7
یکشنبه 13 بهمن 1398
شماره 7871
جشنواره
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ما یک بیماری مزمن داریم

یادداشت
125سال گذشته است، 125سال از روزی که مردم در زیرزمین گراندکافه بلوار کاپوسین شهر پاریس، روبه‌روی تصاویر ورود لکوموتیو به ایستگاه نشستند و از مشاهده این پدیده جدید دچار وحشت شدند. حالا آن پدیده جدید یا سینما تبدیل به یکی از محبوب‌ترین هنرها میان مردم شده و وسوسه‌اش همه دنیا را گرفته است.
ویژه
رویدادهای فرهنگی همواره، فرصتی برای رشد آگاهی‌های مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی‌اند. این رویدادها به‌طور معمول توجه بخش مهمی از جامعه را به خود جلب می‌کنند، حاشیه‌های فراوانی ایجاد می‌کنند و به بحث پیرامون مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی در کشور دامن می‌زنند. آنها بخش مهمی از فضای عمومی‌اند که آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی در آنها مجال رشد می‌یابند و فرهنگ کشور را قوام و دوام می‌بخشند.
یکی از سوءتفاهم‌های تاریخی نقد فیلم در ایران ارزش‌گذاری فیلم‌ها براساس طبقه‌بندی اجتماعی کاراکترهاست. معروف‌ترین مجادله قلمی تاریخ سینمای ایران که سر اکران «قیصر» مسعود کیمیایی درگرفت ریشه در همین نگاه داشت؛ اینکه هوشنگ کاوسی و هوشنگ طاهری به‌عنوان مخالفان فیلم، جای استدلال درباره اثر، به‌استهزا و تحقیر کاراکترها پرداختند؛ تصور غلطی که در سال‌های بعد هم ادامه یافت که معروف‌ترینش پرونده «لمپنیسم در سینما» بود که انتهای دهه60 در ماهنامه فیلم منتشر شد.
جشنواره فیلم فجر در حالی از دیروز آغاز ‌شد که به‌عنوان فردی که به نوعی عضو خانواده فیلم مستند است با دوگانه عجیبی روبه‌رو شده‌ام؛ از یک سو خوشحال و از سوی دیگر بی‌تفاوت! داستان حضور بخش فیلم‌های مستند در جشنواره فجر همواره با پرسش‌های زیادی بر سر جایگاه و اصالت حضور مواجه بوده است.
«شازده احتجاب» نام نمایشی است به نویسندگی، طراحی و کارگردانی افشین زمانی با نگاهی به رمان «شازده اجتجابِ» هوشنگ گلشیری که روز دوشنبه ۱۴ و سه‌شنبه ۱۵ بهمن در 2نوبت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در بخش «مسابقه آثار صحنه‌ای» سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
زمانی که وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شدیم به‌دلیل نبود محدودیت سنی، با چند نفر دیگر دور هم بودیم که یکی از آنها ولی‌الله شیراندامی بود، من بودم، آقای عزت‌الله انتظامی، آقای ایرج راد، آقای احمد دامود، آقای فرامرز صدیقی و... کلاس‌های جذابی که اساتیدش هم هنرمندان عجیب‌وغریبی بودند.
بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان سینما با فیلم «بی‌صدا حلزون» در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
شیرجه مکتوب با محمد‌کارت در دنیای «شنای پروانه»

فیلم من یک لات‌گرافی است

این یک قصه واقعی است، نفس‌تان را حبس کنید و خودتان را بگذارید جای آن ایفاگران نقش‌های عاشق‌پیشه و قمارباز فیلم «بچه‌خور» تا دریابید سینما گاهی می‌شود شاهد تلخی‌ها، گاهی همدل عاشقی‌ها و گاهی نفس حبس‌شده از دردها در وان پر از لزجی و طمع.
تغییر جهت با «تومان»
تغییر جهت با «تومان»
درست است که هما، پرستار بیمارستان فیلم «بهمن»، با بازی فاطمه معتمدآریا، برای اینکه بتواند کارش را درست انجام دهد و از پس زندگی برآید، خیلی زجر می‌کشد و حتی تا آستانه فروپاشی می‌رسد، اما تنها درد و رنج او نیست که همذات‌پنداری تماشاگر را برمی‌انگیزد؛ بلکه «بهمن» به‌طور کلی در نمایش زیست زنی که مدام در مرکز تصویر قرار دارد، موفق عمل می‌کند. نام مرتضی فرشباف با «بهمن» برای تماشاگران سینما جدی شد و امروز «تومان»، جدیدترین ساخته او، در جشنواره اکران می‌شود. با مرتضی فرشباف درباره مسیری که در سینما طی کرده و البته فیلمش، گفت‌وگو کرده‌ایم.
تحلیل
در بخش اول این نوشتار، به جایگاه جشنواره فجر در دهه60 شمسی پرداخته شد و نسبت توفیق فیلم‌های موردپسند این جشنواره در اکران عمومی در بوته نقد قرار گرفت. در ادامه، به ویژگی جشنواره فجر در سال‌های دهه70 شمسی پرداخته شده است. بررسی این جشنواره در دهه‌های بعدی نیز در روزهای آتی انجام می‌شود.

مستغرق در تلخی

«سه کام حبس» داستان زندگی خانواده‌ای کوچک را روایت می‌کند، زوج جوانی همراه با یک نوزاد که تلاش می‌کنند از پس دشواری‌های زندگی در حاشیه شهر برآیند و پیش روند و چرخ زندگی را بچرخانند. تماشاگر تازه دارد از تماشای فیلم لذت می‌برد و با زوج جوان خوشبخت و دغدغه‌های کوچک و بزرگشان همراه می‌شود که حادثه‌ها مشت محکمی می‌شوند و می‌آیند و او را از رؤیای آغازین بیدار می‌کنند.

کاش «سینما» فرشته نجات باشد

فضای منفی
1- «فضای منفی» - که شده نام این ستون - در «دایره‌المعارف هنر» رویین پاکباز چنین تعریف شده: «فضای خالی تصویر؛ پس‌زمینه‌ای که اجسام تصویری بر آن قرار گرفته‌اند اصطلاحی در برابر فضای مثبت.
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
تماشاگرانی که 20سال پیش مخاطبان جشنواره تئاتر فجر بوده‌اند، به خوبی نمایش «شب‌های آوینیون» را به یاد دارند؛ نمایشی که در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت و با دریافت بیشترین جوایز، عنوان بهترین نمایش به مفهوم مطلق را از آن خود ساخت.
بعد از برگزاری 5دوره، طاها عبدخدایی جای خود را به علی منتظری داد. علی منتظری از مدیران مرکز هنرهای نمایشی بود که از دوره ششم تا دهم دبیری جشنواره تئاتر فجر را برعهده گرفت؛ جشنواره‌ای که تغییراتی در بخش‌های مختلف داشت و به نسبت دوره‌های قبل نوع اجرای نمایش‌ها و مکان‌های اجرا متفاوت شد.
به گزارش همشهری، پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بیشتر سالن‌های نمایشی به اجراهای گروه‌های شهرستان اختصاص دارد.