مائده امینی ـ روزنامهنگار
فروردین99 قرار نبود اینطور شروع شود. تا پیش از پذیرش ورود کرونا به ایران، تعداد زیادی بلیت هواپیما فروش رفته بود. قیمت بلیتهای نوروزی فروشرفته در دی و بهمنماه برای سفرهای داخلی و خارجی، بالا بود و بازار فروش آنها رونق داشت. در ابتدای اسفندماه اما ورق برگشت. با شیوع کرونا در ایران، 51درصد بلیتها کنسل شدند و تقاضا برای خرید بلیت و سفرهای داخلی در پایینترین حد خود قرار گرفت و برای سفرهای خارجی - با بستهشدن مرزها به صفر رسید. در ماههای ابتدایی مواجهه با این بحران، نرخ بلیت در خطوط هوایی مختلف به کف قیمتی خود نزدیک شد و تعداد زیادی از ایرلاینها را در آستانه ورشکستگی قرار داد. اردیبهشت سالجاری، انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران اعلام کرد که تنها تعدادی از مسیرهای مراکز استانی مسافر دارند و بهطور معمول هواپیماها با کمتر از ۵۰درصد ظرفیت خود پرواز میکنند. براساس گزارشهای منتشر شده در این انجمن، در بهار سال99، تقاضای مسافران برای انجام سفرهای هوایی بسیار کم شد و در بعضی هفتهها تنها یک یا دو مسیر هوایی در کشور تکمیل ظرفیت پرواز را تجربه کرد. اما حالا ماجرا اندکی فرق کرده است؛ دوباره پروازها از سر گرفته شده و قیمتها روند صعودی بهخود گرفته است. کرونا هم برای مردم عادی شد و هم برای مسئولان. اگرچه حجم سفرها نسبت بهمدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده اما دیگر بخش عمدهای از ناوگان هوایی کشور خالی از مسافر نیست. «یاتا» تجزیه و تحلیل جدیدی را منتشر کرده که نشان میدهد 25میلیون شغل تحتتأثیر کروناویروس در معرض نابودی است. زندگی 66میلیون نفر در جهان به صنعت حملونقل هوایی (سفر و گردشگری) وابسته است که در این بین،3 میلیون شغل مربوط به خطوط هوایی است. طبق سناریوی یاتا، پیشبینی میشود که خطوط هوایی در سال2020 در مقایسه با سال2019، بیش از 50درصد کاهش درآمد داشته باشند.
جولان کرونا در آسمان
با از سر گرفتهشدن پروازها، قیمت بلیت در خطوط هوایی داخلی کشور که از کف قیمتی خود پایینتر رفته بود، دوباره افزایش یافت
در همینه زمینه :