• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 13 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99647
+
-

استفاده از دوچرخه‌های بیدود این روزها در معابر مرکزی پایتخت افزایش چشمگیری داشته‌اند و تا چندی‌دیگر اسکوترهای برقی هم به جمع‌شان اضافه می‌شود

رکابزنان نارنجی تهران‌3برابر شدند

گزارش
رکابزنان نارنجی تهران‌3برابر شدند

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

 در این روزهای شلوغ پایتخت، لابه‌لای صف طولانی ترافیک و دود فزاینده وسایل نقلیه، خبرهای خوش نارنجی‌رنگ نیز دیده و شنیده می‌شود.
نزدیک به 3هفته پس از پایان قرنطینه خانگی شهروندان، استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی تهران افزایش یافته است. این وسیله پاک که با کمترین هزینه برای شهروندان قابل استفاده است، این روزها در میان خیابان‌های مرکزی شهر به میزان معتنابهی افزایش یافته و این خبر، نوید اتفاقات خوش برای شهر دود و ترافیک است.
از ابتدای سال جدید همزمان با گسترش ویروس کرونا مسئولان همواره بر رعایت فاصله‌گذاری هوشمند تأکید داشته‌اند اما از آنجا که الگوی ترددی تهران همواره بر تشویق به استفاده از خودروی شخصی بنا شده، آلودگی هوا و ترافیک شهر نیز به میزان فزاینده‌ای بالا رفته است. در چنین شرایطی ترددهای پیاده و دوچرخه‌ای نیز کاهش یافته بود اما طبق اطلاعات رسیده به همشهری، این میزان در هفته پنجم سال، 3برابر شده است. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران در این‌باره گفته که آمار استفاده از دوچرخه اشتراکی در سطح شهر درحال افزایش است. براساس اعلام معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، استفاده از دوچرخه اشتراکی از ابتدای فروردین سال‌جاری تا دهه اول اردیبهشت‌ماه جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، 3برابر شده است. همچنین مشاهده ترددها در سطح شهر نشان می‌دهد که دوچرخه‌های شخصی هم در معابر تهران افزایش پیدا کرده‌اند. به گفته کارشناسان، دوچرخه که خود عاملی برای رعایت فاصله‌گذاری در معابر شهری است، خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. از طرفی دوچرخه‌سواری تا محل کار می‌تواند زمانی را که برای رفت‌وآمد صرف می‌کنید کاهش بدهد و در عین حال، فرد را از محیط‌های شلوغ و ویروسی دور نگه می‌دارد. بدین‌ترتیب بهره‌گیری از دوچرخه ضمن حفظ سلامت و افزایش ایمنی بدن، از لحاظ گسترش همه‌گیری ویروس، نه‌تنها بی‌ضرر است که خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می‌دهد.

کرونا چه می‌شود؟
ویروس کرونا از راه تماس فرد ناقل و بیمار با سطوح مختلف منتقل می‌شود. بدین‌ترتیب باید مسافران بیدود نیز به این بیماری مبتلا شوند اما دوچرخه‌های نارنجی از آغاز شیوع این ویروس روزانه به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شوند؛ به همین علت شهرداری تهران به شهروندان توصیه کرده که کمتر از حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده و به سمت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سوق پیدا کنند.
 البته نباید فراموش کرد که دوچرخه‌سواران باید حداقل فاصله 1.5متر را در ترددها رعایت کنند. علاوه بر اینکه دوچرخه‌سواری سبب رعایت فاصله‌گذاری می‌شود، تماس افراد با سطوح آلوده و برخورد با بیماران مبتلا را هم کاهش می‌دهد. دوچرخه‌سواری در این روزها برای کاهش استرس و بهبود شرایط روحی مؤثر است و با فعالیت فیزیکی بیشتر، وضعیت جسمانی را تقویت می‌کند.

۲۰۰ اسکوتر برقی در آینده نزدیک
منطقه 2که از سال 97به‌عنوان منطقه آزمایشی طرح‌های حمل‌ونقل پاک تهران میزبان دوچرخه‌های بیدود شده بود، به‌زودی به 200اسکوتر برقی مجهز خواهد شد. هم‌اکنون 27ایستگاه و 40درصد دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت در این منطقه قرار دارد. توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک و انسان‌محور ازجمله برنامه‌هایی است که می‌تواند تا حد قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تأثیرگذار باشد. برهمین اساس در تداوم توسعه مسیر دوچرخه‌سواری، طرح شروع به‌کار اسکوتر برقی برای نخستین‌بار در تهران در منطقه 2انجام می‌شود. این طرح با 200دستگاه از جدیدترین نسل اسکوتر برقی توسط بیدود به‌صورت پایلوت در سعادت‌آباد و شهرک غرب اجرا می‌شود. با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و شیب معابر در برخی از خیابان‌های منطقه که دوچرخه‌سواری برای شهروندان را دشوار کرده، این مشکل به‌زودی با ورود اسکوتر برقی رفع خواهد شد. ایجاد زیرساخت مناسب جهت استفاده از دوچرخه و تکنولوژی‌های جدید در حمل‌ونقل عمومی راهکار حرکت شهر تهران به سمت حمل‌ونقل عمومی پاک است.

دوچرخه‌های اشتراکی به یزد هم رسید
از 8اردیبهشت یزد نیز همپای تهران به شبکه دوچرخه‌های اشتراکی مجهز شد. سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد که این پروژه را با مشارکت بخش خصوصی بر‌عهده داشته، روز دوشنبه هفته گذشته از نصب و تجهیز نخستین ایستگاه دوچرخه‌های اشتراکی در شهر یزد خبر داد. این ایستگاه از دوچرخه‌های اشتراکی در بافت تاریخی یزد نصب و تجهیز شده است و تلاش می‌شود به‌صورت روزانه ایستگاه‌ها تجهیز شود تا پس از تست اولیه راه‌اندازی شود. پیش بینی می‌شود این دوچرخه‌ها بخشی از بار حمل‌ونقل شخصی شهروندان به‌خصوص در سفر‌های کوتاه‌مدت را بر عهده بگیرند.

فراموش شده‌ای  به نام دوچرخه
آلن پطروسیان- مشاور ورزش‌های همگانی شورای استان تهران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فراموش شده زندگی، کم تحرکی در ترددهای روزانه برای رسیدن به محل کار است. در این بخش متأسفانه استفاده از خودروی شخصی، نقشی اساسی دارد. اصرار بر استفاده از این وسایل موجب شده تأثیر منفی بر کیفیت زندگی و محیط‌زیست شهری پدید آید. از طرفی پدیده ترافیک نیز موجب صدمات جدی به اقتصاد کشور شده است. در شهری نظیر تهران مدتهاست الگوی دوچرخه اشتراکی بیدود ایجاد و به‌صورت هوشمند راه‌اندازی شده، اما متأسفانه این اتفاق بدون گرفتن ملاحظات فنی انجام شد و حالا خیلی از شهروندان به‌خاطر سایز کوچک دوچرخه‌ها، یا به‌خاطر نداشتن دنده، نمی‌توانند در سربالایی‌های تهران از این دوچرخه‌ها استفاده کنند. در شرایط اپیدمی ویروس کرونا البته راه‌حل پاک، دوچرخه است، اما این نباید موجب ترددهای بیشتر شود.

جذاب‌ترین حمل‌ونقل در دوران کرونا
محمدحسین بوچانی- رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

دوچرخه، یکی از جذاب‌ترین مدهای حمل‌ونقل در دوران کرونا است. متأسفانه تهران در این دوران نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؛ کوتاه بودن طول سفرها و خلوت بودن شهر، 2 خصیصه‌ای است که دوچرخه را شیوه پاسخگوی جا‌به‌جایی می‌کند. البته دوچرخه، آینده حمل‌ونقل شهری را در سیطره خود قرار می‌دهد؛ مدی ارزان، شاداب ولی ناسازگار با توپوگرافی تهران است که با تغییر مدل دوچرخه‌ها از دنده‌ای به برقی می‌تواند نجاتبخش شهرهایی مانند تهران باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید