• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117523
+
-

امام ورزشکاران را دوست داشت

ملاقات فوتبالیست‎‌‎ها با امام خمینی، فضا را به نفع ورزش کشور برگرداند

ورزش
امام ورزشکاران را دوست داشت


  جواد نصرتی

بسیاری در نخستین سال‎‌‎های بعد از انقلاب، ورزش را دلقک‎‌‎بازی انگلیسی‎‌‎ها و آمریکایی‎‌‎ها می‎‌‎دانستند و موجودیت ورزش در خطر بود تا اینکه دیدار فوتبالیست‎‌‎ها با امام خمینی(ره) صورت گرفت.
رهبر انقلاب، نخستین بار در سال1358 با وزنه‎‌‎برداران ملاقات کرده بود. درخواست‎‌‎ها برای ملاقات با ایشان زیاد بود تا اینکه در اسفند1360، جمعی از فوتبالیست‎‌‎ها از طریق کاظم رحیمی مدافع سابق پرسپولیس و دوست و هم‎‌‎تیمی حاج احمد آقا فرزند امام، به جماران رفتند.
به خاطر محدودیت فضا، تنها تیم‎‌‎های شاهین (قهرمان جام‎‌‎حذفی)، تیم منتخب تهران (قهرمان جام قائداعظم) و تیم پرسپولیس (قهرمان جام بین‎‌‎المللی وحدت) به جماران رفتند. امام با گرمی به صحبت با این فوتبالیست‎‌‎ها نشست و جمله معروف «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم» را در همین دیدار خطاب به آنها گفت. نقل این جمله، تأثیر زیادی در جامعه داشت و فضای ضد‎‌‎ورزش را شکست. ازجمله بازیکنانی که در این دیدار موفق به ملاقات با امام شدند کاظم رحیمی، جمشید آبیاری، مهدی دینورزاده، علی حیدری، نادر فریاد‎‌‎شیران، امیر خانی، عباس موسیوند، محمود حقیقیان، امیر مرزوقی، سعید مراغه‎‌‎چیان، ناصر محمدخانی، کامل انجینی، منوچهر طاهرخانی، علی پروین، ناصر حجازی، محمد دادکان، محمود خوردبین، محمد مایلی‎‌‎کهن،  مجید سبزی، ضیاء عربشاهی، مهدی غفاری، ابراهیم کیان‎‌‎طهماسبی، عباس کارگر و غلامرضا فتح‎‌‎آبادی بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید