• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94206
+
-

مردی به نام علی منتظری

مردی به نام علی منتظری

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بعد از برگزاری 5دوره، طاها عبدخدایی جای خود را به علی منتظری داد. علی منتظری از مدیران مرکز هنرهای نمایشی بود که از دوره ششم تا دهم دبیری جشنواره تئاتر فجر را برعهده گرفت؛ جشنواره‌ای که تغییراتی در بخش‌های مختلف داشت و به نسبت دوره‌های قبل نوع اجرای نمایش‌ها و مکان‌های اجرا متفاوت شد. در دوره ششم با توجه به تقسیم‌بندی جشنواره به بخش‌های مختلف ۶ اثر در بخش ویژه، ۱۶ اثر در بخش مسابقه، ۸ اثر در بخش مسابقه کودکان، ۷ اثر در بخش مهمان، یک اثر در بخش آیینی و ۵اثر در بخش سنتی جشنواره شرکت داشتند و در این دوره شهرهای مختلف از جمله مشهد، اردبیل و اصفهان بیشترین آثار را در جشنواره داشتند.
همچنین یک نمایش از عراق با عنوان «فریاد زنان مسلمان عراق» نیز شرکت کرد که دومین دوره‌ای بود که در جشنواره تئاتر فجر کشور خارجی حضور داشت. همچنین از دوره ششم نشست‌های تخصصی همراه با برگزاری نمایشگاه تئاتر نیز برگزار شد. دوره هفتم آغاز متفاوتی برای جشنواره تئاتر فجر بود، برای نخستین بار جشنواره به جز تهران در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان، شاهرود، کرمان و مشهد برگزار شد. در این دوره تئاترهای خیابانی نیز حضور پررنگی داشتند تا جایی که 10نمایش در میدان‌های اصلی تهران و 22کارخانه و ترمینال نیز اجرا شد. در دوره نهم نیز برای نخستین بار نمایش‌هایی در ۱۱۲ مکان مانند شرکت ملی فولاد، جزیره کیش، ایران خودرو، بانک کشاورزی، دبستان ایثارگران و دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان نمایش‌های کوتاه و بازی‌های نمایشی اجرا شدند.
در دوره دبیری علی منتظری اتفاق دیگری که افتاد نوع طراحی پوسترها بود، پوسترهای تئاتر فجر که در دوره‌های اول تا پنجم توسط مرکز هنرهای تجسمی طراحی می‌شد، توسط طراحان مختلف ازجمله مرتضی ممیز، محمد وجدانی، انوشیروان میرزایی و... طراحی شدند. پایان دبیری علی منتظری همزمان با آغاز دهه 70بود؛ دهه‌ای که جشنواره به لحاظ کیفیت و کمیت اجرا به شکل دیگری برگزار شد و با پایان جنگ،رویه برگزاری این جشنواره رنگ و بوی دیگری به‌خود گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید