آزمون و خطا در قلب پایتخت
طرح ترافیک، مرکز تهران را جدا کرد
محمد سرابی
پس از انقلاب اسلامی موضوع تامین زمین و مسکن برای مستضعفان، محور اصلی بحث در اداره شهرها بود. تصفیه مقامهای قبلی و تغییر امور اداری همزمان انجام میشد، اما مهمترین اتفاقی که درست یک سال بعد از انقلاب اسلامی در مدیریت شهر تهران افتاد، اجرای «طرح ترافیک» برای جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به مرکز شهر بود.
در سال58 مسلم شده بود که جمعیت تهران بهدلیل توسعه در سالهای پیش از انقلاب زیاد شده و مهاجرتهای اخیر اقشاری که نیازمند مسکن بودند، به آن افزوده است. ترافیک در خیابانهای مرکزی بهشدت زیاد بود و دود و آلودگی هوا بهسادگی احساس میشد. به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی در بعضی معابر سرعت حرکت خودروها از 10کیلومتر بر ساعت هم کمتر شده بود. تلاش برای کاهش ترافیک با یکطرفهکردن بعضی خیابانها و افزایش تعداد اتوبوسها از بهار سال58 آغاز شد، اما به نتیجه مؤثری نرسید. طرح ترافیک ابتدا بر مبنای اختصاص بخشی از خیابانها به میسر ویژه اتوبوس طراحی و از شهریور این سال برای ساعاتی در خیابانهای مرکزی اجرا شد. این طرح با آزمون و خطا در زمینه ساعت اجرا، میزان جریمه و خودروهایی که استثنا محسوب میشوند، پیش میرفت و دائما تغییر میکرد، چنانکه چندبار در عمل لغو و مجددا اجرا شد. با این حال در پایان سال مشخص بود که دیگر رانندگی در مرکز شهر تهران آزادانه نخواهد بود. از دیگر اتفاقات سال58 اعدام غلامرضا نیکپی، شهردار تهران بود. او که از سمت مادر نوه ظلالسلطان، فرزند ناصرالدینشاه محسوب میشد، از 1348 تا شهریور1356 شهردار پایتخت بود و در فروردین58 پس از محاکمه، تیرباران شد. از شهریور56، جواد شهرستانی بهعنوان شهردار تهران تعیین شد. او در بهمن57 به دیدار امامخمینی(ره) رفت و استعفای خود را تقدیم کرد. شهرستانی پس از آن برای مدت کوتاهی همچنان شهرداری تهران را اداره کرد. در اسفند همین سال محمد توسلی، عضو نهضت آزادی، شهردار تهران شد و تا حدود 2سال در این سمت باقی ماند.