• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98641
+
-

استقبال پرشور سبزه میدان و چهارراه استانبول از گشایش بازارها

طلا و دلار عقب‌ نشستند

نرخ‌ها در بازارهای دلار، سکه و طلا در واکنش به گشایش بازارها عقب‌نشینی کردند

طلا و دلار عقب‌ نشستند

بهزاد رنجبر _ روزنامه‌نگار

روز یکشنبه، سبزه میدان و چهارراه استانبول، به‌عنوان مراکز اصلی مبادلات ارز و طلا در تهران، استقبالی پر شور از بازگشت معامله‌گران و گشایش بازارها به عمل آوردند.

به‌گزارش همشهری، همیشه دلال‌ها به‌عنوان متهمان اصلی نوسان نرخ در بازارهای ارز و طلا معرفی می‌شوند اما تجربه 40روز گذشته نشان داد در نبود معامله گران حرفه‌ای بر سر روند شفاف کشف‌ قیمت در بازار چه بلایی نازل می‌شود. قیمت هر دلار آمریکا ظرف 2هفته گذشته، با وجود تعطیلی یکپارچه بازارها، تا مرز 17هزار تومان هم پیشروی کرده بود؛ اما حالا در واکنش به انتشار خبر بازگشایی بازارها، به‌ویژه بازار تهران، آن‌هم پس از 40روز و آغاز معاملات ارز در بازار نقدی و اسکناس، نرخ دلار با نزول مواجه شده و تا مرز 15هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرده است. روز یکشنبه قیمت طلا و سکه هم به تبع کاهش قیمت ارز نزولی شد. البته باید درنظر داشت که افزایش امیدواری‌ها نسبت به رشد جریانات ورودی ارز به داخل کشور نیز تأثیر مهمی بر روند کاهنده قیمت ارز و طلا داشته است.
طبق اعلام اتاق اصناف ایران فعالیت پاساژها از امروز اول اردیبهشت آغاز می‌شود. فعالیت اغلب کسب‌وکارها از اسفندماه به‌دلیل شیوع کرونا به حالت تعلیق یا نیمه تعلیق در آمده بود حالا قرار است از امروز فعالیت بازار تهران، پاساژها و برخی اصناف با رعایت ضوابط، دوباره آغاز شود. البته از روز شنبه برخی فعالان بازار، ازجمله بازار طلا و ارز، به‌صورت پراکنده فعالیت خود را آغاز کرده بودند و همین بازگشایی نصفه و نیمه اثر خود را بر بازار طلا و ارز گذاشته و زمینه کاهش قیمت را فراهم کرده است. شیب صعودی قیمت دلار که از اسفند‌ماه پارسال شروع شده بود در سال‌جاری هم ادامه یافت و از اول امسال تا 2هفته پیش 10درصد رشد کرده بود به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا ابتدا در میانه تعطیلات نوروزی تا 16هزار تومان و سپس تا محدوده 16هزارو800تومان پیشروی کرد با این حال دیروز همزمان با انتشار خبر بازگشت برخی کسب‌وکارها به عرصه فعالیت و همینطور آغاز به‌کار بازار طلا و ارز، از آتش التهاب بازار ارز کاسته شد.

احتمالات افت قیمت دلار
روز یکشنبه همزمان با آغاز فعالیت پراکنده فعالان بازار ارز و طلا قیمت هر دلار آمریکا در روندی محسوس، از محدوده 16هزارو150تومان به سطح 15هزارو500تومان عقب‌نشینی کرد. درعین حال قیمت هر دلار آمریکا در برخی ساعات روز یکشنبه 31فروردین، تا محدوده 15هزارو400تومان هم عقب‌نشست. این احتمال وجود دارد که با آغاز فعالیت اصناف از روز دوشنبه قیمت دلار با نزول بیشتری هم مواجه شود، نمودارهای تکنیکالی این احتمال را مطرح می‌کنند که امکان تداوم نزول دلار تا محدوده 14هزارو800تومان هم وجود دارد. از نظر تکنیکی چنانچه قیمت هر دلار آمریکا به زیر مرز 15هزار تومان برسد؛ این امکان فراهم می‌شود که قیمت هر دلار ابتدا تا محدوده 14هزارو800تومان و درصورت شکست این منطقه حمایت، تا محدوده 14هزارو200تومان نزول کند. با وجود این نزول و هرچند چشم‌انداز و روند درآمد‌های ارزی دولت اندکی بهبود یافته اما بررسی مولفه‌های کلان اقتصادی، چشم‌انداز نزول بیشتری را برای قیمت دلار ترسیم نمی‌کند.

ارزهای خانگی در راه بازار
برآوردهای به نسبت دقیق همشهری نشان می‌دهد آغاز دوباره معاملات در بازار طلا و ارز، پس از 40روز تعطیلی، به عرضه گسترده ارزهای خانگی منجر شده است. در ضمن به‌نظر می‌رسد برخی صاحبان کسب‌وکارها هم برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای گشایش محل‌های کسب خود و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ناشی از دوره طولانی قرنطینه، به ناچار ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند. آن دسته از فعالان بازار که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند این احتمال وجود دارد که نیاز صاحبان کسب‌وکارهای زیان‌دیده به ریال، احتمالا به تداوم عرضه ارز و سکه در روزهای آینده منجر می‌شود.

سایر دلایل افت
بخش عمده رشد قیمت دلار، از اواخر اسفند پارسال تا هفته پیش، ناشی از کاهش جریانات ورودی ارز به کشور و همچنین کاهش درآمدهای ارزی دولت بر اثر بسته شدن مرزها پس از شیوع کرونا بود. در واقع فعالان بازار انتظار داشتند جریانات ورودی ارز به کشور، تحت‌تأثیر کاهش قیمت نفت، کندی روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه به‌دلیل شیوع کرونا و افزایش هزینه‌های دولت تحت‌تأثیر کرونا، محدود‌تر شود و این خود عامل اصلی رشد قیمت دلار تا مرز 17هزار تومان بود. اما از هفته پیش خبر رفع توقیف یک‌میلیارد و 600میلیون دلار از دارایی‌های ارزی ایران در لوکزامبورگ و همچنین احتمال اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران، امیدواری‌ها را نسبت به افزایش ذخایر ارزی ایران افزایش داده و همین موضوع در گام نخست منجر به کاهش اندک التهاب بازار ارز شد. ایران در تلاش است برای مقابله با شیوع کرونا 5میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کند. اگرچه هنوز مشخص نیست با پرداخت این وام به ایران موافقت شود اما به‌نظر می‌رسد در صورت اعطای این وام به ایران قیمت دلار بار دیگر کاهش یابد.

نزول قیمت طلا
به موازات کاهش قیمت ارز در مبادلات روز یکشنبه، قیمت طلا و سکه که تابعی از قیمت ارز هستند با کاهش مواجه شد، به‌طوری که در این روز قیمت هر گرم طلای 18عیار، که در هفته دوم فروردین‌ماه تا محدوده 660هزار تومان هم پیشروی کرده بود، به سطح 610هزار تومان کاهش یافت و قیمت هر سکه بهار آزادی هم که 2هفته پیش از مرز 6میلیون‌و550هزار تومان گذشته بود به سطح 6میلیون‌و250هزار تومان بازگردد. انتظار می‌رود با تداوم روند نزولی قیمت دلار، قیمت سکه هم با افت مواجه شود. محمد کشتی‌آرای، عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر درباره دلایل نزول قیمت طلا و ارز، گفت: بعد از 40روز بسته بودن بازار‌ها تعدادی از واحد‌های مجاز در سطح شهر فعالیتشان را آغاز و به خرید و فروش و دادوستد طلا و سکه اقدام می‌کنند. او با تأکید بر اینکه معاملات در بازار طلا آغاز شده اضافه کرد: با این حال باید فاکتورهای اثرگذار بر بازار طلا ازجمله کاهش قیمت جهانی طلا و نزول قیمت دلار را مدنظر داشت اما باید گفت علت کاهش قیمت طلا و ارز نیاز خانوارها به نقدینگی است. کشتی‌آرای توضیح داد: با افزایش میزان عرضه و تقاضا، قیمت طلا و سکه از دیروز به‌شدت سیر نزولی پیدا کرده زیرا شهروندان برای به‌دست آوردن نقدینگی به فروش طلا و سکه اقدام کرده‌اند و افزایش میزان عرضه، قیمت‌ها را باز هم کاهش داده است.


  برآوردهای به نسبت دقیق همشهری نشان می‌دهد آغاز دوباره معاملات در بازار طلا و ارز، پس از 40روز تعطیلی، به عرضه گسترده ارزهای خانگی منجر شده است

  آن دسته از فعالان بازار که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند؛ به‌نظر می‌رسد برخی صاحبان کسب‌وکارها برای تامین نقدینگی مورد نیاز بابت گشایش محل‌های کسب خود و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ناشی از دوره طولانی قرنطینه، به ناچار ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید