• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110917
+
-

طرح جدید استان‌سازی

در مجلس دهم جمعی از نمایندگان به‌دنبال تشکیل استان تهران جنوبی بودند و حالا در مجلس یازدهم جمع دیگری به فکر تشکیل استان اصفهان شمالی افتاده‌اند

طرح جدید استان‌سازی

پس از قریب به 2هفته از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای به جریان انداختن طرح تشکیل استان گلساران در مجلس، بالاخره دیروز این طرح در پایان نشست علنی بهارستان اعلام وصول شد. اعلام وصول این طرح در حالی صورت می‌گیرد که وزارت کشور مکررا اعلام کرده بنا و برنامه‌ای برای ایجاد استان جدید در دستور کار ندارد و به‌دلیل داشتن بار مالی فراوان تا اطلاع ثانوی هرگونه ایجاد تغییرات در تقسیمات کشوری منتفی است. همچنان‌ که اواخر مجلس دهم جمعی از نمایندگان به‌دنبال طرح ایجاد استان تهران جنوبی بودند حالا جمع دیگری از نمایندگان به فکر تشکیل استان اصفهان شمالی افتاده‌اند.
به‌رغم این اظهارنظر صریح وزارت کشور و حتی رد اعلام موافقت این وزارتخانه به‌عنوان متصدی امر به‌صورت ویژه با طرح تشکیل استان جدید گلساران، جمعی از نمایندگان استان اصفهان این طرح را به جریان انداختند و هیأت‌رئیسه مجلس نیز بدون هیچ مقاومتی در نشست دیروز پارلمان آن را اعلام وصول کرد.
اگرچه با اعلام وصول این طرح روند بررسی آن وارد مرحله قانون‌نویسی خواهد شد ودر نخستین گام رسمی به کمیسیون شوراها و امور داخلی به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود اما با تأکیدات صریح وزارت کشور بر عدم‌وجود برنامه برای تغییر در تقسیمات کشور، به‌نظر می‌رسد این طرح نیز به‌دلیل ناپختگی و عدم‌بررسی دقیق نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حیطه قانونگذاری، به شمار دیگر طرح‌های بی‌سرانجام مجلس اضافه شود.
پیش‌تر در بیستم شهریور‌ماه گذشته زهرا احمدی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفته بود همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم، وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تشکیل استان جدید در کشور ندارد.
او در مصاحبه‌ای که روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور قرار گرفته بود با اشاره به انتشار برخی اخبار و مصاحبه‌ها درخصوص تصویب طرح تشکیل استان جدیدی به نام گلساران یا اصفهان شمالی، گفته بود: پیش‌تر هم پس از طرح مطالب و مدعاهایی راجع به تشکیل استان‌های جدید در نقاط مختلف کشور، به صراحت اعلام و تأکید کرده‌ایم که اگرچه در حوزه تقسیمات کشوری، همواره مطالبات و تقاضاهایی برای تبدیل یا ارتقا مطرح است، ولی تغییر و تحولات تقسیماتی در سطح تشکیل استان جدید یا کاهش تعداد استان‌های کشور، مقوله‌ای کاملا تخصصی و دارای بار مالی فراوان است و در شرایط فعلی وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تشکیل استان جدید ندارد. وی تأکید کرده بود که این پیشنهاد هیچ‌گونه تطابقی با قانون تقسیمات کشوری ندارد.
به‌رغم مخالفت صریح وزارت کشور به‌عنوان متولی امر اما جمعی از نمایندگان که به‌دنبال ایجاد استان گلساران در شمال اصفهان هستند، دیروز این طرح را به جریان انداختند.

تشکیل استان جدید به نفع اصفهانی‌هاست
در همین راستا هم ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد با اشاره به اعلام وصول طرح استان گلساران از سوی هیأت‌رئیسه قوه مقننه گفت: تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری مطرح شده است. او بی‌توجه به تأکید وزارت کشور بر داشتن بار مالی ایجاد استان جدید افزود: هم‌اکنون ۵استان کشور باید تقسیم‌بندی شود و زمانی که کار با هزینه خوبی به سرانجام برسد، اخطار اصل۷۵ قانون اساسی برطرف می‌شود.
این عضو مجمع نمایندگان اصفهان گفت: در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری و همچنین حل مشکلات مردم، باید استان‌های اصفهان، کرمان و فارس به 2قسمت و استان سیستان بلوچستان به 3قسمت تقسیم شوند. ابوترابی تصریح کرد: نظر مسئولان استان‌ها، ملاک تقسیم این مناطق نیست. طرح تشکیل استان‌ها در مجلس مطرح شده و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
نماینده نجف‌آباد با اشاره به طرح استان گلساران گفت: طرح تشکیل استان گلساران، به نفع استان اصفهان بوده و باعث می‌شود بودجه برخی شهرستان‌های اصفهان از تهران تأمین شود.

   دغدغه‌های منطقه‌ای به‌جای کارهای ملی 
ابوترابی در حالی طرح استان جدید را به نفع استان متبوعش -اصفهان- می‌داند و بر آن تأکید می‌کند که داشتن نگاه منطقه‌ای و تلاش برای رفع مشکلات حوزه‌های انتخابیه و نداشتن نگاه ملی یکی از آفت‌های اصلی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی بوده است. اگرچه 290نماینده در بهارستان ازحوزه‌های مختلف وارد میدان می‌شوند اما آنها در پی ورود به مجلس، سوگند می‌خورند که نماینده همه مردم ایران باشند و برای مسائل ملی دور از بحث قومیت‌ها و منطقه‌هایشان ادای وظیفه کنند. در کنار این مهم یکی از شعارهای اصلی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی سال‌های اخیر کشور بود؛ شعاری که به‌نظر می‌رسد این روزها لابه‌لای دغدغه‌های منطقه‌ای و قومی نمایندگان رنگ باخته و دست‌کم به فراموشی سپرده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید