خواه پندگیر و خواه ملال
مثلآباد؛ به شیرینی ضربالمثلهای فارسی
محمدمسعود احدی
با مشخص شدن چهارچوبهای جدید تلویزیون، بهتدریج سریالسازی رونق گرفت و مجموعههای زیادی ساخته شدند و به روی آنتن رفتند. یکی از خاطرهانگیزترین این سریالها، «مثلآباد» بود که در سال1360 از شبکه اول سیما پخش شد. مثلآباد را میتوان پایهگذار سریالهای اپیزودیک پس از انقلاب دانست. هر قسمت از این مجموعه، یک ضربالمثل را در قالب یک داستان روایت میکرد. کارگردان هنری این مجموعه ششقسمتی رضا ژیان بود که خود نویسندگی فیلمنامه را با همراهی زویا زاکاریان برعهده داشت. مسعود فروتن و بیژن صمصامی هم کارگردانان تلویزیونی این سریال بودند. قالب برخی از قسمتها مانند «عجب سرگذشتی داشتی کل علی!» طنز بود و برخی دیگر مانند «نه شیر شتر، نه دیدار عرب» با لحنی جدی و ناصحانه، ضربالمثل را به تصویر میکشیدند. رضا ژیان، اسماعیل داورفر، سامی تحصنی، مهین شهابی و مهری ودادیان در کنار بازیگرانی مانند اکبر عبدی، حمید جبلی، مرتضی ضرابی، آتیلا پسیانی و کامبیز صمیمیمفخم، ترکیب موفقی از بازیگران قدیمی و نوظهور را پدید آورده بودند. اکبر عبدی که پیش از این سریال، تنها در یک نمایش تلویزیونی با عنوان «سنجابها» بازی کرده بود، در این اثر خوش درخشید و بهسرعت تبدیل به یکی از بازیگران شاخص و ماندگار تلویزیون و سینمای ایران شد. محمدرضا علیقلی، موسیقی این مجموعه را در دستگاه بیات اصفهان و با تنظیمی ارکسترال ساخت و بیژن کامکار خوانندگی تیتراژ را عهدهدار بود. این قطعات از چنان کیفیت هنری بالایی برخوردارند که مستقل از اثر هم شنیدنی هستند.