• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115434
+
-

بازی نوسان نرخ ارز با بازار گوشی موبایل

ابراهیم درستی در گفت و گو با همشهری:بازار گوشی موبایل در انتظار تثبیت نرخ ارز است و تا شنبه هفته آینده ،قیمت ها تثبیت شده و خرید و فروش گوشی تلفن همراه افزایش می یابد

بازار
بازی نوسان نرخ ارز با بازار گوشی موبایل

نوسان قیمت ارز زمینه بالا و پایین شدن قیمت‌ها و تشدید رکود حاکم بر بازار انواع گوشی تلفن همراه را فراهم کرده و فعالان صنفی چشم انتظار کاهش احتمالی و تثبیت نرخ دلار برای افزایش خرید و فروش گوشی در بازار هستند.
به‌گزارش همشهری، پیشی گرفتن نامزد دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا و کاهش نرخ ارز موجب سیر نزولی قیمت‌ها در بازارهای مختلف شد. در بازار گوشی تلفن همراه و محصولات دیجیتال نیز افت قیمت دلار به حدود 24هزار تومان زمینه کاهش قیمت این اقلام طی روزهای ابتدایی هفته جاری را فراهم کرد اما طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با بازگشت نرخ دلار به بیش از 27هزار تومان میزان خرید و فروش محصولات دیجیتال در بازار کاهش یافته و قیمت این اقلام سیر صعودی به‌خود گرفت. به‌نحوی که دامنه نوسان قیمت در برخی انواع گوشی‌های جدید آیفون طی 4روز گذشته به حدود 7تا 8میلیون تومان و در گوشی‌های رده متوسط قیمتی  6تا 10میلیون تومان به 300تا 500هزار تومان رسید.

الاکلنگ قیمت‌ها در بازار موبایل
با بازگشایی بازارها در نخستین روز هفته جاری و سیر نزولی نرخ دلار، ریزش قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل نیز آغاز شد به‌نحوی که قیمت گوشی سامسونگ گلکسیA51 با بازگشت از کانال قیمت حدود ۹میلیون تومانی تا ۸میلیون‌و۱۵۹هزار تومان رسید و حتی در آستانه ورود به کانال قیمتی حدود ۷میلیون تومان قرار گرفت. اما ریزش قیمت موبایل که همراه با سیر نزولی قیمت‌ها در سایر بازارهای موازی آغاز شده بود به‌دلیل افزایش نرخ ارز دوام چندانی نداشت. کاهش نرخ ارز از ابتدای هفته جاری، زمینه سیر نزولی قیمت انواع گوشی‌ برندهای سونی، آیفون، شیائومی، سامسونگ و... در بازار را فراهم کرد به‌نحوی که قیمت گوشی سامسونگ A11 از ۴میلیون‌و۶۷۰ هزار تومان به ۴میلیون‌و۱۳۹هزار و سامسونگA21 نیز از ۵میلیون‌و۹۵۹هزار تومان به ۵‌میلیون‌و۷۶۰هزار تومان رسید. در گوشی‌های شیائومی نیز نرخ گوشی رد می‌نوت ۸ پرو از ۷میلیون‌و۴۷۰هزار به ۷میلیون و قیمت شیائومی ام‌ای‌نوت۱۰ لایت به ۱۲میلیون‌و۴۹۹هزار تومان کاهش یافت. این کاهش قیمت در انواع گوشی‌های آیفون نیز دیده شد به‌طوری که قیمت آیفون۱۱ پرومکس از ۴۵‌میلیون به ۴۴میلیون‌و۳۰۰هزار و آیفون اس‌ای۲۰۲۰ با ظرفیت۶۴ از 16میلیون‌و900هزار به ۱۶میلیون‌و۳۸۰هزار تومان رسید. قیمت گوشی جدید آیفون12پرو با حافظه 256گیگ از حدود 60میلیون تومان به 51میلیون تومان رسید. اما افزایش نرخ ارز طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری موجب سیر صعودی قیمت انواع گوشی به‌خصوص گوشی‌های گران‌قیمت آیفون در بازار شد به‌نحوی که گوشی آیفون12پرو با حافظه 256گیگ دیروز مجدداً به محدوه قیمتی 58میلیون تومان نزدیک شد و انواع گوشی‌های موبایل محدوده قیمتی 6 تا 10میلیون تومان نیز به‌طور متوسط افزایش قیمت 300 تا 500هزار تومانی را تجربه کرد.

سایه دلار برسر فروشندگان گوشی موبایل
یک فروشنده گوشی تلفن همراه آیفون در پاساژ علاءالدین در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از نوسان قیمت‌ها در بازار این کالای دیجیتال از ابتدای هفته جاری گفت: قیمت انواع گوشی موبایل طی 2‌روز نخست هفته جاری با کاهش نرخ ارز کاهش یافت اما از روز دوشنبه هفته جاری تا‌کنون قیمت گوشی‌های 6میلیون تومانی حدود 300هزار تومان افزایش یافت. به‌گفته عباس کرمی، قیمت گوشی‌های 11پرومکس 256گیگ شرکتی از 39میلیون تومان در ابتدای هفته به 42 میلیون و 300 هزار تومان در روز گذشته افزایش یافت و برخی دیگر از گوشی‌های آیفون نیز افزایش قیمت حداقل یک تا 2 میلیون تومانی را شاهد بود.
این فروشنده گوشی موبایل در پاساژ علاءالدین گفت: این شرایط موجب شد تا دیروز قیمت گوشی آیفون 11پرومکس 256 به 41میلیون و نرخ گوشی آیفون پرو 64گیگ به 39میلیون‌و800هزار تومان برسد. همچنین قیمت گوشی آیفون12پرو با حافظه 256گیگابایت که در روزهای ابتدایی هفته جاری با کاهش نرخ دلار به حدود 51میلیون تومان رسیده بود مجددا با سیر صعودی به 58میلیون تومان رسید.
این فعال صنفی با انتقاد از تشدید رکود حاکم بر بازار فروشندگان گوشی موبایل، افزود: با گرانی مجدد دلار اکنون حداکثر روزی یک تا دو مشتری داریم اما در روزهای ابتدایی هفته که نرخ دلار سیر نزولی داشت، تعداد مشتریان به 5 تا 6مشتری افزایش یافت و اکنون اغلب مراجعه‌کنندگان به مغازه‌ها فقط در مورد قیمت گوشی سؤال می‌کنند اما خریدار نیستند. او خواستار تثبیت شرایط بازار گوشی تلفن همراه با تثبیت نرخ ارز شد و افزود: خرید و فروش در بازار موبایل که به‌دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش شدید قدرت خرید مشتریان، از ابتدای امسال رکود و کسادی را تجربه می‌کرد این روزها متاثر از نوسان نرخ ارز قفل شده و تکلیف معدود خریداران و فروشندگان گوشی مشخص نیست. این فروشنده گوشی موبایل، افزود: نوسان نرخ ارز موجب کاهش عرضه گوشی توسط شرکت‌های وارد‌کننده شده و از سوی دیگر فروشندگان نیز نگران هستند که با فروش اندک گوشی‌های موجود در مغازه، قادر به خرید و جایگزینی آن درصورت افزایش بی‌رویه نرخ دلار نباشند. با کاهش نرخ دلار مشتری هم بیشتر می‌شود و با افزایش نرخ دلار مشتریان کم می‌شوند.

بازار موبایل در انتظار تثبیت نرخ ارز
رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر تأثیرپذیری نرخ گوشی موبایل از قیمت ارز، گفت: بازار گوشی تلفن همراه در انتظار تثبیت نرخ ارز است و به‌نظر می‌رسد با مشخص شدن و تثبیت حدود قیمتی ارز تا شنبه هفته آینده، وضعیت قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل نیز تثبیت شده و میزان خریدو فروش افزایش یابد.
ابراهیم درستی افزود: شرایط بازار گوشی طی دو روز ابتدایی هفته جاری بهتر شد و قیمت برخی انواع گوشی موبایل به‌دلیل نزدیک‌شدن نرخ دلار به مرز 23هزار تومان حدود 3تا حتی بیش از 10میلیون تومان کاهش یافت اما با افزایش نسبی قیمت دلار از روز دوشنبه هفته جاری، قیمت‌ها مجددا سیر صعودی گرفت. نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور افزود: برخی سایت‌های خرید و فروش مجازی نیز با قیمت‌سازی‌ برای انواع گوشی تلفن همراه، مجددا به روند صعودی قیمت برخی انواع گوشی به‌خصوص برندهای مشهور دامن زدند اما خرید و فروش چندانی در بازار گوشی موبایل صورت نمی‌گیرد و خریداران و عرضه‌کنندگان موبایل چشم انتظار ثبات نسبی نرخ ارز و مشخص شدن وضعیت قیمت گوشی هستند. او با تأکید مجدد بر اینکه وضعیت بازار تا روز شنبه هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: متأسفانه برخی مقاومت‌ها برای کاهش قیمت گوشی موبایل در بازار وجود دارد اما باید بپذیریم که قیمت گوشی وابسته به نرخ ارز است و قیمت این محصول بستگی به میزان بازی نرخ ارز دارد.
به گفته او به‌نظر می‌رسد طی چند روز آینده وضعیت بازار گوشی موبایل با تثبیت نرخ دلار مشخص شود، باید دلار به بازار عرضه شود تا کف قیمت گوشی نیز مشخص ‌شود. به گفته او، اگر قیمت‌ها بی‌رویه افزایش یابد یا برخی شرکت‌های وارد‌کننده نخواهند کالاها را توزیع کنند با آنها برخورد می‌شود چرا که اکنون این شرکت‌ها به‌شدت تحت نظر هستند تا گوشی‌های موبایل وارداتی را به بازار عرضه کنند زیرا مغازه‌داران گوشی چندانی در اختیار ندارند که بخواهند احتکار کرده یا در بازار عرضه نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید