• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
جمعه 6 بهمن 1402
کد مطلب : 216744
+
-

رئیسی و اردوغان سر یک میز؛ روابط گرم 2همسایه

تهران-آنکارا اتحاد ۳۰ میلیارد‌دلاری

گزارش
تهران-آنکارا اتحاد ۳۰ میلیارد‌دلاری

نیلوفر ذوالفقاری-روزنامه‌نگار

آنکار پایتخت ترکیه، جدیدترین مقصد سفرهای برون‌مرزی ،رئیس جمهور کشورمان بود. سفری که به دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای سیدابراهیم رئیسی و به منظور شرکت در چندین رویداد و نشست و توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای 2کشور انجام شد. این سفر در راستای تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم با اولویت توسعه روابط با همسایگان بر مبنای سیاست حسن هم‌جواری و هم‌افزایی اشتراکات فرهنگی میان 2 ملت و دولت است.

رئيسي پيش از سفر به تركيه چه گفت؟
این سفر با دعوت رئیس‌جمهور ترکیه و برای تشکیل هیات عالی مشترک ایران و ترکیه در زمینه مسائل مختلف ازجمله اقتصادی و تجاری انجام می‌شود. هدف‌‎گذاری ایران و ترکیه،‌ رسیدن به سطح روابط تجاری و اقتصادی 30میلیارد دلاری است.
موضع ثابت و مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه حمایت از فلسطین است. به دلیل حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی،‌ همچنان شاهد کشتار مردم بی‌گناه و مقاوم فلسطین هستیم. یکی از موارد مهم در گفت‌وگوهای دوجانبه،‌ بحث درباره قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی است که می‌تواند به توقف جنایات این رژیم منجر شود.
در این سفر هیات عالی مشترک ایران و ترکیه برای مذاکرات در زمینه روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری تشکیل خواهد شد.
روابط جمهوری اسلامی و ترکیه در راستای سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای اسلامی توسعه يافته است. ایران و ترکیه در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچون «اکو» و «شانگهای» عضو هستند. امیدواریم این سفر موجب توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای 2کشور شود.

اظهارات وزير امورخارجه درباره سفر رئيس‌جمهور به تركيه
اميرعبداللهيان: ايران و تركيه 2بازيگر مهم منطقه‌اي هستند

در چارچوب این سفر، سران 2کشور مسلمان، دوست و برادر درباره مسائل مهم و مورد علاقه، مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
قطعا سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به ترکیه، تجلی بارز تمایل و اراده جدی سران 2 دولت برای گسترش مناسبات در تمام ابعاد است.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با چالش‌ها و مسائل مشترکی در منطقه روبه‌رو هستند که ضرورت تقویت همکاری بیشتر بین این دو قدرت منطقه‌ای را ملموس‌تر می‌کند.
رابطه تهران و آنکارا پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد. 2 ملت، اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و دینی دارند. 2کشور در قالب امپراتوری‌های بزرگ جهان، نقش مهمی در تداوم تجارت، برقراری نظم جهانی و نیز صیانت از تمدن اسلامی در برابر تهاجم استعمارگران داشته‌اند.
ما مناسبات بین 2کشور همسایه را در بخش دوجانبه ممتاز و دوستانه می‌دانیم و باور داریم که توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ترکیه دستاوردها و پیامدهای مثبتی، نه‌تنها در سطح روابط دوجانبه داشته بلکه در بعد منطقه‌ای و جهانی نیز به برقراری صلح و ثبات پایدار و تقویت همکاری‌های دوستانه کمک خواهد کرد.

مسئله فلسطین مسئله اول جهان آزاده و وجدان‌های بیدار
رئیسی در نشست خبری مشترک با اردوغان چه گفت؟
به دنبال همکاری‌های بسیار خوبی با ترکیه هستیم، بنای ما بر ارتقا و توسعه سطح روابط فی مابین است.
ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت کشور دوست، همسایه و برادرمان ترکیه ظرفیت بالایی است.
با ظرفیت موجود میان2کشور، می‌تواند سطح روابط در تمام حوزه‌ها توسعه یابد.
در گام اول سطح روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
در حوزه انرژی ظرفیت بسیار خوبی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و تصمیم گرفتیم که روابط در حوزه نفت، انرژی و گاز با کشور دوست و برادر روابط خود را توسعه دهیم.
مسئله فلسطین و ظلمی که رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم و مقتدر فلسطین روا می‌دارد، در منطقه ما نه تنها ملت مسلمان بلکه تمام مردم آزاده جهان و وجدان‌های بیدار را نگران کرده است.
کدام وجدان بیداری است که متاثر از این ظلم و جنایات نباشد؛ لذا مسئله فلسطین، امروز مسئله اول جهان اسلام است و شاید بتوان گفت که مسئله اول جهان است.
بدتر از همه اینکه این جنایات با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی انجام می‌شود. فاجعه بزرگی است که آمریکا رسما از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. در واقع آمریکاست که این جنایات را مرتکب می‌شود.
تاسف‌بارتر اینکه اتحادیه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل کارآمدی خود را از دست داده‌اند و توان جلوگیری از جنایاتی که بر همه روشن شده است را ندارند.
کسانی که مدعی دفاع از حقوق انسانی هستند و ماموریتشان دفاع از صلح و امنیت جهانی است، به حاشیه رفته‌اند و دیگر کارایی ندارند.
امروز در جهان شاهد نظم ناعادلانه هستیم. ما با ترکیه، کشورهای مسلمان و سایر کشورها و همچنین مردم آزاده جهان، باید به دنبال تحقق نظم عادلانه و نوین جهانی باشیم.
باید نظم نوین و عادلانه جهانی را دنبال کرد، باید نظم ناعادلانه جهانی را تغییر داد.
محدودسازی ارتباط با رژیم صهیونیستی می‌تواند موثر باشد.
باید برای جنایات رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کرد.



در مراسم استقبال اردوغان از رئیسی چه گذشت؟
رئیس‌جمهور در محل کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه؛ آق‌سرای به شکل رسمی از سوی همتای ترکیه‌ای خود مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی از سیدابراهیم رئیسی، ابتدا سرود ملی 2کشور نواخته شد.
سپس رؤسای جمهور از یگان تشریفات حاضر سان دیدند.
در حین نواخته‌شدن سرود ملی 21گلوله توپ به مناسبت حضور رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت عالی همراه شلیک شد.

ترکیه سومین شریک تجاری ایران در صادرات و واردات
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه پیش از این گفته بود ترکیه سومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در صادرات و واردات است. 2کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تقریباً در تمام حوزه‌های اقتصادی و تجاری نقش مکمل دارند. همکاری 2کشور در حوزه انرژی اعم از نفت و گاز و برق علاوه بر تامین نیازهای متقابل می‌تواند بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای در این حوزه فراهم کند.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه:
قرارداد بلندمدت صادرات گاز ایران به ترکیه تمدید می‌شود

سفر رئیس‌جمهور به ترکیه با محوریت تقویت همکاری در زمینه انرژی است و تمدید قرارداد بلندمدت صادرات گاز ایران به ترکیه در این سفر انجام خواهد شد.
در این سفر برق ما به شبکه برق ترکیه از روش تکنولوژی دی‌سی اتصال پیدا خواهد کرد که از شهر خوی به شهر وان خواهد بود این امر حرکتی روبه‌جلو است و می‌توان گفت همکاری در زمینه از کارهای دانش‌بنیان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید