• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102258
+
-

تبدیل ولیعصر به «خیابان کامل» برای ثبت جهانی

تبدیل ولیعصر به «خیابان کامل» برای ثبت جهانی

 محمد سرابی- خبرنگار

درختانی که در چند سال گذشته در خیابان ولیعصر کاشته شده بودند در خاک ریشه زده و امسال صاحب برگ و بار شده‌اند. شاید با این کار بخشی از چنار‌های قدیمی این خیابان احیا شوند. به گزارش همشهری، 2 هفته پیش شهردار تهران از پیگیری‌ برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال 99خبر داد. او گفت که ثبت جهانی خیابان ولیعصر وارد لیست موقت شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی پیگیر این موضوع هستند. موضوع دیگری که پیروز حناچی پیش از آن درباره این خیابان مطرح کرده بود به سامانه حمل‌ونقل در آن ارتباط پیدا می‌کرد. بر این اساس قرار بود در بخشی از این خیابان طرح خیابان کامل با تمام روش‌های حمل‌ونقل اجرا شود. این درحالی است که انجام همه این طرح‌ها درحالی‌که خیابان ولیعصر محل رفت‌وآمد روزانه شهروندان است کار آسانی نخواهد بود.
معاون شهرسازی شهرداری تهران اما درباره تبدیل خیابان ولیعصربه خیابان کامل می‌گوید: «خیابان کامل به خیابانی گفته می‌شود که برای همه اقشار جامعه اعم از پیاده، سواره و استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی بهسازی شود؛ به‌گونه‌ای که همه بتوانند ترددی ایمن و آسان داشته باشند و علاوه بر گذراندن اوقات فراغت به فضاهای کار و تجاری نیز دسترسی داشته باشند».
عبدالرضا گلپایگانی می‌افزاید: «در این راستا شورای راهبردی به ریاست شهردار تهران و نمایندگان شهرسازی، زیباسازی، فضای سبز، فنی عمرانی، اجتماعی، حمل‌ونقل و ترافیک و نمایندگان شورای شهر تشکیل شده است تا وضعیت بهسازی و ساماندهی خیابان ولیعصر را راهبری کنند». او بیان می‌کند: «خیابان ولیعصر با 18کیلومتر طول و اختلاف ارتفاع 500متری از میدان راه‌آهن تا تجریش، ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به خیابان کامل را دارد و برهمین اساس به‌دنبال انطباق چارچوب‌های خیابان کامل در محور ولیعصر هستیم».
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه بهبود کیفیت وضعیت خیابان ولیعصر از ابعاد مختلف در دستور کار قرار دارد، ادامه می‌دهد: «با راه‌اندازی خانه مینایی به‌عنوان پایگاه خیابان، گام‌هایی برای خواناسازی و تهیه نقشه فرهنگی خیابان برداشته شده و در گام نخست در 40نقطه خیابان ولیعصر و در جاهایی که رویدادی رخ داده خواناسازی مکان رویدادها انجام شده است. بر این اساس پایه‌هایی در مکان‌هایی که در آنجا رویدادی در خیابان ولیعصر رخ داده نصب شده و شهروندان می‌توانند با استفاده  از « QRC» در مورد اتفاقات رخ داده در آن محل و شناخت نقاط و ساختمان‌های شاخص خیابان ولیعصر اطلاعات کسب کنند».
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه مرمت و بهسازی پیاده‌روی خیابان ولیعصر، طراحی و تعبیه مبلمان مناسب، بهبود نمای ساختمان‌های جداره نیز در دستور کار سازمان زیباسازی قرار دارد، می‌گوید که به‌عنوان پایلوت، بهسازی نمای ساختمان‌های حد فاصل چهارراه ولیعصر تا چهارراه جمهوری در حال انجام است. این مدل با مشارکت صاحبان املاک است، بهسازی نماها در همه خیابان‌ها گسترش می‌یابد. ازسوی دیگر درختکاری سال گذشته در‌ماه اسفند و درشرایطی که انتشار بیماری کرونا باعث کاهش فعالیت‌ها در شهر شده بود مطابق تقویم کاری انجام شد و اکنون این چنارهای تازه، حسابی شاخ و برگ داده‌اند. گلپایگانی دراین‌باره می‌گوید: «در 2سال گذشته وضعیت درختان خیابان بهبود یافته، در این 2 سال 3300درخت با سن 10تا 15سال و محیط بُن نزدیک به 50سانتی‌متر توسط سازمان بوستان‌ها کاشته شده است که در نوع خود کار کم‌نظیری بوده است». معاون شهرسازی شهرداری تهران درباره وضعیت بازنگری در طرح تفصیلی خیابان ولیعصرنیز با بیان اینکه سال گذشته موضوع 3متر عقب‌نشینی اجباری در خیابان در کمیسیون ماده 5لغو شد، می‌‌افزاید: «البته در مورد بازنگری در طرح تفصیلی بدنه خیابان ولیعصر چند شرکت مشاور بررسی و کارشناسی کرده‌اند که با جمع‌بندی و نهایی کردن به‌زودی برای تصویب به کمیسیون ماده 5شورای‌عالی شهرسازی و معماری فرستاده می‌شود».
نزدیک یک دهه قبل خیابان ولیعصر در بخش بزرگی از آن به‌صورت یک‌طرفه درآمده که در این مدت تغییرات زیادی در سامانه‌های ترافیکی شهر ایجاد شده و شبکه مترو گسترش یافته است. 
گلپایگانی در این‌باره نیز اظهار می‌کند: «این خط هم یکی از کارآمدترین خطوط اتوبوسرانی است که با کمک و همفکری معاونت حمل‌ونقل، احتمال بازنگری در بی‌آرتی بخشی از خیابان با توجه به‌وجود مترو وجود دارد. احتمالا با حذف بخشی از خطوط بی‌آرتی در قسمتی از محور ولیعصر بتوان امکان تردد دوطرفه را فراهم کرد و این تصمیم به بررسی کارشناسی بیشتر و توجه به خواست شهروندان بستگی دارد».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید