• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99345
+
-

تلاش برای حفظ دارایی‌های شهر

تلاش برای حفظ دارایی‌های شهر

سید محمود میرلوحی
رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران


در موارد متعددی از اصول قانون اساسی مانند اصول 3، 7 و 101تا 105 به اهمیت شورا‌ها پرداخته شده است. از کوچک‌ترین روستاها تا شهری مانند تهران صاحب شورا هستند و 1260شهر و بیش از 30هزار روستای ما شوراهای محلی دارند و تقریبا 130هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند که 7هزار نفر آنها عضو شورای شهر‌ها هستند. وظایف شورا‌ها بیشتر در ماده 80 و در 32بند دیده شده است که انتخاب شهردار هر شهر و تصمیم‌گیری و همکاری با دیگر دستگاه‌ها را شرح می‌دهد.
شورای شهر تهران هر هفته 2جلسه برگزار می‌کند که اکنون به‌دلیل شیوع بیماری کرونا یکی از این جلسه‌ها به‌صورت مجازی درآمده است. شورای پنجم تا‌کنون 220جلسه داشته است و در بعضی ایام مانند زمان بررسی بودجه، جلسات هر روز به‌صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود و به همین دلیل تا‌کنون نزدیک به 400مورد طرح و لایحه را بررسی کرده است. با این حال در آغاز کار هم تأکید کردیم که قصد این شورا تولید مصوبه نیست، ولی سعی می‌کند با بازنگری و اصلاح مقررات موجود، گره‌گشای مشکلات شهر باشد.
در این دوره تامین منابع پایدار برای شهر بیشتر مطرح شده و از 20درصد به 41درصد در بودجه شهرداری رسیده است. سعی کردیم دارایی‌های شهر حفظ شود و دارایی‌هایی که بدون چارچوب و مقررات در اختیار افراد قرار گرفته است را بازگردانیم یا املاکی که بدون اجاره‌نامه به بهره‌بردار داده شده بود از این پس با تنظیم اجاره‌نامه در اختیار این افراد قرار گیرد. با اینکه همه می‌دانند پس‌گرفتن یک ملک و بیرون‌کردن یک متصرف از آن ساختمان چقدر سخت است.
با شرایط مالی شهرداری و بحران‌های گوناگون تحریم و تورم که در 2سال گذشته ایجاد شد و کرونا آخرین آنها بود، اگر جریان‌های سیاسی دیگری در شورا بودند و با این اتفاقات روبه‌رو می‌شدند دلایل فراوان و کافی داشتند تا به بدهی‌های گذشته اضافه کنند و شهرداری 69هزار میلیارد تومان دیگر هم بدهکار شود.
ما سعی کردیم که فعالیت‌ها رقابتی باشد و فکر می‌کنیم به همین دلیل با منابع کمتر فعالیت‌های بیشتری انجام می‌شود. در همین مسیر شفافیت مورد توجه قرار گرفت تا کار و فعالیت در شهرداری تهران دیگر رانتی نباشد و از طریق انتخاب رقابتی پیمانکاران و مجریان، کار انجام شود. در حوزه شهرسازی بازگشت به طرح تفصیلی و جامع، رویکرد مهمی است که مشکل ساخت‌وساز غیرمجاز و ایمن نبودن ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد.
همکاران شورا در حفظ باغات رویکرد مسئولانه‌ای را انتخاب کرده‌اند. با حفظ باغ‌ها و توسعه فضای عمومی اجازه ندادیم روندی که باغات را از بین برد و شرایط زندگی درتهران را از نظر آلودگی هوا سخت کرد، ادامه داشته باشد. الان پرونده باغات در صحن علنی و در منظر مردم بررسی می‌شود. شورای پنجم، هم در مصوبه‌ها به اولویت‌ها و وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داد پایبند بود و هم نظارت را تقویت کرد و اتفاقات خوبی در زمینه حسابرسی و نظم و انضباط مالی افتاده است. در دوره پنجم در حد توان و شرایط و بضاعت به‌کار پرداختیم و آرزو‌های زیادی هم باقی مانده است.
الان هم تلاش می‌کنیم در باقیمانده دوره 2هزار واگن مترو به ناوگان موجود اضافه کنیم تا ظرفیت مترو به 7میلیون سفر روزانه برسد یا 5هزار اتوبوس به شبکه حمل‌ونقل اضافه کنیم تا یک اتوبوسرانی هماهنگ با محیط‌زیست و زیبا در شهر ایجاد شود. یا در بافت فرسوده شهر ایده‌هایی داشتیم که کارهای بزرگی انجام دهیم و نیازهایی که این مناطق به تعریض معابر، فضای سبز و بازار‌های محلی دارند را برآورده کنیم؛ اینها جزو آرزو‌های شورای پنجم بوده‌اند.
امروز مدیریت شهری، هم مراکز عمومی ایجاد می‌کند و هم امور مربوط به آب و فاضلاب را انجام می‌دهد. الان ساخت مدرسه و کتابخانه دیگر در توان آموزش‌وپرورش و وزارت ارشاد نیست و نتیجه اقدامات شهرداری خیلی بیشتر از آن است. باید به سمتی برویم که شوراها نقش و جایگاه گسترده‌‌تری در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری داشته باشند.
اگرچه بعد از شروع بیماری کرونا بعضی‌ها فکر می‌کنند تصمیمات محلی دیگر جایی ندارد و دولت‌ها باید تصدی‌گری کنند، اما به‌نظر من این برداشت نامناسبی از این شرایط است. بله، دولت‌ها باید برای شرایط خاص پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند. وقتی خصوصی‌سازی انجام می‌شود نباید ایمنی و نظارت را رها کرد و دولت باید همیشه درباره آن پاسخگو باشد. مسیر دنیا به سمت توسعه مدیریت شهری و واگذاری مسئولیت‌ها به این بخش عمومی غیردولتی پیش می‌رود.

بدهی 69هزار میلیاردی
با شرایط مالی شهرداری و بحران‌های گوناگون تحریم و تورم که در 2سال گذشته ایجاد شد و کرونا آخرین آنها بود، اگر جریان‌های سیاسی دیگری در شورا بودند و با این اتفاقات روبه‌رو می‌شدند دلایل فراوان و کافی داشتند تا به بدهی‌های گذشته اضافه کنند و شهرداری 69هزار میلیارد تومان دیگر هم بدهکار شود

این خبر را به اشتراک بگذارید