• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108615
+
-

شهرداری جدا از همه برنامه‌ها، نصب 50هزار پرچم تولید داخلی با پارچه‌های ایرانی را دنبال می‌کند

اهتزاز بیرق‌های سیاه در شهر

تهران با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آماده میزبانی از عزاداران حسینی شده است

درشهر
اهتزاز بیرق‌های سیاه در شهر


بیرق عزای حسین(ع) در سراسر پایتخت به اهتزاز درآمده است. بیلبوردها، پایه پرچم‌ها و دیگر المان‌های تهران سیاه‌پوش شده‌اند تا شهر آماده میزبانی از عزاداران حسینی باشد؛ آن هم در‌ماه محرمی متفاوت‌تر از سالیان پیش؛ چراکه عزاداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سوگوار شهادت سالار شهیدان و یاران باوفای‌شان خواهند بود.
به گزارش همشهری، آخر هفته پیش و هنوز ‌ماه محرم شروع نشده بود، بزرگ‌ترین پرچم سیاه کشور در اراضی عباس‌آباد تهران برافراشته شد؛ پرچمی هزارمترمربعی مزین به نام اباعبدالله‌الحسین(ع) که مقدمه‌ای بود برای آنکه تهران به مرور رخت عزا به تن کند. در این میان آنطور که شهردار تهران نیز گفت: «شهر برای ایام سوگواری با اقدامات شهرداری و همراهی استانداری و نیروی انتظامی آماده شده و پرچم‌ها و المان‌های متناسب با این روزها در جای‌جای شهر نصب شده است. برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تمهیدات بیشتری درنظر گرفته می‌شود.» 
پیروز حناچی افزود: «با نزدیک شدن به این 2روز، نقاط عطف فعالیت در میادین اصلی شهر بیشتر می‌شود. به‌طور نمونه در میدان امام‌حسین(ع) فضا برای مراسم عزاداری آماده شده است.» او با بیان اینکه تلاش شده تا تمام فضاهای روباز برای برگزاری مراسم مهیا شوند، گفت: «خوشبختانه اغلب هیئت‌ها هم خیلی خوب مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.»

تقویت یک سنت نیک
آماده‌سازی شهر برای محرم امسال نیز مانند هرسال در جریان است .این در حالی است که همزمان با فعالیت‌ها برای آماده کردن شهر برای تاسوعا و عاشورا، حاشیه‌سازی‌ها علیه شهرداری ادامه دارد. 
در همین راستا دیروز محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از رفتار برخی گفت: «چندی است که به‌صورت همزمان و سازمان‌یافته، نهادهای تبلیغاتی و سازمان‌های اطلاع‌رسانی، ازجمله برخی شبکه‌های صدا و سیما، در یک هماهنگی آشکار و نانوشته و غیرمتعارف، سعی در تخریب مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر نموده، که چرا در ایام عزای حضرت اباعبدالله(ع)، شهر سیاهپوش و تجهیز نشده و تمهید کافی نشده است؟ درحالی‌که گزارش‌های رسیده حکایت دارد، شهرداران مناطق، سازمان‌های متولی و معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری در مقایسه با سال‌های پیش، بیشترین تلاش را برای تکریم و تعالیم شهر تهران به‌کار بسته که موجب شفافیت و تشکر فراوان است. و آمار اقدامات نیز مؤید  این پیشرفت هم به‌صورت کمی و کیفی است.»  
غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در واکنشی توییتری نوشت: «زیر پرچم_سرخ_حسینی باید از این تشتت‌ها عبور کرد؛ تهران عزادار اباعبدالله است. 
شهرداری تهران مفتخر است به برپایی خیمه و پرچم سیاه عزای سیدالشهدا! تهرانی‌ها بدانند محرم امسال شهر رخت سیاه بر تن کرده و خادمان شما با وجود همه کمبودها، پرچم عزا را در جای‌جای شهر علم می‌کنند.» همین توییت باعث شد تا محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز به مسئله واکنش نشان دهد و در رشته توییتی بنویسد: «معاونت اجتماعی شهرداری، مسیری را آغاز کرده تا سنت نیک گذشته که مردم خود، در اعیاد مذهبی ریسه می‌کشیدند و در عزا، سیاهپوش می‌کردند، تقویت شود. 
براساس همین سیاست، شهرداری می‌بایست وظیفه تامین زیرساخت و تسهیلگری و پشتیبانی را بر عهده بگیرد. مسجد نیز به‌عنوان مرکز محله و اصناف به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر محلی، باهم بخش مهمی از ریسه‌کشی و سیاهپوش کردن محلات را بر عهده گرفته‌اند که این فعالیت از عید غدیر امسال اجرا شده و در محرم ادامه پیدا خواهد کرد. در محرم هم بناست 50هزار پرچم مشکی در اختیار کسبه قرار گیرد.» 
او ادامه داد: «شهرداری تهران، پرچم‌های تهیه‌شده را در اختیار مساجد منتخب می‌گذارد و کسبه‌ای که مایل هستند، خود پرچم را نصب می‌کنند و اگر میله پرچم هم نصب نشده بود، شهرداری‌های مناطق با کمک بسیج شهرداری، میله را هم نصب خواهد کرد. اما کار اصلی با خود مردم و کسبه است.» 
براساس این گزارش نکته مهم در تولید و توزیع و نصب پرچم‌های سیاه این است که امسال در تهیه پرچم‌ها، با توجه به شرایط کرونایی و مسائل اقتصادی، مواداولیه در بازار کم است، اما شهرداری در تهیه 50هزار پارچه مشکی منقش به شعار «ما ملت امام حسینیم»، آن هم با بهره‌گیری از تولیدکننده ایرانی و پارچه ایرانی در تلاش بوده و هست. توزیع این 50هزار پرچم، جدای از فعالیت‌های گسترده‌ای است که شهرداری‌های مناطق و سازمان زیباسازی درخصوص آماده‌سازی فضای محیطی شهر انجام داده و خواهند داد.


این خبر را به اشتراک بگذارید