• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102103
+
-

گزارش از دنیای سیاهان

ناداستان‌هایی از تبعیض نژادی در آمریکا

گزارش از دنیای سیاهان


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

درحالی‌که غم و اندوه ناشی از کشته شدن سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا و به‌ویژه کشته شدن جورج فلوید خشم سراسری و اعتراض‌‍‌های گسترده‌ای را در آمریکا و سایر نقاط دنیا در پی آورده است، کتاب‌هایی که نویسندگان سیاهپوست درباره تجربیات خود از زندگی در جامعه آمریکا نگاشته‌اند بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از آفریقایی - آمریکایی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری جمعی استفاده کرده‌اند تا خواستار این شوند که اقدامات مشخص و مؤثری به‌منظور برقراری برابری نژادی در آمریکا صورت گیرد. در این گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز به مجموعه‌ای از کتاب‌های غیرداستانی تأثیر‌گذار در زمینه تبعیض نژادی در آمریکا از نگاه خود نویسنده و با توجه به تجربیات وی پرداخته. این کتاب‌ها اغلب به‌تازگی انتشار یافته‌اند و حاوی وقایعی هستند که در سال‌های اخیر در جامعه آمریکا رخ داده است. این کتاب‌های غیرداستانی به اعتبار نگارنده گزارش لس‌آنجلس‌تایمز به مخاطبان در درک وضعیت سیاهپوستان در جامعه آمریکا کمک می‌کند.




سرانجام می‌خواهی درباره نژاد سخن بگویی
اثر ایجئوما ااولو

ایجئوما ااولو در این کتاب از علاقه خود به مواردی که فرهنگ سیاهان به وی عرضه کرده، می‌گوید. او در این کتاب از علاقه خود به موسیقی جاز و آشپزی در فضای باز که ازجمله موارد ویژه و برجسته فرهنگ سیاهپوستان آمریکاست سخن به میان می‌آورد. اما از سویی دیگر او درباره رفتارهای نامناسبی که با سیاهان آمریکا در سیاتل می‌شود نیز در کتاب خود نوشته است.
 او همچنین درباره تجربیات خود از موارد متعدد تبعیض نژادی در شهر سیاتل جایی که سیاهان زیادی زندگی نمی‌کنند نوشته است.






مردانی که از بین بردیم  
جسمین وارد

جسمین وارد، رمان‌نویس مشهور آمریکایی است که تا‌کنون به‌خاطر رمان‌های خود جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است. کتاب «آواز اجساد بی‌گور» ازجمله کتاب‌های وی است که توسط سعید کلاتی به فارسی برگردانده شده است. او اما کتاب جدید خود را  که نوعی خاطره‌نویسی است، اینگونه توصیف کرده: درباره سکوت... خشم و غم شدید سرکوب شده ما. او در این کتاب زندگی خود را با زندگی 5مرد از جامعه خود مقایسه می‌کند که همگی آنها در نتیجه تبعیض نژادی در آمریکا حان خود را از داده‌اند. یکی از آنها برادر خود وی بود. مردانی که از بین بردیم در واقع مرثیه‌ای‌ است که جسمین وارد برای این مردان سروده است.





محاسباتی برای بقا
میچل اس جکسون

نام این کتاب خاطره‌نویسی اشاره دارد به محاسباتی که جکسون در زمان جوانی به‌طور روزمره درباره زندگی خود انجام می‌داده است. جکسون در این کتاب به نوعی به مرور خاطراتی از خود و خانواده و اسلافش پرداخته است.
 او در این کتاب خواننده را همراه خود به زندگی خانواده گسترده خویش وارد می‌کند، او در این کتاب به این مسئله اشاره می‌کند که خانواده‌اش در زمان «مهاجرت بزرگ» به آمریکا آمده‌اند. او درباره مواجه شدن اعضای خانواده خود با سیستم قضایی آمریکا و استراتژی‌ای که این خانواده به‌منظور بقا در شرایط سخت مهاجرت در پیش گرفته بودند، نیز در این کتاب نوشته است. او همچنین شرحی درباره مسیر دشوار نویسنده شدنش را در این کتاب ارائه می‌دهد.





قوانین جدید جیم کرو
میشل آلکساندر

در این کتاب به دورانی که قوانین تبعیض‌آمیز و کاستوار جیم کرو در ایالت‌های جنوبی آمریکا اعمال می‌شد، اشاره شده است. بر مبنای قوانین جیم کرو، جوامع سیاهان آمریکایی به‌طور کامل از سفیدپوستان جدا شده بودند و سیاهپوستان حق نداشتند به مدرسه سفیدپوستان بروند و حتی از سوار شدن به اتوبوس نیز منع شده بودند. بعدها تصویب قانون شهروندی و قانون رأی دادن سبب شد تا آن قوانین سفت و سخت تبعیض آمیر لغو شوند. میشل آلکساندر که به تدریس در دانشگاه اشتغال دارد، در کتاب خود با استناد به مستندات کنونی نتیجه‌گیری کرده که سیاست‌های مبنی بر دستگیری‌ها و صدور احکام حبس گسترده و بر پایی دادگاه‌هایی که به‌طور نابرابر به اتهامات رسیدگی می‌کنند سبب ظهور  وبروز دوباره و غیررسمی قوانین جیم کرو در آمریکا شده است.





بیچارگی در نیویورک
داریل پینکنی

 پینکنی یکی از همکاران مجله نقد کتاب در نیویورک است. او همچنین به‌عنوان یک رمان‌نویس فعالیت دارد. او در کتاب بیچارگی در نیوریوک مجموعه‌ای از مقالاتش را گردآوری کرده است. این مقالات به نقد فرهنگی و نگاه عمیق به پدیده تجربه سیاهپوستان از زندگی در آمریکا احتصاص دارد. او در این کتاب همچنین به میراث باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا می‌پردازد و به تفکراتش درباره زندگی به‌عنوان یک روشنفکر سیاهپوست می‌پردازد.







چیزهایی که مردمان سفیدپوست را ناراحت می‌کند
مایکل بنت و دیو زیرین

 مایکل بنت که سابق بر این از ورزشکاران حرفه‌ای مشهور فوتبال آمریکایی بوده در این کتاب به سال‌های حضور موفقیت‌آمیزش در تیم ان‌سی‌ای‌ای می‌پردازد. او همچنین به این مسئله اشاره دارد که در جریان اعتراضات سال2017 بازیکنان فوتبال حرفه‌ای آمریکا با اعتراضات سیاهپوستان همبستگی نشان داده بودند.







پانسیون
لی استرینگر

 استرینگر پیش‌تر در کتاب زمستان بزرگ مرکزی، درباره تجربیات بی‌خانمانی خود نوشته بود. در کتاب پانسیون اما او ماجراهای سال‌های اولیه زندگی با مادرش و سختی‌های حضور در کلاس درس مدرسه را روایت می‌کند. او در زمان تحصیل در مدرسه به دانش‌آموزی مشهور شده بود که در خطر (اخراج) قرار دارد. در این کتاب نویسنده با مرور خاطراتش تلاش کرده است در مقاطعی خواننده خود را با روایت وقایعی عجیب شگفت زده کند و همزمان نیز از طنز خاصی استفاده کرده است.






شهروند
کلودیا رانکین

 کلودیا رانکین در این کتاب که مجموعه‌ای وزین از شعار و مطالب منظوم است روایت‌هایی از وقایعی که به‌دلیل وجود تبعیض نژادی در آمریکا بر وی رفته، ارائه داده است. او همچنین در این کتاب به وقایع مربوط به توفان کاترینا (که به شهر نیو اورلئان با جمعیت بالای سیاهپوست آسیب و خسارت‌های فراوان وارد آورده بود) و بدنام کردن سرنا ویلیامز زن شماره یک تنیس جهان و کشته شدن سیاهپوستان توسط پلیس پرداخته است. کتاب شهروند، خوانندگانش را در دنیایی از غم و درد غرق می‌کند، با این حال نثر زیبا و شیوای نویسنده تا حد زیادی آلام این درد و غم را کم می‌کند.






سنگین
  کیسی لیمون

لیمون در سال2011 مقاله‌ای با عنوان چگونه به آرامی خود و دیگران را در آمریکا بکشید، انتشار داده بود و از این زمان به‌عنوان یک متفکر نامش مطرح شده بود. او در این کتاب به وزنه سنگین نابرابری در جامعه آمریکا، خشونت جنسی و علقه‌های خانوادگی می‌پردازد. خیلی از فصل‌های این کتاب را او به‌طور مستقیم خطاب به مادرش نوشته و به وقایع غمبار و دردناکی که در جامعه آمریکا رخ می‌دهد، اشاره کرده است.








برادران و مراقبان
جان ادگار ویدمن

 ویدمن از پرکارترین نویسندگان در زمینه نگارش آثاری درباره تبعیض نژادی است. او تا‌کنون 21کتاب داستانی و غیرداستانی درباره تجربیات سیاهان در جامعه آمریکا نگاشته است. او در این کتاب درباره دوران بزرگ شدنش در پیتسبورگ و مسیر دشوار آکادمیکی که تا دستیابی به یک زندگی روشنفکرانه طی کرده اشاره کرده است. او می‌نویسد که در طول این مسیر همواره مانع بزرگ تبعیض نژادی پابرجا بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید