• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100706
+
-

آیا دچار شدن به کرونا باعث مصونیت در برابر آن می‌شود؟

پزشک همشهری
آیا دچار شدن به کرونا باعث مصونیت در برابر آن می‌شود؟

علی ملائکه _  روزنامه‌نگار و پزشک

یکی از پرسش‌ها درباره ویروس کرونا این است که آیا افرادی که دچار عفونت با این ویروس می‌شوند و بهبود می‌یابند، در برابر آن مصونیت پیدا می‌کنند یا نه؟ پاسخ را باید در کارکرد آنتی‌بادی‌ها در بدن جست‌وجو کرد. آنتی‌بادی‌ها مولکول‌های زیستی تخصص‌یافته‌ای هستند که دستگاه ایمنی در پاسخ به عفونت با یک عامل بیماری‌زای معین می‌سازد.آزمایش‌های سرولوژی وجود همین آنتی‌بادی‌ها را در خون افراد تشخیص می‌دهند. اما مشکل این است که همه آنتی‌بادی‌های تولیدشده در بدن بیماران جزو «آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده» نیستند که با اتصال به سطح ذرات ویروسی مانع از حمله آنها به سلول‌های بدن شوند.

دانشمندان هم‌اکنون دقیقا نمی‌دانند کدامیک از آنتی‌بادی‌های تولیدشده در بدن بیماران بهبودیافته باعث ایجاد محافظت در برابر ویروس جدید کرونا می‌شوند. همچنین هنوز روشن نیست چه غلظتی از آنتی‌‌بادی‌ها در خون افراد لازم است تا باعث مصونیت واقعی افراد شود.
یک پرسش دیگر این است که کدامیک از بهبودیافتگان کووید-۱۹ میزان بالای ایمنی نسبت به ویروس دارند و مصونیت آنها تا چه مدتی طول می‌کشد. برای مثال، آیا پاسخ ایمنی در افرادی که علائم خفیفی دارند یا بی‌علامت هستند، به همان اندازه پاسخ ایمنی در افراد دچار بیماری شدیدتر قوی و بادوام هست یا نه؟
با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا تازه چند‌ ماه است که شروع شده است، پاسخ به این پرسش‌ها هنوز به‌طور کامل داده نشده است، اما برخی از یافته‌های مقدماتی امیدوارکننده بوده‌اند. ازجمله یک بررسی در چین روی ۱۴بیمار با علائم نسبتا خفیف کووید-۱۹ نشان داد که میزان بالای آنتی‌بادی‌ بر ضد ‌ویروس کرونا در خون ۱۳بیمار 2هفته پس از مرخص شدن از بیمارستان وجود دارد که بیانگر مصونیت آنها در برابر عفونت مجدد فوری با ویروس است.
بررسی‌های پروتئین‌ها و ژنتیک ویروس جدید کرونا نیز نشان می‌دهند که دچار شدن به این ویروس مانند ویروس‌های کرونای دیگر عامل نشانگان حاد شدید تنفسی (سارس) و نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) احتمالا پاسخ ایمنی درازمدتی را ایجاد می‌کند. پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند به مشخص شدن میزان مصونیت در جوامع و تصمیم‌گیری درباره بازگشایی اقتصاد پس از قرنطینه هم کمک کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید