• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 بهمن 1402
کد مطلب : 217780
+
-

تهران - پکن؛ قرارداد 1/6 میلیارد یورویی

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با برقی‌ها، سال آینده محقق می‌شود

گزارش
تهران - پکن؛ قرارداد 1/6 میلیارد یورویی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

سفر مدیران شهری به چین برای دومین‌بار در سال‌جاری رقم خورد. در این سفر قراردادها و توافقات با طرف چینی به مرحله نهایی رسید و برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، زیرساخت شهر و هوشمندسازی و پسماند، تکنولوژی و منابع چینی‌ها به شهر تزریق خواهد شد. روز گذشته شهردار تهران در دویست‌وسیزدهمین جلسه علنی شورای شهر حاضر شد و به تشریح توافقات تهران با پکن پرداخت. علیرضا زاکانی قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها با چینی‌ها را در 5سرفصل دسته‌بندی کرد و هر سرفصل را توضیح داد.

سرفصل اول
توافقات با چین مربوط به تعهدات دولت برای خرید ۷۹۱‌دستگاه واگن است. درواقع تامین مالی اولیه توسط دولت انجام شد که این قرارداد پس از چندین سال به نتیجه رسید و 630دستگاه واگن در قرارداد اولیه به 791واگن افزایش یافت و در مجموع در توافقات بعدی بنا‌ست تا ۱۱۸۴‌دستگاه واگن از چین تهیه شود.

سرفصل دوم
  حمل‌ونقل عمومی

در سفر اخیر به چین، برای بخش حمل‌ونقل، ۳‌قرارداد بسته شد؛ ۲۵۰۰‌اتوبوس برقی، ۱۰‌هزار دستگاه ون برقی، ۲۷‌هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی که ۲۵۰۰‌مورد شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است؛ در این قرارداد زمان‌بندی مشخصی هم تعیین شده و فاصله تامین مالی و تحویل به تهران ۶‌ماه پس از پرداخت اولیه است.

  زباله‌سوز
در بخش زباله‌سوز، مشاور گرفتیم و تا پایان این‌ ماه مشاور گزارش را اعلام خواهد کرد و الزامات و مجوز‌ها را از سازمان محیط‌زیست اخذ می‌کنیم. پیش‌بینی شده قبل از عید قرارداد نهایی شود. در این قرارداد ۳۰درصد را ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ۷۰درصد را چینی‌ها مشارکت می‌کنند و ظرف ۱۲ تا ۱۵سال این مشارکت پایان خواهد یافت. قرار است برق تولیدشده از این زباله‌سوز را ما برداریم و مابه‌ازای آن، امکانات دهیم.

  هوشمندسازی
در رابطه با توسعه زیــــرســـاخــــت‌ها و هوشمندسازی، شرکت‌های چینی مشاوره دادند که قرار است بعد از عید یک تیم از چین به تهران بیاید و براساس امکانات موجود در شهر، اقدامات اولیه را انجام دهد مطالعات اولیه را انجام دهد و ظرفیت انتقال‌‌ این دانش به شهر منتقل شود.

  تراموا با چرخ لاستیکی
موضوع بعدی تراموا بود که با شرکت‌های چینی جلساتی داشتیم و قبل از سفر به چین شورای‌عالی ترافیک ایجاد ۴خط مترو(۸، ۹، ۱۰ و ۱۱)، 2خط سریع‌السیر، 2خط تراموا، 2خط بی‌آرتی جدید و 2خط اتوبوس در تهران را تصویب کرد که پیرامون آن، برای تراموا جلسه داشتیم و قیمت‌ها را به ما خواهند داد و تراموا چرخ‌لاستیکی که هم مسافر بیشتری را حمل می‌کند و هم تا ۳۰ سال امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد، قرار است تامین شود.

سرفصل سوم
برای ایجاد 3خط مترو(۸، ۹ و ۱۱) و تونل شهید متوسلیان با چینی‌ها توافق کردیم. عدد این قرارداد، ۳.۵‌ تا ۴ میلیارد یورو است و ۳ شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد ما بودند، انتخاب شدند و یک تفاهمنامه سه‌جانبه نوشته شد تا این ۴ جزء (3خط مترو به‌علاوه تونل شهید متوسلیان) را شروع کنیم. در این قرارداد ما پیش‌پرداخت نمی‌دهیم و حتی تا ۵‌درصد پیشرفت هم مبلغی پرداخت نمی‌کنیم و بعد از ۵درصد پیشرفت، تهاتر ملک خواهیم‌ کرد.

سرفصل چهارم
تفاهماتی با چینی‌ها برای ساخت هتل، ساختمان مسکونی، 2شهربازی و یک پارک آبی منعقد شده است. قرار شد چینی‌ها، ۵‌هتل ۵‌ستاره بسازند و با ما مشارکت کنند، ۲۰۰هزار واحد مسکونی نیز صنعتی‌سازی‌ کنند؛ همچنین بنا‌ست ۲ شهربازی و یک پارک آبی را در تهران داشته باشیم. کلیه طراحی‌ها از بعد ابعاد نرم کار که به موضوعات فرهنگی ما برخورد می‌کند، در دست ایرانی‌هاست. از چینی‌ها تکنولوژی ساخت را طلب کرده و آنها بعد تکنولوژی را منتقل خواهند کرد. امروز اگر ‌ما یک ‌ساختمان را 3ساله می‌سازیم، چینی‌ها یک‌ساله می‌سازند.

سرفصل پنجم
با چینی‌ها یک تفاهم برای ساخت ۳ ورزشگاه بسته شد. در این قرارداد ما تصدی‌گری می‌کنیم اما اگر شرایط واگذاری فراهم باشد، این ورزشگاه‌ها را واگذار خواهیم کرد.

سرفصل ششم
سرفصل ششمی که باز شد، برای بحث گردشگری است که سالانه یک میلیون نفر گردشگر جذب کنیم. در حال حاضر ۲۰هزار نفر گردشگر داریم اما این تفاهم کمک می‌کند به اقتصاد شهر رونق دهیم که البته هنوز موضوعات مالی مشخص نشده است.

مکث
اهم موضوعات مطرح‌شده توسط شهردار تهران

در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن، تعهدات مالی با دولت و شهرداری است؛ در بخش دوم تعهد شهرداری به‌صورت تنفس یک‌ساله تامین مالی برای موتور، سه‌ساله برای اتوبوس، یک‌و‌نیم‌ساله برای تاکسی و ون انجام می‌شود.
۲۷۳‌هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملا بیش از ۵۳‌هزار یورو از رقم کاهش یافته است. به‌طوری که از ۳۱۶‌هزار یورو به ۲۷۳‌هزار یورو رسیده که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود.
کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی بوده و داشته‌های فکری داخلی برای ما مهم است؛ از طرف چینی تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است.
برای تمامی بخش‌ها در قرارداد با چین بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده‌ایم. در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.
از دوره قبل هزار و ۸۶۰ اتوبوس گرفتیم که از این تعداد تنها ۸۸۰ اتوبوس در خطوط فعال بودند و امروز ۲‌هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند.
ما 3هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰‌دستگاه به‌دلیل عدم‌انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد.
ما هزینه ۲‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را درنظر گرفتیم که این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست.
تعداد اتوبوس‌های اورهال شده شهر به بیش از 3هزار دستگاه رسیده است. اگر خودروسازان داخلی اتوبوس باکیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتما خریداری خواهد شد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید