• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228581
+
-

معاون آمادگی و عملیات سازمان مدیریت بحران ، ایمنی مهمانی غدیر را همه‌جانبه عنوان می‌کند

رویدادی چند میلیون نفری با ایمنی کامل

رویدادی چند میلیون نفری با ایمنی کامل

برگزاری ایمن وبدون مشکل مهمانی۱۰کیلومتری غدیرازموضوعاتی بود که ازماه‌‌ها قبل ازبرگزاری مراسم مورد توجه برگزار کنندگان این رویداد، ازجمله مسئولان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران قرار گرفت. در این راستا قبل از برگزاری مراسم، تهیه و ابلاغ دستورالعمل ایمنی مراسم 10کیلومتری جشن عید غدیر در اولویت برنامه‌های سازمان مدیریت بحران قرار گرفته بود. دراین گزارش «صمیم مرادی روزبهانی» معاون آمادگی وعملیات این سازمان به تشریح و بیان شاخص‌های این دستورالعمل و اقدامات انجام شده برای تامین آرامش و ایمنی شهروندان پرداخته است.

سازه‌های موقت اما ایمن
بیش از۲هزار و ۵۰۰ موکب، سازه و استیج‌های موقت درمسیرمهمانی 10کیلومتری عید غدیربه شهروندان خدمات‌رسانی کردند. ایمنی این سازه‌ها از اولویت‌های مراسم با جمعیت میلیونی بود. به همین دلیل پیش ازبرگزاری این مراسم و درحین برگزاری این جشن بزرگ نیروهای سازمان مدیریت بحران ازاین موکب‌ها و استیج‌ها بازدید کردند.معاون آمادگی وعملیات سازمان مدیریت بحران در این‌باره می‌گوید:«تهیه وابلاغ دستورالعمل موارد ایمنی درحین برپایی مراسم توسط سازمان مدیریت بحران انجام  و سازه‌های موقت شامل موکب‌ها، استیج‌ها وغرفه‌ها از نظر ایمنی تایید شدند.»

فعال‌سازی مرکز عملیات اضطراری
یکی ازکارهای شاخص مراسم جشن عید غدیرامسال فعال‌سازی مرکزعملیات اضطراری است. در این مرکز نیروهای امدادی در آماده باش کامل برای ورود به عملیات احتمالی در حین برگزاری مراسم بودند.«صمیم مرادی روزبهانی» در این‌باره می‌گوید:«همزمان با این اقدام اعلام آماده باش کامل به ادارات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درمناطق 22گانه داشتیم. درطول مسیر استقرار خودروهای فرماندهی انجام شد تا در کوتاه‌ترین زمان  نسبت به رفع مشکلات ایمنی در طول مسیر و محورهای منتهی به آن اقدام شود. »

طراحی غرفه‌های ستاد گمشدگان
یکی ازدستاوردهای برگزاری این مراسم‌ها دسترسی به تجاربی است که مدیران شهری از آن برای هرچه بهتر شدن اجرای مراسمی مانند غدیراستفاده می‌کنند. معاون آمادگی وعملیات سازمان مدیریت بحران شهرداری درباره این تجربه‌‌ها به موضوع دقیقی اشاره می‌کند :«درسال‌های گذشته افراد زیادی حین استفاده ازخدمات موکب‌ها وغرفه‌ها ازاطرافیان خود جدا می‌شدند. برخی ازآن‌ها کودکان وسالمندان بودند. امسال غرفه‌هایی برای ستاد گمشدگان درجای جای مسیرتعبیه شد تا افرادی که در این زمینه نیاز به کمک‌رسانی دارند درمدت زمان کمتری گمشده خود را پیدا کنند.»

هماهنگی کامل با دستگاه‌های امدادی
روزبهانی به هم افزایی ایجاد شده میان دستگاه‌‌های مرتبط با موضوع ایمنی و انتظامی در رویداد مهمانی1۰ کیلومتری غدیر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:«امسال هماهنگی میان دستگاه‌های امداد‌رسانی به حد مطلوبی رسیده است؛ به طوری که همکاران ما درصورت لزوم همزمان وهماهنگ با نیروهای هلال احمر، راهور، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس عملیات امدادی وانتظامی ارائه کردند.»خودروهای این عزیزان نیزدرمسیرجانمایی شدند تا شهروندان درصورت نیازبتوانند درمدت زمان کمتری ازخدمات امدادی آن‌ها استفاده کنند.محل استقرار این نیروها در نقشه های هماهنگی بین نیروها مشخص شده تا خود این افراد بتوانند از کمک همدیگر در زمان استاندارد تعیین شده بهره مند شوند.»

دستورالعمل هماهنگی به مترو و اتوبوسرانی
ضرورت‌هایی برای بخش حمل ونقل پیش‌بینی شد که اجرای آن‌ها ایمنی بیشتر شهروندان را به دنبال داشت. معاون آمادگی و عملیات سازمان مدیریت بحران با بیان این که تسهیل تردد شهروندان ازمهم‌ترین نکات ایمنی دراین مراسم بود ادامه می‌دهد:«با مسئولان مترو و اتوبوسرانی هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا سهولت تردد شهروندان امکان پذیرشود.ازدحام جمعیت درایستگاه ها وخیابان های منتهی به مسیر می‌تواند ایمنی مراسم را کاهش دهد. به همین دلیل خواستار افزایش تعداد قطارها و اتوبوس‌ها وهمین طور کمتر شدن فواصل زمان حرکت آن‌ها شدیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید