• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123335
+
-

توسعه جنوب با محور جنوب

یادداشت
توسعه جنوب با محور جنوب

علی زینی‌وند- استاندار کرمان

کرمان، استان با ظرفیت و پهناوری است که تنوع اقلیمی و فرهنگی زیادی هم دارد. البته همانطور که نگاه جمهوری اسلامی، نگاهی عادلانه به همه اقوام و فرهنگ‌هاست باید با بهره‌مندی از این تنوع اقلیمی و فرهنگی به‌عنوان ظرفیت و سرمایه‌ای عظیم برای توسعه گام برداشت.
پهناور بودن و تنوع اقلیمی موجب شده است در سال‌های گذشته توسعه یکدستی در این استان اتفاق نیفتد و به همین دلیل باید برای توسعه متوازن کرمان وقت گذاشت و با تدوین طرح و برنامه و اسناد توسعه‌ای آیندگان را نیز متوجه این مسئله کرد.
زیرساخت و اشتغال، مهم‌ترین مفاهیمی است که در توسعه متوازن باید مورد توجه قرار گیرد؛ کاری که معین‌های اقتصادی در استان به‌ویژه در شهرستان قلعه‌گنج بر آن متمرکز شده‌اند و مدل بعدی این موفقیت هم در شهرستان منوجان و سایر شهرستان‌ها پیگیری خواهد شد.
معین‌های اقتصادی در 7شهرستان جنوبی استان کرمان به‌صورت جدی فعالیت می‌کنند تا بتوانند بخشی از مشکلات اشتغال این مناطق را حل کنند. در شرق و شمال استان هم این کار در حال انجام است، اما جنوب به توجه بیشتری نیاز دارد. با این همه، فعالیت معین‌های اقتصادی کافی نیست و جنوب به توسعه با محوریت جنوب نیاز دارد؛ محوریتی که می‌توان مهم‌ترین آن‌ را کشاورزی و معادن دانست. گرچه این منطقه قابلیت تبدیل شدن به قطب جدید صنعتی را هم دارد، اما تقویت کشاورزی به‌صورت مکانیزه، صنایع فرآوری برای افزایش ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری و سایر حوزه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری می‌تواند این بخش از استان پهناور کرمان را زودتر به توسعه نزدیک کند.
به همین دلیل اعمال مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در جنوب استان کرمان یکی از راهکارهاست و با توجه به اهداف تعریف شده برای رسیدن به توسعه متوازن، تمام دستگاه‌ها ملزم به ایجاد زیرساخت‌ و صدور مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن در چارچوب قوانین شده‌اند.
محیط‌زیست، منابع طبیعی، امورآب، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌هایی که مجوزشان برای طرح‌های سرمایه‌گذاری ضروری است باید در کوتاه‌ترین زمان پاسخگو باشند. جنوب استان در دفاع از نظام و نقش‌آفرینی در دفاع‌مقدس و پایداری در حفظ انقلاب و نظام زبانزد است و شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب کرده و پای آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همانند دیگر نقاط کشور ایستاده است. حالا برای توسعه این خطه از دیار کرمان به کمک همه دستگاه‌ها نیاز است. راه تولید و خلق ثروت برای توسعه این منطقه، داشته‌های طبیعی است. باید این داشته‌های طبیعی را از طریق آموزش و برنامه‌ریزی فعال و مردم منطقه را با تکمیل کردن چرخه اشتغال در این بخش توانمند کنیم. برای رسیدن به این هدف از همه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت می‌کنم. همه ما موظف هستیم در کنار سرمایه‎گذاران و کمک‌کننده به آنها باشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید