• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115437
+
-

پیش‌بینی کارشناسان:

بازار سکه برای تغییرات بزرگ بی‌انگیزه است

سکه و طلا
بازار سکه برای تغییرات بزرگ بی‌انگیزه است

قیمت سکه که از میانه هفته گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرده بود روز جمعه با افزایش احتمال پیروزی بایدن به حوالی 12میلیون تومان رسید و در آستانه ورود به کانال 11میلیون تومان قرار گرفت. اعلام رسمی پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ساعات پایانی شامگاه شنبه سکه را بعد از ماه‌ها پرسه در محدوده بالای 14میلیون تومان، تا 11میلیون پایین کشید و تا حوالی ظهر یکشنبه در همین کانال نگه داشت؛ قیمتی که به گفته محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، باید آن را نرخ واقعی سکه دانست.
 با این حال از حوالی ظهر یکشنبه و به‌رغم نزول همزمان قیمت دلار بازار طلا و سکه با شیب ملایمی روند صعودی به‌خود گرفت و تا ساعات پایانی روز این روند را حفظ کرد؛ روندی که تا پیش از ظهر روز دوشنبه قیمت سکه را تا حوالی 14میلیون تومان هم پیش برد اما پس از آن دوباره نرخ‌ها نزولی شد و تا ساعت 16عصر سکه تا کف کانال 13میلیون نشست کرد. کاهش قیمت در بازار سکه و طلا در حالی بود که روز دوشنبه حرکت قیمت دلار جهت عکس به‌خود گرفته و صعودی شده بود. قیمت سکه و طلا دیروز سه‌شنبه هم با تغییرات بسیار اندکی همراه بود. رفتار متناقض و قیمت‌های پرنوسان بازار ارز و سکه در شرایطی که این دو بازار دست‌کم در ماه‌های اخیر همواره در عرض یکدیگر حرکت کرده‌اند از سوی کارشناسان به  عوامل مختلفی نسبت داده می‌شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با همشهری در عین حال که رفتار کاهشی و افزایشی بازار طلا و سکه در 2 روز گذشته را غیرمنطقی ارزیابی کرد، بخشی از افت قیمت را ناشی از کاهش در حدود 20دلاری انس جهانی دانست. ابراهیم محمدولی افزود: دیگر دلیل ریزش قیمت طلا و سکه به تصمیمات در حوزه اقتصادی برمی‌گردد که قدرت کافی را در بازار به نمایش نمی‌گذارد.
در این زمینه باید شاهد یک سری رفتارها باشیم و این رفتارها به‌طور مستمر ادامه یابد تا بازار ثبات خود را پیدا کند. به عقیده او افزایش 600هزار تومانی قیمت هر مثقال طلا در کمتر از یک روز، غیرعادی است و نمایشگر رفتار غیرمنطقی بازار است که حمایت دولت می‌تواند این رفتارها را منطقی و نظام مند شود.
سازمان بازار طلا و ارز بی‌نظم و بی‌سازمان است و این ناشی از خلأهایی است که بازار را دچار نوسان می‌کند. محمدولی به دلالی نیز به‌عنوان عاملی تأثیرگذار در بازار اشاره کرد و افزود: عده‌ای به‌دنبال تغییر بازار به نفع خود هستند و درصورت کنترل نشدن این شرایط، سرمایه‌گذاران خرد که به‌دنبال ایجاد ارزش افزوده از سرمایه‌های خود هستند، متضرر اصلی بازار هستند. این کارشناس بازار طلا و سکه حرکت بازار را در 2‌ماه باقیمانده از سال میلادی افزایشی پیش‌بینی و اضافه کرد: در پایان هر سال تسویه حساب‌هایی صورت می‌گیرد که به‌صورت ریال، ارز و گاهی طلاست؛ این تسویه حساب‌ها حجمی از افزایش تقاضا را به بازار تحمیل می‌کند که قیمت را خودبه‌خود افزایشی خواهد کرد، اما تغییرات و اخبار سیاسی و فرامنطقه‌ای نیز تأثیر خود را بر ارزهای مختلف و طلای جهانی خواهد گذاشت.
به اعتقاد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، دورنمای بازار طلا و سکه تا پایان 2020و پس از آن تا آغاز سال 1400، افزایشی خواهد بود اما در کنار این، هر احتمال و حرکت مثبتی که با پشتوانه قوی مالی از داخل کشور برای مهار قیمت‌ها انجام شود می‌تواند بازار طلا و سکه را کنترل و از هرج و مرج قیمتی جلوگیری کند.
علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه اما با توجه به عوامل سنتی تأثیرگذار بر بازار طلا و سکه تغییرات بزرگ در این حوزه را غیرمحتمل دانست. وی در گفت گو با همشهری گفت: از 2 پارامتر تأثیرگذار بر نرخ طلا، انس جهانی رو به بالا پیش‌بینی می‌شود چراکه انتظار می‌رود با روی کار آمدن بایدن دلار تضعیف و قیمت انس تقویت شود، نرخ ارز هم شیبی کمتر از چیزی که الان هست یعنی در حدود 24و 25هزار تومان نخواهد داشت و نهایتا تا 22و 23هزار تومان می‌رسد و اگر بیش از این هم کاهش داشته باشد درنهایت نقطه تعادل آن تا پایان سال چیزی کمتر از این اعداد نخواهد بود.
به اعتقاد این کارشناس، اگر این دو عامل را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که انگیزه‌ای برای کاهش قیمت در بازار طلا وجود ندارد؛ در عین حال که انگیزه‌ای برای افزایش هم وجود ندارد.
خسروشاهی در تحلیل رفتار مردم به‌عنوان مشتریان بازار طلا و دیگر بازارهای مالی گفت: مردم در نیمه اول سال با گرایش به بازار‌های مختلف مالی به اندازه کافی سرگردان و متضرر شدند و احساس سرخوردگی و شکست می‌کنند و به‌نظر نمی‌رسد کاهش یا افزایش تقاضا بتواند جهت خاصی به بازار دهد. آنچه در این میان اهمیت دارد، نقش سیاستگذاری دولت در حوزه سیاست بین‌الملل و سیاستگذاری بانک مرکزی در داخل است که چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند، این دو عامل در ادامه برای جهت دهی به قیمت‌ها بسیار مؤثر خواهند بود.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید