• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188494
+
-

«جان سیاهان»، 55سال پس از مارتین لوترکینگ

فعالیت مارتین لوترکینگ اگرچه در رفع تبعیض نژادی از قوانین آمریکا تأثیر زیادی داشت، اما سیاهان آمریکایی همچنان برای حقوق برابر در حال نبردند

جهان‌نما
«جان سیاهان»، 55سال پس از مارتین لوترکینگ

55سال پس از ترور «مارتین لوترکینگ جونیور»، رهبر جنبش مدنی حقوق سیاه پوستان آمریکا، همچنان حقوق مدنی سیاهان در این کشور مورد بحث و نزاع است. ترور مارتین لوتر کینگ در 4آوریل 1968، در شهر ممفیس به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت و بزرگ‌ترین شهر ایالت تنسی روی داد و قتل او به موجی از شورش‌ها در سراسر آمریکا ازجمله در واشنگتن دی سی، بالتیمور، شیکاگو و کانزاس سیتی دامن زد.
در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۴، کینگ به‌خاطر مبارزه با نابرابری نژادی از طریق مقاومت بدون خشونت، برنده جایزه صلح نوبل شد. او در سال ۱۹۶۵ به سازماندهی ‌راهپیمایی‌های سلما به مونتگمری کمک کرد. کینگ در سال‌های پایانی زندگی‌اش، تلاش و تمرکز خود را به مقابله با فقر، سرمایه‌داری و جنگ ویتنام نیز تسری داد.
لوترکینگ هنگام ترور 54ساله بود و آنگونه که روزنامه اسپانیایی زبان الپائیس گزارش داده، مرگ او خلأ بزرگی در جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکایی ایجاد کرد؛ هرچند پیام او برای جامعه‌ای برابر همچنان الهام‌بخش شهروندان آمریکایی است. کینگ با برگزاری چند راهپیمایی‌ بزرگ حق رأی و حقوق کار برای اقلیت‌ها را با استفاده از مقاومت غیرخشونت‌آمیز در ساختار جامعه آمریکایی نهادینه کرد و قوانین «جیم کرو» را به چالش کشاند. قوانین جیم کرو، قوانینی ایالتی و غیرفدرال بودند که بین ۱۸۷۶ و ۱۹۶۵ در شهرهای مختلف به تصویب رسید و به‌صورت غیررسمی جداسازی نژادی در همه تأسیسات عمومی ایالات جنوبی را با شعار «جدا ولی مساوی» امکان‌پذیر کرده بود. این جدایی در عمل باعث شده بود تا موقعیت اجتماعی سیاه پوستان آمریکایی از سفیدها پایین‌تر باشد و ضررهای اقتصادی، آموزشی و اجتماعی متوجه آنان شود. جدایی نژادی در جنوب آمریکا در مسکن، امور بانکی، موقعیت‌های شغلی، جداسازی نژادی مدارس دولتی، اماکن عمومی و حمل‌ونقل عمومی اعمال می‌شد و حتی دستشویی‌ها، رستوران‌ها و آبخوری‌ها نیز برای سفیدها و سیاهان جدا شده بود. جنبش غیرخشونت آمیزی که مارتین لوتر کینگ در آمریکا پایه‌گذاری کرد اگرچه انقلاب بزرگی را در وضعیت حقوق سیاه پوستان با لغو قوانین ن‍ژادپرستانه ایجاد کرد، اما امروزه وجود جنبش‌های مشابهی مانند «جان سیاهان مهم است» که به سازماندهی اعتراضات علیه کشته شدن سیاهپوستان به‌دست نیروهای پلیس می‌پردازد، نشان‌دهنده حل‌نشدن کامل مسئله تبعیض نژادی در جامعه آمریکایی است.
حتی از همان ابتدای ترور مارتین لوتر کینگ نیز، خانواده او این ترور را به‌عنوان بخشی از توطئه با دخالت دولت واشنگتن ارزیابی کردند و جاسوسی اف‌بی‌آی از کینگ درباره گرایش کمونیستی احتمالی او را دلیلی بر مداخله دولت آمریکا در ترور کینگ عنوان کردند، اگرچه روایت رسمی پلیس آمریکا حکایت از آن دارد که رهبر جنبش سیاه پوستان به‌دست فردی بنام جیمز ارل ری ترور شده که 2‌ماه بعد نیز فرد قاتل در فرودگاه لندن شناسایی و دستگیر شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید