ها سابقه دارد و هویتی یافته و به کارآفرینی کمک می‌کند و پاتوق اهل فرهنگ و کارآفرین‌هاست، احیا کند.»
به‌گفته این عضو شورای شهر تهران حدود 1000 تا 1200نفر در بازار پروانه مشغول کار بودند که حدود یک‌سال است زندگی این 1200انسان در محدودیت قرار گرفته و از هم پاشیده شده‌است: «علت این اتفاق تشخیص پرخطر بودن این ساختمان و ضرورت بازسازی آن بود. بیش از 50درصد اشخاصی که در آنجا حضور داشتند، دختران تحصیلکرده، دانشجو یا زنان سرپرست خانوار بودند.» او به تپه‌های عباس‌آباد اشاره کرد و گفت: «در آنجا نمایشگاهی از صنایع‌دستی آغاز به‌کار کرده که فضای مناسبی به‌نظر می‌رسد تا بتواند جمعه‌ها پذیرای این عرضه‌کنندگان کالا باشد. صحبت‌هایی هم بابت اختصاص آن مکان به فعالیت 1200 «انسان-زندگی» صورت گرفت و مقدماتی نیز فراهم شد. با توجه به این موضوع درخواستم این است که شهرداری این موضوع را جدی تلقی کند.»
او ادامه داد: «برای شهرداری در حمایت و راه‌اندازی دوباره این فعالیت‌ها، راهکار‌هایی وجود دارد. کار اینها از جنس مزاحمت برای تردد و سد معبر در شهر نبوده و گرچه آن مشاغل را هم می‌توان مدیریت و ساماندهی کرد و به رسمیت شناخت، اما مدنظر داشته باشید که زندگی و کار 1200 نفر که کار هرکدام از آنها به کارگاه‌های 4 تا 5نفره ربط دارد در معرض تهدید قرار گرفته است.»
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز تذکرات و پیشنهادهایی داشتندکه به طور خلاصه در ادامه می‌خوانید.

اجرای درست طرح تهران1400

ناهید خداکرمی: طرح رویداد تهران1400 از جانب کمیسیون سلامت، با هدف ایجاد تحرک و شور و نشاط در شهر در اسفندماه96 به‌تصویب رسید اما سال 97 و 98 تمام شد و برایش اتفاقی نیفتاد و برنامه به شورا نیامد. از اسفند98 هم که کشور درگیر ویروس کرونا شد و دیروز بالاخره از لوگوی رویداد تهران1400، آن هم با تمرکزی عجیب بر حوزه فرهنگی، اجتماعی رونمایی شد. نوروز1400 یک نوروز استثنایی است؛ تغییر قرن است که تا  100سال دیگر تکرار نمی‌شود؛ بنابراین لازم است شهرداری در این مسیر به‌عنوان تسهیلگر عمل کند و علاوه بر اجرای برنامه‌های بین‌بخشی در شهرداری، تمامی سازما‌ن‌ها، نهادهای فرهنگی، ورزشی، هنری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اصناف و سازمان‌های خصوصی و دولتی به‌خصوص وزارت میراث فرهنگی را به مشارکت بطلبد. از طبیعت تهران، روستاهای تهران، کوه‌های تهران از بی‌بی شهربانو تا 
توچال و فرحزاد، بازار تهران، پتانسیل‌های فرهنگی، تجاری، تاریخی پایتخت و مراسم نوروز از چهارشنبه‌سوری تا سیزده‌به‌در، آداب و سنن اقوام‌های ساکن در تهران، قرار بود در برنامه رویداد تهران1400 لحاظ شود.

تعلل در پیگیری پرونده‌های املاک نجومی

سیدمحمود میرلوحی: متأسفانه شهرداری تهران در پیگیری  3پرونده تعلل به خرج داده است که جای تأسف دارد. در تلفیق بودجه93 هم حراست و هم بازرسی شهرداری باید 23مورد را بررسی می‌کردند، اما هنوز نتیجه‌ای را شاهد نیستیم و متأسفانه می‌بینیم در بخش اقتصادی تغییراتی صورت می‌گیرد که همین مختصر افراد مؤثر را هم تغییر می‌دهند. یکی پرونده املاک نجومی است که با کمال تأسف در دوره فعلی شورا این پرونده منع تعقیب خورده است و بازرسی کل کشور با اینکه 10روز وقت داشته اما 22روز بعد اعتراض کرده و دادگاه هم به واسطه فوت وقت ابراز داشته پرونده قابل رسیدگی نیست و این باعث تأسف است. این روند، روند صحیحی نیست؛ آن هم با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به این موارد. 3سال و نیم از دوره شورا گذشت، اما متأسفانه با این پرونده‌ها برخورد نمی‌شود.

افزایش حقوق کارگران فضای سبز و رفت و روب

زهرا صدراعظم‌نوری: کارگران نگهداری فضای سبز و رفت و روب شهرداری تهران بخش قابل‌توجه و مهمی از بدنه شهرداری و کارگران خدوم جامعه را تشکیل می‌دهند. توجه به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. میزان دستمزد و حقوق دریافتی این کارگران نسبت به تلاش‌هایی که می‌کنند، فاصله دارد و دولت مصوب کرده است که این فاصله کمتر شده و حقوق افزایش یابد. اکنون مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیار زیاد است و انتظار توجه ویژه و دستور اکید شهردار تهران را داریم.

شهرداری اراده‌ای برای ساماندهی دستفروشان ندارد

علی اعطا: مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران اجرایی نشده است. به‌رغم پیگیری‌های متعدد که توسط اعضای شورای شهر تهران انجام شد، اما بررسی‌ها نشان داد در شهرداری تهران اراده ویژه‌ای برای اجرای این مصوبه‌وجود ندارد. دستاورد اصلی این مصوبه شاید این بود که برای نخستین‌بار فرهنگ سازمانی شهرداری که همیشه دستفروشی را جزو مصادیق سد معبر می‌دانست، دستفروشی را از مصادیق سد معبر خارج کرد. این مصوبه معطوف به ساماندهی دستفروشان از 3منظر زمانی (دستفروشان در چه ساعت‌هایی می‌توانند فعالیت داشته باشند)، مکانی (به این معنا که در چه مکانی کدام پیاده‌روها و کدام بازارهای خاص می‌توانند فعالیت کنند) و به لحاظ هویت‌بخشی و شناسنامه‌دار کردن، دستفروشان را ساماندهی می‌کند. عدم‌اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در بخشی از افکار عمومی، برای طرح موضوع ساماندهی پیاده‌روها در صحن شورای شهر، تأثیر منفی ایجاد کرده است.

تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام شهر

محمد سالاری: پروژه‌های بلاتکلیف در شهر تهران به‌دلیل مشکلات در فرایند انعقاد قراردادها و نواقص در مستندات و مدارک سندی و حقوقی و قراردادی از مدیریت شهری گذشته به ارث رسیده و هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌اند. پروژه‌های مشارکتی متعددی در شهر تهران وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شوند؛ ازجمله پایانه شرق، پروژه باغ صبا در خیابان شریعتی که در آستانه افتتاح همچنان بلاتکلیف است، پروژه مشارکتی صادقیه، پروژه هزار و یک شهر که سند آن تعیین‌تکلیف شد و اکنون باید برای تکمیل آن تصمیم‌گیری شود، انتقال خلازیر که به‌عنوان یک کانون نابسامان و آشفته همچنان بلاتکلیف است، ‌اتوبوس هوایی در منطقه یک که بارها مطرح و جلساتی برای آن برگزار شده و کمیسیون تخصصی و اعضای شورا به آن ورود کرده‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم به کجا رسید. متأسفانه به‌رغم سلسله جلساتی که تاکنون با شهردار و معاونین ایشان داشتیم، بسیاری از پروژه‌های شهر تهران همچنان بلاتکلیف هستند؛ بنابراین بهتر است کارگروهی برای تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تشکیل شود تا پروژه‌های بلاتکلیف به فوریت بررسی و تصمیم‌گیری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید