• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116837
+
-

ناوگان عمومی تهران؛ نیازمند ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار

حمل‌و‌نقل
ناوگان عمومی تهران؛ نیازمند ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار

«ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی طی ۱۰سال آینده به ۳۰۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و برای تحقق این هدف باید سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود»؛ این مطلب را معاون شهردار اعلام کرد.
به‌گزارش همشهری، سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صبح دیروز در برنامه تلویزیونی چاپ اول از نیازهای حمل‌ونقل عمومی و میزان مشارکت دولت، شهرداری و مردم گفت. او با بیان اینکه تهران بالغ بر ۵۷۰۰دستگاه اتوبوس و بالغ بر ۱۵۰۷قطار مترو و قریب به ۸۰هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت، گفت: «در حوزه مترو ۴۰۰دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به ۶۰‌درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰درصد ناوگان را می‌توان تا ۵سال آینده استفاده کرد.»
هاشمی در ادامه با بیان اینکه قریب به ۴۰هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیازمند نوسازی است، تأکید کرد: «وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست. با این تفاصیل، روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید. طی ماه‌های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل‌ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله‌گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم.»
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است، گفت: «هم‌اکنون ۲۵۰کیلومتر مترو داریم که باید به ۵۰۰کیلومتر برسد که باتوجه به عدم‌حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام‌شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت می‌کردند، این امر محقق نشده است.»
به‌گفته هاشمی، هر کیلومتر مترو هزار‌میلیارد تومان هزینه دارد و به‌عبارتی متروی تهران به ۲۵۰هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد؛ این در حالی است که دولت طی ۱۰سال گذشته در بودجه ‌خود ریالی را برای حمل‌ونقل عمومی درنظر نگرفته و پرداخت نکرده است؟
او ادامه داد: «در حوزه اتوبوسرانی حداقل به ۱۰هزار اتوبوس در برنامه ۱۰ساله تهران نیازمندیم؛ به‌عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی (طی ۱۰سال آینده) به ۳۰۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم، باید سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود.»
هاشمی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده است، به تجربه جهانی توسعه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: «دولت، شهرداری و مردم 3اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت می‌کنند. شهرداری تهران یک نهاد عمومی غیردولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمدزایی کند، ماندن و نماندنش بی‌مفهوم بوده و بی‌خاصیت است. براساس تجربه ۳۰ساله عرض می‌کنم، نمی‌گویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک‌سوم دولت، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند. قیمت تمام‌شده بلیت مترو ۱۵هزار تومان است. یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است، یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو درنظر گرفته ‌شود. ما نمی‌گوییم مردم ۱۵هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵هزار تومان از آنها گرفت. امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به منطقه ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود، باید ۵۰هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا 1250تومان این مسیر را طی می‌کند.»
هاشمی در ادامه با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است، گفت: «۶۰درصد بودجه شهرداری تهران به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق می‌شود. لذا بر فرض که ۱۲هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران محقق شود، به همین میزان نیز باید دولت بپردازد. بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند. بنده می‌گویم ۶۰ درصد بودجه شهرداری به حمل‌ونقل اختصاص یافته است، دولت هم ۱۲هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل اختصاص دهد و مردم هم ۲هزار تومان پول بلیت بدهند، می‌توانیم حمل‌ونقل را رونق دهیم.»
هاشمی در پایان یادآور شد: «در طی ۸‌ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم؛ اگر این ۳بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد، در ۲۰سال آینده حمل‌ونقل عمومی تهران سامان می‌یابد.»

قدم‌های پایانی آزادسازی اوراق مشارکت۹۸ مترو و اتوبوس
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تعامل بین شهرداری، بانک رفاه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که پول اوراق مشارکت سال۹۸ به‌زودی آزاد خواهد شد. به گزارش همشهری، محسن هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به اظهارات مدیران بانک رفاه مبنی بر اینکه به‌زودی مشکلات آزادسازی اوراق در نتیجه تعامل با شهرداری تهران حل خواهد شد، گفت: «اتفاقات مثبتی در نتیجه تعامل بین بانک، شهرداری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال وقوع است که از این بابت تشکر ویژه دارم.» او درباره اهمیت آزادشدن منابع اوراق مشارکت سال98 که باید در بخش نوسازی اتوبوسرانی و توسعه خطوط 3، 6 و 7 مترو هزینه شود، به ایلنا گفت: «آزادشدن این پول برای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار اهمیت دارد تا فاصله‌گذاری اجتماعی به نحو مطلوب با افزایش تعداد خطوط صورت گیرد. جدا از آنچه محسن هاشمی مطرح کرده، شرکت مترو نیز اعلام کرده که بانک حدود ۲۰۰میلیارد تومان از پول اوراق را آزاد کرده و مابقی را به شرط ارائه وثیقه از سوی شهرداری به بانک مرکزی، واریز خواهد کرد. در این بین، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران هم به همشهری گفت: «بانک رفاه گفته تا پایان هفته نیز هرچه وثایق تکمیل‌تر شود، مابقی پول به‌حساب شهرداری واریز خواهد شد. بنابراین مبلغ 1500میلیارد تومان حاصل‌شده از فروش اوراق مشارکت به مرور آزاد می‌شود. شهرداری تهران در این چند‌ماه براساس ارزش‌گذاری کارشناسان ۲هزار میلیارد تومان وثیقه معرفی کرده، اما به دلایل مختلف مورد پذیرش بانک قرار نگرفت و آنچه پذیرفته شد، حدود ۵۰۰میلیارد تومان بود که با این عدد، آزادسازی ۲۰۰میلیون تومان از اوراق نهایی شد. این رقم اما کافی نیست و تا آزادسازی ۷۵۰میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران، باید روند ادامه پیدا کند.»  براساس این گزارش، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران هم از مکاتبه پیروز حناچی، شهردار پایتخت با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای آزاد‌سازی‌ اوراق مشارکت توسعه ناوگان عمومی پایتخت خبر داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید