• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115205
+
-

کارآفرینی جوان تبریزی در جنوب شرق

کارآفرینان
کارآفرینی جوان تبریزی در جنوب شرق

فاطمه عباسی- خبرنگار

سینا سیدی‌راد 33ساله بود که به فکر راه‌اندازی کسب و کاری در زمینه تولید ماشین‌آلات و قطعات بتونی افتاد؛ جوانی اهل تبریز که زندگی کارمندی به مذاقش سازگار نبود و با دست خالی توانست کارگاهی کوچک راه بیندازد تا تحولی در زندگی‌اش ایجاد کند. او حالا به یکی از کارآفرینانی تبدیل شده که در بسیاری از روستاهای محروم سیستان‌وبلوچستان و کرمان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان شغل ایجاد کرده تا از مهاجرت‌شان جلوگیری کند.
سیدی راد که حالا 41سال دارد درباره آغاز فعالیتش به همشهری می‌گوید: «باور غلطی که در بین مردم وجود دارد، این است که فکر می‌کنند برای راه‌اندازی یک شغل نیازمند سرمایه هنگفت هستند، اما من ثابت کردم با دست خالی هم می‌توان به نتیجه رسید. من در اداره‌ای کار می‌کردم که ماشین‌آلات بتونی وارد می‌کرد. محصولات وارداتی هم قاعدتا گران بود و بسیاری از مراکز توان خرید این قطعات را نداشتند و از دستگاه‌های قدیمی و سنتی استفاده می‌کردند. آنجا بود که تصمیم گرفتم کارگاهی برای تولید این ماشین‌آلات راه‌اندازی کنم و با اندک پس‌اندازی که داشتم به همراه یکی از دوستانم مغازه‌ای کوچک اجاره و کار را شروع کردم.»  او اضافه می‌کند: «ساخت دستگاه‌های قطعات بتونی در کشور آلمان انجام می‌شود، اما ما توانستیم با مهندسی معکوس و تغییر قسمت‌های مهم و طراحی مجدد دستگاه‌ها، آنها را با قیمتی ارزان‌تر تولید کنیم.»
سیدی‌راد که حالا با یک گروه 15نفری فعالیت می‌کند، محصولات تولیدی‌اش را به شهرها و روستاهای محروم‌تر استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کرمان و با قیمتی اقتصادی و حتی به‌صورت قسطی می‌فروشد تا به قول خودش در روستاهای محروم شغل پایدار ایجاد کند: «دستگاه‌های ما از نوع اتومات و نیمه‌اتومات است و سعی می‌کنیم دستگاه‌هایی را برای روستاییان ارسال کنیم که کار کردن با آن برایشان آسان‌تر باشد. اکنون با بسیاری از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرارداد همکاری داریم و هدفمان این است که در بخش‌های محروم، مردم به‌ویژه جوان‌ها را پای کار بیاوریم تا مجبور نباشند برای پیداکردن کار به شهرها مهاجرت کنند. به‌طور مثال یک دستگاه بلوک‌زنی می‌تواند برای 3 یا 4نفر به‌صورت مستقیم و برای 10نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.»  این جوان تبریزی که به‌تازگی کتابی در زمینه کارآفرینی ترجمه کرده است، ادامه می‌دهد: «من معتقدم جوانان زیادی هستند که با ورود به این زمینه کاری می‌توانند برای خودشان کسب و کاری راه‌اندازی کنند و تا جایی که بتوانم کمک می‌کنم که به هدفشان برسند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید