• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117030
+
-

حاضر و غایب، صادق و کاذب

آزادی مطلق بازار موسیقی

موسیقی
حاضر و غایب، صادق و کاذب


  حسین عصاران   

سال58هنگام آزادی مطلق بازار انتشار موسیقی و ترانه بود؛ سرکوب ترانه «معترض» جای خود را به رهایی ترانه‎‌‎های «انقلابی» داده بود، همچنان که سهولت ضبط در استودیوهای خانگی، آزادی عمل در تکثیرهای بی‎‌‎توجه به کیفیت، عرضه بی‎‌‎واسطه در کنار خیابان، بی‎‌‎نیازی از صرف هزینه‎‌‎های اضافی چون چاپ عکس و حق اثر، همگی بازاری رنگارنگ، بی‎‌‎ضابطه و پرهیاهو را شکل داده بود که در آن صدا به صدا نمی‎‌‎رسید؛ از کاست‎‌‎های سرود و شعرخوانی گروه‎‌‎های وابسته به نحله‎‌‎های مختلف سیاسی گرفته تا انتشار صدای سخنرانی‎‌‎های ممنوع پیشین، از پیوند موسیقی پوست‎‌‎انداخته‎‌‎ «عارف» و «شیدا» با کلام انقلابی معطوف به حوادث روز گرفته تا انتشار ترانه‎‌‎های تازه‎‌‎ای که با افکت تشویق، خود را به‎‌‎عنوان «کنسرت» معرفی می‎‌‎کردند و از پادکست‎‌‎واره‎‌‎های مختلفی چون «شبانه‌‎‌‎ها» و «حرف» گرفته تا نوارهای پرسش و پاسخ‎‌‎ِ میان یک لطیفه‎‌‎پرداز با بندهایی از ترانه‎‌‎های معروف گذشته (به قصد مسخره کردن کلیت نظام گذشته).
اما همه این آزادی و رهایی به تولید و انتشار کارهایی مربوط بود که از جایی غیر از دولت و نهادهای رسمی می‎‌‎جوشیدند و درهم و سرریز می‎‌‎شدند. چه آنکه پشت گوش این عرصه رها شده، زمزمه‎‌‎های «حرام بودن موسیقی» خوانده می‎‌‎شد.
هم‎‌‎اکنون و در انتهای قرن می‎‌‎توان با اطمینان گفت که واکاوی و تحلیل بازار موسیقی آن سال‎‌‎ها، امکان مهم و البته برزمین مانده‎‌‎ای است برای انجام مطالعات فرهنگی و به سرانجام رساندن پژوهش‎‌‎های‎‌‎ جامعه‎‌‎شناسانه‎‌‎ درباره ایران بعد از انقلاب.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید