• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119550
+
-

تلاش برای بازگرداندن آمریکا به برجام

وزیران خارجه کشورهای عضو برجام در یک نشست مجازی بر آمادگی خود برای پرداختن به موضوع بازگرداندن آمریکا به برجام تأکید کردند

دیپلماسی
تلاش برای بازگرداندن آمریکا به برجام

یکی از مهم‌ترین محورهای این جلسه تبادل‌نظر درباره بازگشت آمریکا به برجام در دوران جو بایدن بود. بایدن از یک ‌ماه دیگر سکان کاخ سفید را در دست خواهد گرفت و وعده داده به برجام بازمی‌گردد. در این نشست که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در آن حضور داشت، بیانیه مشترکی صادر شد که وزرای خارجه بر حفظ توافق، اجرای برجام توسط همه طرف‌ها و تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کردند.
عکسی که وزارت خارجه ایران از نشست مجازی وزرای برجام منتشر کرد، ظریف را در حالتی نشان می‌داد که با جدیت و تحکم در حال صحبت‌کردن است.
وزرای خارجه در بیانیه خود تأکید کردند که قطعنامه٢٢٣١ همچنان کاملا لازم‌الاجرا‌ست، این در حالی است که دولت آمریکا تلاش می‌کرد قطعنامه2231 را منقضی و قطعنامه‌های قبلی ‌علیه ایران را احیا‌شده جلوه دهد و در این راه تحرکات فراوانی هم از خود نشان داد اما در نهایت شورای امنیت حاضر نشد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و یا اسنپ‌بک برای بازگشت قطعنامه‌های قبلی ایران را مورد پذیرش قرار دهد.
وزرای خارجه در این نشست توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند.
ایران امیدوار است با همکاری اعضای برجام برای جلوگیری از فروپاشی برجام، بند مربوط به مکانیسم ماشه را به‌نحوی مورد توافق قرار دهد که هیچ طرفی نتواند به‌صورت خودکار قطعنامه‌های شورای امنیت را احیا کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست وزیران کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش نوشت: ریاست نشست مجازی وزیران E3/EU+2 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس و ایران) -اعضای ‌توافق هسته‌ای- را برای تأکید بر تعهداتمان نسبت به حفظ توافق برعهده دارم.
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس ساعتی بعد از نشست گفت: با اعضای برجام دیدار داشتم و روشن کردم ایران نباید توسعه برنامه هسته‌ای خود را اجرایی کند. انجام چنین کاری فرصت‌های پیشرفت را که امیدواریم در سال۲۰۲۱ شاهد آن باشیم، تضعیف می‌کند.
بورل پس از نشست در توییتر نوشت: ما بر سر مطرح‌کردن چالش‌های ادامه‌دار اجرایی‌کردن توافق از جمله عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تعهدات لغو تحریم‌ها به توافق رسیدیم. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم دقایقی پس از این جلسه اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را نمونه‌ای از عدم‌پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش دانست.
وی در ادامه گفت که ایران باید از هرگونه اقدام تاکتیکی که باعث می‌شود کار بایدن برای تغییر تصمیم دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) برای خروج از برجام دشوار شود، پرهیز کند.
وزیر امورخارجه آلمان افزود: برای اینکه دولت جو بایدن بتواند به برجام بازگردد، نباید هیچ اقدام تاکتیکی دیگری که تاکنون (از سوی ایران) شاهد آن بوده‌ایم، انجام شود. این فرصت که آخرین روزنه امید است، نباید از دست برود.

اروپا از نفاق خارج شود
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با انتقاد شدید از مواضع کشورهای اروپایی در قبال ایران، تأکید کرد: صادرکردن خطابه‌های یکطرفه قابل‌قبول نیست و ارزشی هم ندارد و پارلمان اروپا باید نشان می‌داد که واقعا به‌دنبال حقوق بشر است. یاد ندارم علیه آمریکا در قبال اقدامات ضد‌بشری‌اش علیه ایران اقدامی انجام داده باشد یا در رفع انسداد مسیرهایی که دارو و مواداولیه باید برای ایران ارسال می‌شد یا تهیه می‌شد، تلاش کرده باشد یا کشورهای اروپایی را که در این مسیر با آمریکا همراهی کردند، محکوم کند. متأسفانه سابقه طرف‌های اروپایی تیره و تار است. ما به‌طور قوی قطعنامه‌های گزینشی و طرفداری از کارزار ضد‌ایرانی و صدور قطعنامه‌های ضد‌ایرانی را محکوم می‌کنیم. طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به اینکه از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام‌یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید