• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101157
+
-

250ساختمان شهرداری هوشمند می‌شوند

گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه همشهری با شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به مناسبت روز بهره‌وری و بهینه‌سازی‌ مصرف

250ساختمان شهرداری هوشمند می‌شوند


پریسا امیرقاسم خانی ـ خبرنگار

 برخی تصور می‌کنند منابع انرژی‌های مصرفی مانند برق، گاز و... بی‌پایان نیستند، اما این منابع بالاخره یک‌روز تمام می‌شوند و به محض پایان، کشور، شهر و شهروندان دچار مشکلات عدیده خواهند شد. برای همین در دنیا روزی به نام روز «بهره‌وری و بهینه‌سازی‌ مصرف» اختصاص دادند تا به ضرورت کنترل مصرف انرژی بپردازند. در ایران اول خرداد‌ماه هر سال مختص این روز است، متأسفانه سرانه مصرف انرژی‌های سوختی در کشور ما بسیار بالاست. طی دهه‌های اخیر این مصرف انرژی نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه وارد سیر صعودی خود شده و طبق گفته کارشناسان در 2‌دهه اخیر مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور سه برابر افزایش پیدا کرده و متوسط سالانه مصرف انرژی رشدی 10درصدی داشته است. این افزایش مصرف انرژی نیاز به اقدامات مدیریتی دارد. به همین منظور با شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به مناسبت نزدیک‌شدن به روز بهره‌وری و بهینه‌سازی‌ مصرف، گفت‌وگوی اختصاصی ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانید:


چرا در کشور ما مصرف سالانه انرژی و اتلاف آن رشدی 10درصدی داشته است؟
افزایش مصرف انرژی و اتلاف آن در کشور ما به‌خصوص در 2 دهه اخیر دلایل بسیاری دارد. ولی از مهم‌ترین آنها می‌توان به فناوری‌های قدیمی صنایع، ساختارهای قدیمی و فرسوده در تولید انرژی، ارزان بودن قیمت سوخت، وجود منابع فسیلی، نبود فرهنگ بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی، نبود آموزش‌ها و آشنا نبودن مردم با موضوع بهره‌وری و بی‌توجهی به مصرف بهینه انرژی اشاره کرد.
افزایش مصرف انرژی چه تأثیری بر محیط‌زیست شهرهای ما خواهد گذاشت؟
 باعث می‌شود ما منابع انرژی مان را بی‌رویه از دست بدهیم و با این کار باعث انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در کشور خواهیم شد که این خود باعث ایجاد انواع بیماری‌ها برای شهروندان می‌شود و در نهایت سلامت شهر را دچار بحران خواهد کرد.
بیشترین مصرف انرژی در کدام بخش از کشور اتفاق می‌افتد؟
40درصد از مصرف انرژی کشورما در بخش ساختمان است. بنابراین برای کاهش مصرف انرژی باید در بخش ساختمان متمرکز شویم. شما درنظر بگیرید کشور ما با جمعیت 80میلیون نفری معادل کشوری با جمعیت یک میلیارد نفری انرژِی مصرف می‌کند و مصرف انرژی در ساختمان بین دو و نیم تا چهار برابر بیشتر از سایر کشورهای دنیاست.
مدیریت شهری چه تمهیدی برای این معضل داشته است؟ 
در شهرداری تهران متولی کاهش مصرف انرژی، اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران است که مطابق تکالیفی که از سمت شورای شهر به این اداره ابلاغ شده است، در ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران کاهش مصرف انرژی را پیگیری می‌کند. اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری در این‌باره یکسری اقدامات را انجام داده است. این اقدامات در جهت تکالیفی است که در اسناد بالادستی برنامه سوم توسعه شهر تهران برای بهینه‌سازی‌ مصرف منابع انرژی و آیین‌نامه مدیریت سبز دولت درنظر گرفته شده است.
اقداماتی که اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهری در زمینه کاهش مصرف انرژِی انجام داده است، چیست؟
 مطابق ماده 26، برنامه توسعه شهر تهران هدف‌گذاری شده که شهرداری تهران سالانه 10درصد مصرف انرژی را در ساختمان هایش کاهش بدهد که رقم قابل توجهی است. بر همین اساس سال گذشته به روی تعداد 560ساختمان شهرداری اقدامات ممیزی انرژِی را که همان کنترل مصرف برق، گاز، سیستم سرمایش و گرمایش است، انجام داده است که یک نوع اصلاح الگوی مصرف است.
برنامه جدید شما برای سال پیش رو چیست؟
 برای امسال روی تعداد 250ساختمان تحت تملک شهرداری ممیزی انرژی انجام دادیم. ولی در سال 1399ما ممیزی اصلی انرژی را داریم. قرار است امسال بازطراحی و اجرای سیستم هوشمند مدیریت انرژی را انجام بدهیم و علاوه بر بهینه‌سازی‌ مصرف انرژِی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی و تامین 2درصد از کل انرژی مصرفی در فضاهای تحت مدیریت شهرداری تهران را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید