• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99433
+
-

مورد عجیب آخرین سفیر شاه

اردشیر زاهدی احتمالا یکی از مصادیق افرادی است که ظریف در پیام نوروزی‌اش خطاب قرار داد؛ آنجا که گفت: امروز مرزها از خطوط خودی و غیرخودی مرسوم نمی‌گذرد

مورد عجیب آخرین سفیر شاه

اردشیر زاهدی، آخرین سفیر دوران پهلوی در آمریکا بار دیگر در شبکه بی‌بی‌سی ظاهر شده و به دفاع از منافع ملی ایران پرداخت. او به جرأت یکی از پدیده‌های عجیب ایرانی‌های خارج‌نشین است که در سال‌های اخیر  در مقام دفاع از کیان ایران برآمده است. 
دیپلماتی که از یک طرف به‌خاطر خوش‌خدمتی پدرش به شاه در 28مرداد 1332و از طرف دیگر به‌خاطر نسبت سببی‌اش با خاندان پهلوی،  از مقربان دربار بود و تا روزهای آخر حیات محمدرضاشاه تلاش‌های زیادی برای ورود او به آمریکا کرده بود، حالا به چهره‌ای تبدیل شده است که تمامی جناح‌های داخلی ایران از او به‌عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌کنند. 

او که تاکنون چندبار صفحه آگهی‌های روزنامه نیویورک‌تایمز را خریداری کرده تا مطلبی در دفاع از ایران بنویسد در آخرین نوشتارش در نیویورک‌تایمز حضور ایران در سوریه را به دعوت آن کشور دانسته و با یادآوری حمله آمریکا به عراق از ترامپ پرسیده است: آیا مغزهای وزارت خارجه و سیا از دود شدن ۷ هزار میلیارد دلار بی‌خبرند؟  وی یک سال قبل‌تر در نوشتار دیگری به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده بود که فکر حمله آمریکا به ایران را از سر بیرون کند و تأکید کرده بود: «تاریخ به متجاوزان خارجی می‌آموزد که از افکار پوچ خود برای ویرانی ایران دست بردارند.»
 او دوشنبه‌شب در پاسخ به سؤالات جهت‌دار مجری شبکه بی‌بی‌سی از دیپلمات‌های ایران،  از نظامی‌های ایران،  از جوانان ایران و از پیشرفت‌های ایران تمجید کرد و یادآوری کرد که دیپلمات‌های ایرانی در رسیدن به توافق هسته‌ای «شخصیت» و «صبر» نشان دادند و در عین حال خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام را «مسخره» خواند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تلخی از ایرانیانی یاد کرد که برای افزایش تحریم‌های ایران دست و پا می‌زنند و بر طبل جنگ می‌کوبند و گفت: ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید،  به‌نظرم آنها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروخته‌اند و از خارج پول  می‌گیرند.
زاهدی تأکید کرد: من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم،  به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند، آنها برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید. تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.

زاهدی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده‌اید؟ گفت: بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.
به گزارش انتخاب،  او ادامه داد: من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم،  افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد،  کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد، نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.
اردشیر زاهدی تبلور پیام نوروزی محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی بود که گفته بود: «امروز مرزها از خطوط خودی و غیرخودی مرسوم نمی‌گذرد،  از خطوط مخالف و موافق حاکمیت نمی‌گذرد؛ هر آن کس که در جانب زندگی هموطنان خود مستقر شده و به‌طور توأمان با مرگ‌پراکنی تحریم‌ها و کرونا مبارزه می‌کند، ایرانی است و خودمانی. من به هم‌میهنان خود در هر نقطه از گیتی عرض می‌کنم که امروز،  وطن به کمک شما نیازمند است؛ بیش از هر زمان دیگر.»

بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند

این خبر را به اشتراک بگذارید