• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117524
+
-

روزگار خاموشی شانزه‌لیزه تهران

خیابان لاله‎‌‎زار با شروع دهه1360 پوست انداخت

گزارش ویژه
روزگار خاموشی شانزه‌لیزه تهران


خیابانی پر از ماجراهای عجیب و قصه‎‌‎های تاریخی. لاله‎‌‎زار برای مدتی طولانی در مرکز تهران نقش یک تفرجگاه اصلی را ایفا می‎‌‎کرد؛ شیک‎‌‎پوش‎‌‎ترین جوانان آلامد و به‎‌‎روزترین ماشین‎‌‎های به تهران آمده، لباس‎‌‎فروشی‎‌‎های فرنگی و کافه‎‌‎ها و تئاترها و سالن‎‌‎های سینما. این خیابان به نیازِ تفریح و سرگرمی هر قشر و طبقه‎‌‎ای پاسخ می‎‌‎داد. همان خیابانی که داریوش اسدزاده آن را بالاتر و بهتر از شانزه‌لیزه پاریس می‎‌‎دانست. در طول تاریخ و گذر از سالیان دراز، این تنها لاله‎‌‎زار بوده که برجا مانده است. در دل آمد و شدها و تغییر و تحول‎‌‎ها لاله‎‌‎زار به‎‌‎عنوان مهم‎‌‎ترین مرکز تفریحِ جوانان دهه‎‌‎های1330 و 1340، برای نسل‎‌‎های بعد کارکردی نوستالژیک به‎‌‎خود گرفت. افول این خیابان از اوایل دهه1350 آغاز شد. تئاترهای روشنفکری جای خود را به کارهای عامه‌پسند دادند و سینماها به نمایش فیلمفارسی روی‌آوردند. پوست‎‌‎اندازی جدی‎‌‎تر خیابان لاله‎‌‎زار از سال1360 آغاز شد و رفته‎‌‎رفته سرعت گرفت. بیژن شافعی در گفت‎‌‎وگو با نوید پورمحمدرضا در شماره دوازدهم نشریه «آنگاه» این دوره را چنین روایت می‎‌‎کند: «انقلاب که رخ می‎‌‎دهد لاله‎‌‎زار دو چهره به‎‌‎ خودش می‎‌‎گیرد. یکی چهره‎‌‎ای است که بسیاری فکر می‎‌‎کنند اینجا «لاله‏‎‌‎زاری» است، یعنی از نظر اجتماعی آن کلمه لاله‎‌‎زاری که رویش است، مربوط به یک‎‌‎سری طبقات اجتماعی پایین‎‌‎دستی است که می‎‌‎خواهند اوقات فراغت خودشان را در آن صرف کنند، درصورتی که این برداشت چندان درستی نیست. وقتی انقلاب شد، تا قبل از شروع جنگ و تحولات سال1362، لاله‎‌‎زار و خیابان‎‌‎های فرعی آن در ابتدای آن دهه از بعد مسائل سیاسی بسیار فعال بودند. چون تمام کهنه سیاسی‎‌‎های گذشته در لاله‎‌‎زار فعال شدند. بسیاری از خیاطان و کفاشان، از کسبه‎‌‎ای که بین سال‎‌‎های1332 تا 1357 سرکوب شده بودند، دوباره برگشتند. اینها افرادی بودند که صدایشان بسته شده بود و اینها در این سه‎‌‎چهار سال یا شاید باید گفت 4سال و خرده‎‌‎ای فعال شدند و لاله‎‌‎زار همچنان یک چهره سیاسی و اجتماعی با گرایش چپ برای خودش داشت، البته گرایش‎‌‎های دیگری هم در کنارش بودند. این جو در لاله‎‌‎زار و خیابان‎‌‎های فرعی‎‌‎اش وجود داشت. کوچه برلن این را داشت و منوچهری و لاله‎‌‎زار پایین و بالا هم همینطور. فضای خیلی جذابی داشت. به هر حال بین دوره جنگ تا سال67 یا به‎‌‎عبارت دیگر بین 62 تا 67 همه‎‌‎چیز خاموش شد و درواقع تحت‎‌‎تأثیر جنگ قرار گرفت و عملا نه لاله‎‌‎زار بلکه کل ایران برای موضوع جنگ آماده شد که دیگر شامل لاله‎‌‎زار هم می‎‌‎شد...». ‏
تئاتر نصر (تماشاخانه‎‌‎‏ تهران) را می‎‌‎توان تنها مرکز تفریح و سرگرمی‌ای‎‌‎‏ دانست که پس از انقلاب نیز به فعالیت خود ادامه داد. از اوایل دهه1360 زمام کار این سالن در دست جهاد دانشگاهی بود و تئاترهای مختلفی روی صحنه می‎‌‎رفت و تا پس از جنگ نیز ادامه داشت. حسن عظیمی؛ بازیگر، نویسنده و کارگردانِ کهنه‎‌‎کار تئاتر در گفت‎‌‎وگو با نگارنده این دوره را به‎‌‎تفصیل شرح می‎‌‎دهد. برای شنیدنش می‎‌‎توانید به شماره دهم از پادکست «رادیو نیست» با موضوع تئاتر نصر رجوع کنید. در پایان اما من دلم می‎‌‎خواهد لاله‎‌‎زار را با آن سکانس زیبای فیلم «توفان در شهر ما» به‎‌‎ یاد بیاورم. همانی که گرشا، سپهرنیا و متوسلانی در مقابل دوربین خاچیکیان در لاله‎‌‎زار درخشان دهه1330 در حال تعقیب‎‌‎وگریز هستند. همان فیلمی که در روز نخست اکران جمعیت عظیمی را در مقابل سینما ایران در همین خیابان جمع کرده بود؛ لاله‎‌‎زاری درخشان از نورِ فرهنگ و هنر، نه نورِ لوستر و لامپ و تجهیزات برقی.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید